مطمئن شدن از اینکه ایمیل انبوه شما به اینباکس ارسال می شود و در فولدر اسپم ها قرار نمی گیرد می تواند کار مشکلی باشد. از آنجایی که اسپمرها هر روز راه های جدیدی برای نفوذ به اینباکس کاربران پیدا می کنند، سرویس های ارائه دهنده ایمیل برای مقابله با آنها به طور مداوم سیستم فیلتر ایمیل های اسپم خود را تقویت می کنند. به همین دلیل ممکن است گاهی ایمیل هایی هم که اسپم نباشند در فولدر اسپم ها قرار بگیرند. اما اگر قوانین مربوطه را رعایت کنید خیلی راحت می توانید کاری کنید که احتمال اسپم شدن ایمیل شما به حداقل برسد. در ادامه نکاتی را با شما به اشتراک می گذارم که مانع از آن می شود که ایمیل انبوه شما اسپم شناخته شود.

چه کارهایی نباید انجام دهید

۱- اولین نکته این است که نباید در متن بدنه ایمیل از رنگ هایی مثل قرمز یا سبز بیش از حد استفاده شود چون این رنگ ها در اکثر سیستم های فیلتر ایمیل های اسپم به عنوان نشانه ای از ایمیل اسپم شناخته می شوند.

۲- اگر از کلمات انگلیسی در بخش موضوع یا بدنه ایمیل استفاده می کنید، نباید برای نوشتن آن کلمه فقط از حروف بزرگ استفاده کنید. به این معنی که به جای آنکه بنویسید INBOX باید بنویسید Inbox.

۳- از علائم نقطه گذاری نباید بیش از حد استفاده کنید. ایمیل هایی که پر از علامت هایی مثل ویرگول یا دونقطه باشند اغلب اسپم شناخته می شوند.

۴- در هنگام نوشتن ایمیل نباید به جای کلمات از نشانه های اختصاری استفاده کنید یا اگر چنین کاری می کنید نباید از این نشانه ها بیش از حد استفاده کنید. به عنوان مثال نباید به جای نوشتن « دلار » از « $$$ » استفاده کنید.

۵- نباید از عباراتی چون Re یا Fwd در بخش موضوع ایمیل استفاده کنید. گاهی برخی از افراد برای اینکه کاری کنند که کاربر فکر کند ایمیل ارسالی، پاسخی است به مکالمه ای که قبلا با ایمیل صورت گرفته از این عبارت ها در موضوع ایمیل خود استفاده می کنند که نباید این کار را انجام دهند چون ایمیل آنها به عنوان اسپم شناخته می شود.

۶- تعداد عکس های ایمیل خود را به حداقل برسانید. هر چقدر تعداد عکس های ایمیل تان بیشتر باشد، احتمال اینکه ایمیل شما به فولدر اسپم ها فرستاده شود نیز بیشتر می شود. علاوه بر این نباید بیش از حد از عکس هایی استفاده کنید که شامل متن می باشند. شاید فکر کنید با قرار دادن متن ایمیل تان در داخل چندین عکس، میزان احتمال اسپم شدن ایمیل کمتر می شود در حالی که این کار یک ریسک پرخطر است.

۷- نباید برای ایمیل خود لیست بخرید. ارسال ایمیل به افرادی که انتظار دریافت ایمیل شما را ندارند اشتباه بزرگی است و اعتبار شما را زیر سوال می برد.

۸- موضوع ایمیل شما نباید با متن ایمیل در تناقض باشد. نباید کاری کنید که متن ایمیل با موضوع آن بی ارتباط باشد.

۹- حواستان به فرمت فایل هایی که به ایمیل پیوست می کنید باشد. یادتان باشد که نباید فایل های اجرایی مثل exe. یا zip. یا swf. یا فایل هایی مشابه این ها را به ایمیل پیوست کنید چون اکثر سرویس های ایمیل به دلیل حفظ امنیت کاربران اجازه ارسال اینگونه فایل ها را نمی دهند

چه کارهایی باید انجام دهید

۱- همیشه باید آدرس ایمیل From یا همان ارسال کننده را مد نظر قرار دهید. ایمیل هایی که از طرف اشخاص ناشناس فرستاده شوند اسپم شناخته می شوند. در عین حال بهتر است از استفاده از ایمیل های From که به شکل ۵۶۷ds53w@yourdomain.com یا noreply@yourdomain.com هستند خودداری کنید.

۲- باید سعی کنید که ایمیل شما بیش از حد از لحاظ حجمی سنگین نباشد. عکس ها و نوشته های اضافی را از ایمیل خود حذف کنید.

۳- حتما باید یک لینک لغو اشتراک در ایمیل خود بگنجانید، آن هم جایی که برای مخاطب به راحتی قابل مشاهده باشد. این کار به اسپم نشدن ایمیل تان کمک زیادی می کند.

۴- باید مطمئن شوید که ایمیل شما به اشخاصی ارسال می شود که خودشان درخواست دریافت ایمیل های شما را کرده اند. اگر کسی ناخواسته ایمیل شما را دریافت کند به احتمال زیاد شما را به عنوان اسپمر گزارش می کند. می توانید از متد های مختلفی برای اطمینان از این موضوع استفاده کنید. مثل متدی که طی آن کاربر از طریق وبلاگ شما در خبرنامه شما ثبت نام می کند و سپس یک ایمیل تاییدی از طرف شما دریافت می کند و برای تایید اشتراک روی لینک داخل ایمیل کلیک می کند. این متد در زبان انگلیسی Double opt-in نام دارد.

۵- باید اطمینان حاصل کنید که قالب ایمیل های شما با وبلاگ و برند شما همخوانی داشته باشد. لوگوی برند خود را حتما در ایمیل جای دهید و از رنگ ها و طرح های مرتبط استفاده کنید. بهتر است از قالب های پیشفرض استفاده نکنید و قالب های شخصی سازی شده به کار ببرید.

نتیجه گیری

بازاریابی ایمیلی یکی از مهم ترین راه ها برای تبلیغ برند شما به حساب می آید که همان قدر که می تواند مفید باشد خطرناک نیز هست. اگر قوانین آن به درستی رعایت نشود چه بسا اثرات مخرب و جبران ناپذیری روی کار و برند شما بگذارد. به همین خاطر همه افرادی که قصد بازاریابی ایمیلی را دارند، علاوه بر رعایت قوانین بالا ترجیح می دهند از سرویس هایی در این زمینه استفاده کنند که با کیفیت بوده و سابقه خوبی داشته باشند

منبع :يك ادمين