اگرچه پاک کردن و آماده‌سازی ماهی و میگو ممکن است دشوار بنظر برسد، اما فراگیری روش‌های صحیح و استاندارد در این خصوص، می‌تواند کمک مؤثر و شایانی در انجام آن برای ما باشد. از این رو توجهتان را به آموزش گام به گام و تخصصی آماده‌سازی و پاک‌کردن ماهی و میگو جلب می‌کنیم.

1

1

 

تمیز کردن ماهی (Clean fish)

شکم ماهی را باز کنید و محتویات داخلش را دور بریزید.

3

 

پولک ماهی (scale fish)
دم ماهی را در دستتان بگیرید و با چاقوی تیز با لبه‌ی ضخیم، پولک‌های ماهی را از قسمت دم به طرف سر ماهی، جدا کنید.

range-fish-filleting

فیله کردن ماهی گوشتی(filleting a round fish)
برشی زیر قسمت سر ماهی ایجاد کنید و باله‌ی ماهی را جدا نمائید.
اکنون چاقو را در امتداد ستون فقرات ماهی حرکت دهید و گوشت ماهی را تا دمش ببرید. در تصویر بالا فیله‌ی جدا کرده‌ی ماهی را مشاهده می‌کنید. حالا ماهی را برگردانید و به همین ترتیب فیله‌ی ماهی را از تیغش جدا کنید.

12f85dd23fb85545b601b64ce1b21c48_Clark-Snapper5

پوست کندن فیله‌ی ماهی(skinning fillets)
تکه‌ی کوچکی از انتهای دم ماهی را ببرید و پوستش را با انگشت آغشته به نمک نگه دارید و مانند تصویر پوست ماهی را جدا کنید. (برای اینکار بهتر است که چاقو را به طور کاملاً صاف زیر پوست ماهی بکشید.)

فیله‌کردن ماهی تخت(filleting flat fish)
برشی در امتداد ستون فقرات ماهی از سر تا دمش ایجاد کنید و با دقت گوشت ماهی را از تیغش جدا کنید.

پوست کندن ماهی تخت درسته(skinning a whole flat fish)
شکافی در انتهای دم ماهی ایجاد کنید و آن را با انگشتان آغشته به نمک محکم بگیرید. با دست دیگر دم ماهی را نگه دارید و پوست ماهی را در جهت مخالف بکنید.

گرفتن استخوان‌های ماهی درسته(Boning whole fish)
سر ماهی را جدا کنید و ماهی را در امتداد شکم از قسمت آبشش‌ها تا دم ببرید. در قسمت پشت استخوان‌ها نیز برش دیگری ایجاد کنید تا ماهی تخت و صاف شود. مراقب باشید که پوست ماهی سالم باقی بماند. حالا به کمک قیچی آشپزخانه استخوان‌های ماهی را جدا کنید.

ماهی ساردین به شکل پروانه(butterfly sardines)
سر ماهی را جدا کنید و شکمش را خالی نمائید. اکنون پشت استخوان‌ها برشی ایجاد کنید و ماهی را با آب سرد بشوئید. حالا تیغ ماهی را از قسمت دم به طرف سر ماهی بیرون بکشید. استخوان‌های ریز را هم بیرون بکشید و ماهی را به شکل پروانه در آورید.

670px-Peel-a-Cooked-Prawn-Step-2

670px-Peel-a-Cooked-Prawn-Step-3

پوست کندن میگو(shelling prawns)
سر میگو را در دستتان بگیرید و بپیچانید تا جدا شود. آن‌گاه پوست و پاهای میگو را بکنید و مراقب باشید که پوسته‌ی قسمت دم میگو جدا نشود! اکنون دو باله‌ی قسمت دم میگو را نیز بگیرید. در آخر پوست دمش را نیز بیرون آورید. رگ سیاه پشت میگو را نیز بگیرید.

 مترجم: سحر سامانی

زیبــاشــو دات کام