خلاصه :

آیا باید برای تشخیص قطعی آزمایش بدهم یا همین تست کافی است؟

ممکنه حامله باشم. چه طور زودتر بفهمم؟

آیا احتمال باردار شدن حین شیردهی وجود دارد؟

علائم حاملگی چیست و چگونه می توان از آن اطمینان حاصل نمود؟

چگونه می توان روز تخمک گذاری را تعیین کرد؟

پاسخ رایج ترین سوالات قبل از بارداری و حاملگی | سری 5

من یک هفته از موعد پریودم گذشته است و از Baby check استفاده کردم مثبت بود، آیا باید برای تشخیص قطعی آزمایش بدهم یا همین تست کافی است؟

بهترین اقدام این است که با پزشک معالج خودقرار ملاقات بگذارید و یا اگر تاکنون پزشکی را بطور ثابت نداشته اید، حالا وقت آنرسیده که وی را انتخاب کنید. معمولا در اولین مراجعه آزمایشات لازم درخواست می شودو توصیه های ضروری برای شما داده خواهد شد. مهمترین کاری که باید انجام دهید ایناست که از همین امروز مصرف اسید فولیک را آغاز کنید. البته اگر تاکنون مصرف نمیکردید. اگر از ابتدا تحت نظر پزشک باشید سن دقیق حاملگی و تاریخ تقریبی زایمانمشخص میشود.مراقبت های دوران بارداری بخوبی انجام شده و از سلامت خود وجنین مطلعمی شوید.

من 23 سالمه وحدود 2.5 ساله که ازدواج کردم.حدود 3 ماهه که جلوگیری نمی کنم ولی تا به حال حامله نشدم. 2 روزه پریود نشدم و دیروز هم حالت تهوع داشتم و با عرض معذرت بالا آوردم. کمی هم دل درد مثل زمان پریود دارم … ممکنه حامله باشم. چه طور زودتر بفهمم؟

بستگی دارد به اینکه از بی بی چک استفاده میکنید یا تست خونی. هر دو ی اینها میزان هورمون حاملگی (بتاHCG) را در بدن شما اندازه میگیرند اما این دو روش تفاوتهایی هم با یکدیگر دارند:

تست بارداری خانگی میزان هورمون را در ادراراندازه می گیرد. البته بعد از اینکه سطح هورمون در ادرار مادر به حد مشخصی رسید.انواع مختلفی از این تست وجود دارد اما به طور کلی تمامی آنها چند روز قبل ازپریود بعدی می توانند باردار بودن یا نبودن را مشخص کنند و به همین علت اگر خیلیزود استفاده شوند ممکن است نتیجه تست را به غلط ، منفی نشان دهند. بهترین زماناستفاده از این تست حوالی موعد پریود بعدی یا 14 روز بعد از تخمک گذاری (اگر زمانتخمک گذاری خود را می دانید) است.تست خونی، سطح همین آنزیم را در خون اندازه میگیرد. مزیت این تست این است که هم در زمان زودتری نسبت به بی بی چک نتیجه را مشخصمی کند (شش تا هشت روز پس از تخمک گذاری) و هم مقادیر کمتر هورمون را هم نشان میدهد.

آیا احتمال باردار شدن حین شیردهی وجود دارد؟

بله. با اینکه حین شیردهی میزان باروری کم میشود اما صفر نمی شود. هر چند ممکن است تا چند ماه پریود نشوید اما بدن شما قبل ازشروع سیکل ماهیانه، تخمک گذاری را آغاز کرده است. خانم هایی که بطور پیوسته و تنهااز شیر خودشان به کودک شیر می دهند، ممکن است تا یکسال هم پریود نشوند. در خانمهایی که کودکشان شبها می خوابد و شیر نمی خورد، سیکل ما هیانه سریعتر (ظرف سه تاهشت ماه) نرمال می شود.

اگرفقط و فقط از شیر خودتان کودک را تغذیه کنید ممکن است تا شروع غذای کمکی پریودنشوید و این احتمال وجود دارد که در این زمان باردار هم نشوید. اما اگر از شیرکمکی استفاده می کنید یا ساعتهایی در شبانه روز به کودک شیر نمی دهید، احتمالباروری شما بیشتر می شود.

بنابراین اگر می خواهید در دوران شیردهی باردارنشوید باید همزمان با شروع نزدیکی پس از زایمان، از یک روش جلوگیری مانند استفادهاز قرصهای جلوگیری از حاملگی مخصوص در دوران شیردهی استفاده کنید و بهر حال به یادداشته باشید از ماه سوم بعد از زایمان، امکان بارداری در هر زمان وجود دارد.

علائم حاملگی چیست و چگونه می توان از آن اطمینان حاصل نمود؟

با مشاهده این علائم احتمال حاملگی در یک خانم وجود دارد:

1- قطع قاعدگی (10 روز یا بیشتر از زمان موردانتظار گذشته باشد)

2- تهوع با یا بدون استفراغ

3- اختلال در دفع ادرار (بیشتر به صورت تکرارادرار)

4- خستگی بیش از حد5

– تغییرات در پستانها و حجیم و دردناک شدنپستانها

در بعضی از خانمها هنگامیکه جنین داخل رحمجایگزین می¬شود یعنی در حدود زمان انتظار برای قاعدگی خونریزی مختصری دیده میشودکه قاعدگی نبوده و مربوط به جایگزینی جنین در رحم است. این خونریزی بسیار ناچیز وبیشتر به صورت لکه بینی بوده و خصوصیات خونریزی طبیعی قاعدگی را ندارد. پس با قطعقاعدگی یا داشتن قاعدگی که خصوصیت آن مشابه به قبل نیست می¬توان به بارداری شکداشت.

در صورت بروز موارد بالا میتوان با دادنآزمایش خون یا ادرار از بارداری اطمینان حاصل نمود. آزمایش ادرار پس از گذشت 10 تا14 روز از قطع قاعدگی مثبت می شود البته احتمال خطا در آزمایش ادرار زیاد است.اماآزمایش خون حتی قبل از قطع قاعدگی و با گذشت حدود 8 تا 9 روز از زمان تخمک گذاری میتواندمثبت شده و بارداری را نشان دهد.

به دلیل وجود درصدی از خطا در آزمایشات و نیزبرای تعیین دقیق سن بارداری معمولاً پس از مثبت شدن جواب آزمایش یک سونوگرافی توسطپزشک درخواست میشود که پس از حدود هفته چهارم تا پنجم حاملگی (از اولین روز آخرینقاعدگی) میتوان حاملگی طبیعی را با این روش تشخیص داد.گاهی پزشک شما توصیه بهانجام سونوگرافی واژینال دارد که در این صورت حدود شانزده روز پس از تخمک گذاریقادر به تشخیص علائم جنینی است.

لازم به ذکر است ضروری است پس از مثبت شدنآزمایش در اولین فرصت به پزشک یا ماما خود جهت تحت مراقبت قرار گرفتن مراجعهنمایید تا در صورت لزوم اقدامات لازم انجام گردد.

چگونه می توان روز تخمک گذاری را تعیین کرد؟

یک سیکل طبیعی 21 تا 35 روز طول می کشد. خانمی که سیکل 28 روزه دارد هر چهار هفته یک بار و خانمی که سیکل 21 روزه دارد هر سههفته یک بار پریود خواهد شد. زمان تخمک گذاری در خانمی که سیکل 28 روزه دارد، 13تا 14 روز فبل از پریود است در حالیکه در خانمی که سیکل 21 روزه دارد تخمک گذاریدر روز هفتم انجام می شود یعنی زمانی که روز هفتم پریود بعدی خود را می گذراندتخمک گذاری انجام میدهد.

در خانمی که سیکل های منظم دارد می توان بهراحتی روز تخمک گذاری را حدس زد اما در صورتیکه سیکل ها نامنظم باشند نمی توان بهآسانی گفت تخمک گذاری در چه روزی صورت گرفته است. به عنوان مثال، خانمی که گاهیسیکل 28 روزه و گاهی سیکل 21 روزه دارد، ممکن است در هر زمانی بین روز 7 تا 21تخمک گذاری کند. خانمی که پریودهایش هیچ گونه نظمی ندارد ممکن است اصلا تخمک گذارینکند یا به ندرت بکند.

من ماه گذشته برای بارداری اقدام کردم در حال حاضر پس از گذشت 12 روز از تاریخ پریود قبلی هنوز پریود نشدم جواب آزمایش باداری من نیز منفی بوده است خواهشمند است در این خصوص مرا ارشاد فرمایید که احتمال بارداری برایم وجود دارد یا خیر ؟

تاخیر درپریود دلایل مختلف دارد که یکی ازآنها استرس است. ورزش و تحرک، تغییرات آب و هوایی، تغییرات در رژیم غذایی و بسیاریاز شرایط غیر بیماری هم می تواند سیکل ماهیانه را در خانم ها مختل کند. اگر تا سهماه پریود نشدید و تست های بارداری همچنان منفی بوده اند، لازم است به پزشک مراجعهکنید تا بررسی های لازم جهت تشخیص بیماریهای زیر را برایتان انجام دهند :

بیماریهای تخمدان : سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند تغییرات عمده ای در سیکل هایقاعدگی ایجاد کند. این بیماری نسبتا شایع است و اگر همیشه پریودهای نامنظم دارید،بهتر است با مراجعه به پزشک از این نظر مورد معاینه و بررسی قرار بگیرید.

 بیماریهای تیروئید: اگر علائمی مثل اضافه وزن، ریزش مو ، خستگی مفرط یا لرز داریداحتمالا تیروئیدتان کارش را به خوبی انجام نمی دهد. بنابر این لازم است با تستخونی عملکرد تیروئید بررسی شود و در صورت نیاز درمان طبی برایتان صورت بگیرد.

ترشح بیش ازحد پرولاکتین : معمولا پرولاکتین در خانم های شیرده بالاست. اگر در این شرایطنیستید اما از نوک سینه هایتان شیر ترشح می شود، بهتر است با دستور پزشک تست خونیبدهید تا در صورت بالا بودن این هورمون، درمان طبی برایتان انجام شود.

اسپرم چه مدت می تواند در داخل رحم زنده بماند؟

اسپرمها در محیط رحم به مراتب بیشتر از محیطواژن یا بیرون از آن زنده می مانند. در محیط رحمی اسپرمهایی یافت شده اند که بعداز گذشت هفت روز از نزدیکی، کاملا فعال و زنده بوده اند. دقیقا زمان زنده ماندنشانرا نمی توان تعیین کرد، اما در اکثر موارد تا دو روز بعد از نزدیکی در لوله هایرحمی زنده می مانند. معمولا اسپرمها بیش از سه روز از زمان مقاربت نمی توانند تخمرا بارور سازند اما گاهی هم این زمان بیشتر می شود.

 

گردآوری : مجله اینترنتی همراه با علم

منبع : نی نی سایت