چرا در طول دوران حاملگی دچار نفخ معده و تولید گاز ناشی از آن می‌شویم؟

چرا در طول دوران حاملگی دچار نفخ معده و تولید گاز ناشی از آن می‌شویم؟

هر انسانی از جمله زنان باردار در طول زندگی دچار نفخ معده و تولید گاز ناشی از آن می‌شود. شاید دانستن این نکته جالب و حتی عجیب باشد که یک انسان به طور میانگین روزانه 14 تا 23 بار گاز تولید شده در معده را از خود خارج می‌کند. اما زمانی که صحبت از زن باردار به میان می‌آید این میزان افزایش پیدا می‌کند. این وضعیت درخصوص برخی زنان باردار تا آن حد به چشم می‌آید که تلاش می‌کنند با پوشیدن لباس‌های به مراتب راحت‌تر، شرایط بهتری را تجربه کنند.

اما حالا این پرسش به ذهن خطور می‌کند که اصولا چرا در طول دوران حاملگی گاز معده بیشتری تولید می‌شود؟
دلیل اصلی برای تولید مقدار بیشتری از گاز معده به سطوح بالاتر پروژسترون در دوران بارداری مربوط می‌شود. پروژسترون هورمونی تنظیم کننده است که نقش حیاتی در فعالیت کلی ماهیچه‌های سراسر بدن از جمله سیستم روده و معده ایفا می‌کند. در واقع می‌توان گفت این هورمون به آرام‌سازی فرآیند هضم غذا منجر می‌شود که در نتیجه تولید گاز معده و نفخ روی می‌دهد. در اواخر دوران بارداری، رحم به طرز قابل توجهی بزرگ می‌شود و در نتیجه بخش کاملی از سیستم شکم را تحت تأثیر قرار می‌دهد که به طور طبیعی با کاهش هر چه بیشتر سرعت فرآیند هاضمه و وارد آمدن فشار بیشتر به معده همراه است. در نتیجه کاملا طبیعی است که در چنین روزهایی زن باردار احساس تولید گاز معده بیشتری می‌کند.

 

تأثیر رژیم غذایی
به طور کلی بهترین راه برای کاستن از حجم گاز معده، ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و روی آوردن به غذاهای است که با سیستم هاضمه‌تان همخوانی بیشتری داشته باشد. با این حال به خاطر داشته باشید اگر قرار باشد از هر غذایی که تولید گاز معده کند دوری کند، عملا نمی‌توانید رژیم غذایی متعادلی را دنبال کنید!

بهترین توصیه این است که تغییر در مواد غذایی مصرفی را به طور تدریجی آغاز کنید و پس از حذف تک تک آنها و جایگزین‌سازی با غذاهای جدید وضعیت مزاجی خود را بررسی کنید تا متوجه شوید که کدام غذاها بیشترین نقش را در تولید گاز معده در بدنتان ایفا می‌کنند. آنچه را که از این طریق به دست می‌آورید در دفترچه کوچکی یادداشت کرده و با جمع‌بندی نهایی آنها، تغییراتی در رژیم غذایی‌تان اعمال کنید. گروه‌های از مواد غذایی از جمله حبوبات و برخی سبزیجات نظیر کلم، گل کلم، کلم بروکلی و مارچوبه از جمله غذاهایی هستند که برای بسیاری از افراد نفخ و گاز معده به همراه می‌آورند.

به زنان باردار توصیه می‌شود اقدامات زیر را انجام دهند تا کمتر دچار نفخ و گاز معده شوند:
وعده های غذایی حجیم مصرف نکنید، بلکه بهتر است وعده‌های غذایی کوچک اما با فواصل زمانی کمتر داشته باشید.

غذا را بدون عجله بخورید. پس باید خوب بجوید. هیچ‌گاه در حین انجام این کار صحبت نکنید.

نوشیدن در حین صرف غذا را به حداقل برسانید.

بهتر است با فنجان یا لیوان آبا یا سایر مایعات را بنوشید و توصیه نمی‌شود مستقیما از بطری استفاده کنید.

از مصرف نوشیدنی‌ها و مواد غذایی که با شیرین کننده‌های مصنوعی شیرین شده پرهیز کنید.

هیچ‌گاه در حین غذا خوردن راه نروید.

از پوشیدن لباس‌های تنگ پرهیز کنید.

پس از خوردن هر وعده غذایی اندکی پیاده‌روی کنید. این کار به هضم بهتر و روان‌تر غذا کمک زیادی می‌کند

منبع : نی نی سایت

ninisite.com

چرا در طول دوران حاملگی دچار نفخ معده و تولید گاز ناشی از آن می‌شویم؟