این روزها در هر خانه‌ای تعداد زیادی لوازم برقی دیده می‌شود؛ از ماشین لباسشویی و جاروبرقی گرفته تا آبمیوه‌گیری و چای‌ساز و سماور. بعضی از خانواده‌ها چندان از این لوازم استفاده نمی‌كنند و گروهی دیگر ترجیح می‌دهند تمام لوازم خانگی برقی را تهیه كنند. اما در هر صورت تعداد این لوازم مهم نیست و آنچه باید در نظر داشته باشید، شیوه صحیح نگهداری و استفاده از آنهاست.

این لوازم باید مدتی برای اعضای خانواده كار كنند، بنابراین مهم است كه هم به فكر سالم ماندن آنها باشیم و هم با استفاده نادرست موجب بروز دردسر و خطر برای خودمان و دیگران نشویم.

بعضی از لوازم برقی امروزه جزئی جدایی‌نا‌پذیر از اسباب خانه شده اند؛ لوازمی مانند یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و… كه تقریبا در تمام خانه‌ها وجود دارند، اما وجود بعضی از لوازم برقی هنوز ضروری نیست؛ لوازمی مانند مایكروویو، چای‌ساز، آبمیوه‌گیری و… .

ولی در هر صورت باید درباره شیوه صحیح نگهداری و استفاده از این لوازم نكاتی را در نظر داشته باشید. یكی از مهم‌ترین این موارد این است كه بدانید هیچ وقت نباید قسمت موتور و بدنه لوازم برقی را با آب بشویید. این كار بسیار خطرناك است و حتی ممكن است موجب برق گرفتگی فرد شود. در مورد لوازمی مانند آبمیوه‌گیری كه قطعات مختلفی دارد نیز دقت داشته باشید هنگام باز و بسته كردن، تمام قطعات را مرتب سرجای خود بگذارید و از درست قرار گرفتن آنها مطمئن شوید. علاوه بر نكات كلی و مشترك، درباره هر یك از لوازم برقی نیز باید اصولی را رعایت كنید.
یخچال و فریزر

 

نگهداری از لوازم برقی،لوازم خانگی برقی،استفاده از وسایل برقی ،اسرار خانه داری

 
یخچال و فریزر را حتما در جایی خشك قرار دهید و فراموش نكنید این وسایل را باید همیشه تمیز نگهدارید ولی هرگز و در هیچ شرایطی قسمت پشت و موتور آنها را با آب نشویید. به جای این كار باید این قسمت‌ها را به كمك یك دستمال خشك یا جاروبرقی تمیز كنید. همچنین می‌توانید كشوها و طبقه‌های یخچال و فریزر را با آب و مواد شوینده تمیز كنید و بعد از این‌كه كاملا خشك شد، سرجایش بگذارید ولیفراموش نكنید هنگامی كه این وسایل مرطوب هستند هرگز آنها را به برق متصل نكنید.

ماشین لباسشویی

 

نگهداری از لوازم برقی،لوازم خانگی برقی،استفاده از وسایل برقی ،اسرار خانه داری

 
لباسشویی را باید در جایی قرار دهید كه قسمت موتور و پشت آن با آب تماس نداشته باشد. در ضمن، حواستان باشد لباسشویی را در جایی كه تراز است بگذارید تا از تكان‌های شدید ماشین هنگام كار كردن جلوگیری شود. هنگام نظافت ماشین لباسشویی، خالی كردن فیلتر و همچنین زمانی كه لباس‌ها را از داخل آن خارج می‌كنید نیز یادتان باشد لباسشویی را از برق بكشید.

اجاق گاز و مایكروویو

 

نگهداری از لوازم برقی،لوازم خانگی برقی،استفاده از وسایل برقی ،اسرار خانه داری

 
بعضی از اجاق‌گازها برقی هستند، ولی اجاق‌هایی كه با گاز كار می‌كنند نیز برای استفاده از فندك به برق نیاز دارند. بنابراین موقع نظافت آنها هم دقت كنید آب روی اجاق گاز نریزید. به جای این كار می‌توانید با مقداری جوش‌شیرین و آب اجاق گاز را تمیز كنید یا از شوینده‌های مخصوص این كار كمك بگیرید.

برای تمیز كردن چربی‌های داخل مایكروویو نیز آب یك لیمو ترش درشت و تازه را در ظرفی پر از آب بریزید و بگذارید به مدت 10 دقیقه داخل مایكروویو بجوشد. بخار لیموترش باعث تبخیر لكه‌های چربی و در نتیجه تمیز شدن مایكروویو می‌شود و پس از آن نیز باید با یك پارچه خشك و تمیز، مایكروویو را تمیز كنید. همچنین می‌توانید یك دستمال را به آب لیمو ترش تازه یا الكل آغشته كنید و داخل مایكروویو را با آن تمیز نمایید. ولی هرگز از اسكاچ و سیم ظرفشویی برای تمیز كردن مایكروویو استفاده نكنید.

آبمیوه‌گیری و چرخ گوشت

 

نگهداری از لوازم برقی،لوازم خانگی برقی،استفاده از وسایل برقی ،اسرار خانه داری

 
این وسایل را دور از دسترس كودكان قرار دهید و هیچ وقت تصور نكنید فرزند شما بزرگ شده و متوجه خطر می‌شود. همچنین خوب است برای این‌كه این وسایل به خوبی كار كنند و عمر بیشتری داشته باشند، به مدت طولانی از آنها استفاده نكنید. سعی كنید تكه‌های گوشتی را كه داخل چرخ‌گوشت می‌ریزید كوچك‌تر خرد كنید و هرگز گوشت را با فشار و به زور داخل محفظه نریزید. در ضمن‌فراموش نكنید نباید سبزی‌هایی را كه آب زیادی دارد با استفاده از چرخ گوشت چرخ كنید چون ممكن است آب سبزی داخل موتور شده و در نتیجه دستگاه را خراب كند. میوه‌های درشت را هم نباید داخل آبمیوه‌گیری بریزید و اگر این دستگاه محفظه‌ای برای تفاله‌ها دارد پس از گرفتن دو لیوان آبمیوه، محفظه را خالی و دوباره كارتان را شروع كنید. برای نظافت آبمیوه‌گیری از آب ولرم استفاده كنید زیرا میوه‌ چرب نیست و برای نظافت نیازی به آب داغ ندارید.

پلوپز و آرام پز

 

نگهداری از لوازم برقی،لوازم خانگی برقی،استفاده از وسایل برقی ،اسرار خانه داری

 
بعد از این‌كه كار با این دستگاه‌ها تمام می‌شود، باید دیگ آن را با آب و مواد شوینده بشویید، ولی قسمت برقی دستگاه را فقط با دستمالی نمدار تمیز كنید. همچنین برای برق انداختن آنها می‌توانید از مقداری سركه كمك بگیرید.

سماوربرقی و چای ساز

 

نگهداری از لوازم برقی،لوازم خانگی برقی،استفاده از وسایل برقی ،اسرار خانه داری

 
اگر داخل سماور یا چای‌ساز جرم گرفته است می‌توانید جرم دستگاه را با سركه تمیز كنید؛ برای این كار باید به مقدار مساوی آب و سركه داخل محفظه آب دستگاه بریزید و بگذارید بجوشد تا كم‌كم جرم دستگاه از بین برود.

یادتان باشد اگر لوازم برقی خراب شده و بخوبی گذشته كار نمی‌كند، هرگز خودتان دستگاه‌ها را تعمیر نكنید و این كار را به افراد متخصص بسپارید. همچنین برای این‌كه عمر وسایل برقی شما بیشتر شود و مصرف برق هم كاهش یابد، هنگام شب و در زمان اوج مصرف برق تا جایی كه امكان دارد از وسایل برقی مخصوصا وسایلی كه برق بیشتری مصرف می‌كند استفاده نكنید.

علاوه بر این استفاده از ترانس را بخصوص برای لوازمی مانند یخچال و فریزر كه همیشه به برق متصل است فراموش نكنید. /

جام جم آنلاین

 

کاربر عزیز اگر آموزش ، مطلب ، داستان ، نوشته طنز ، خبر و… دارید که تمایل دارید در سایت منتشر شود از طریق بخش ارسال مطلب میتوانید با ما همکاری کنید