چه زمانی باید برای معاینه چشم به چشم پزشک ( اپتومتریست ) مراجعه کنیم ؟

چه زمانی باید برای معاینه چشم به اپتومتریست مراجعه کنیم ؟

 از چه سنی برای معاینه چشم باید مراجعه نماییم؟
جواب : بهتر است همه بچه ها قبل از ۶ ماهگی یکبار معاینه شوند و از سن ۶ ماهگی تا ۶ سالگی ( سن بحرانی ) جهت پیشگیری و درمان تنبلی چشم معاینات سالیانه ضرورت دارد و بعد از آن افرادی که مشکل چشمی خاصی ندارند ، میتوانند تا سن ۲۵ سالگی سالی یکبار ، بین ۲۵ تا ۴۰ سالگی ، هر دو سال یکبار و از سن ۴۰ سالگی و شروع پیر چشمی لازم است سالی یکبار معاینات چشم انجام شود. البته این در مورد افرادی می باشد که توصیه پزشکی خاصی در ارتباط با معاینه چشم بصورت کوتاه مدت ندارند . دقت داشته باشید که ظاهر سالم چشم ، دلیلی بر بینایی طبیعی نیست و حتی دید کامل به تنهایی علامت سلامت کامل چشم نیست.

چه علائم و مواردی باعث نگرانی می شود تا برای معاینه کامل چشم های خود و یا فرزندانمان به اپتومتریست ها مراجعه کنیم ؟
۱) تماشای تلویزیون از فاصله نزدیک ، یا نزدیک نگه داشتن کتاب در مواقع مطالعه.
۲) انحراف چشمها .
۳) کج کردن سر و یا تنگ کردن چشم ها برای دید بهتر .
۴) مالیدن بیش از حد چشمها در موقع انجام کارهای چشمی .
۵) حساسیت به نور .
۶) سوزش و اشک ریزش غیر عادی در مواقع کار با کامپیوتر ، مطالعه یا تماشای تلویزیون .
۷) اجتناب یا عدم علاقه یا خواب آلودگی هنگام انجام کارهایی که نیاز به دید دقیق نزدیک ( مطالعه ، نقاشی …. ) یا دید دور ( رانندگی ، تماشای تلویزیون و…) دارند . ۸) شکایت از سردرد و خستگی چشم ها
۹) چشم درد و پر خونی چشم ها.
۱۰) دو تا دیدن اشیاء ، گم کردن خطوط و عدم تشخیص صحیح فاصله ها .
۱۱) تاری دید بصورت گهگاه یا مداوم در فواصل نزدیک یا دور ۱۳) خستگی چشم ها و پلک زدن زیاد.

عینک یا لنز خوب را از کجا تهیه کنیم ؟
در مرحله نخست بهتر است عینک یا لنز خود را از همان مرکز اپتومتری که آن را برای شما تجویز می کنند تهیه نمایید . زیرا در صورت بروز هرگونه مشکلی(چه درتجویز و چه در ساخت ) اپتومتریست شما قادر خواهد بود به سرعت آن را شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام نماید. تنها در صورت عدم یافتن فریم دلخواه ( قاب عینک )   می توانید به سایر موسسات اپتومتری و ساخت عینک طبی که حتما تحت نظارت وزارت بهداشت و درمان باشد ، مراجعه و عینک خود را تهیه نمایید و در نهایت بعد از ساخت برای کنترل عینک به اپتومتریست خود مراجعه فرمایید.

در پایگاه های سنجش مرکز بهداشت مدارس ، جهت بررسی دید کودکان از چه وسیله ای استفاده می شود ؟ آیا کاربر آن متخصص بینایی است ؟
وسیله ای که استفاده میشود (Opto plus) اپتو پلاس یا فتوپلاس نامیده می شود و کاربر آن متخصص بینایی نیست. این وسیله جهت طرح های کشوری و تسریع کار استفاده می شود و فقط ارزش غربالگری دارد. یعنی با استناد به نتایج حاصل از آن نمی توان به طور قطع گفت کودک سالم است یا عینکی و یا دچار تنبلی چشم.نظر تشخیصی قطعی در مطب پس از معاینه کامل، توسط اپتومتریست صادر می شود.چه بسا توصیه می شود حتما در پایگاه ها و مدارس برای کودکان با ضریب هوش خوب از E چارت استفاده شود .

***

تهیه و تنظیم : اپتومتریست حاج حسینی

منبع : مجله آنلاین  روز نو