پس از مباحثي كه در گذشته درباره‌ راه‌اندازي و تنظيمات اوليه‌ Windows Media Center يا WMC مطرح شد،

در اين شماره درباره‌ نحوه‌ كار با اين نرم‌افزار و ابزارهاي كاربردي آن صحبت خواهيم كرد. همان طور كه عنوان شد، WMC امكان پخش تلويزيون‌هاي اينترنتي را دارد كه شايد با توجه به سرعت‌هاي اينترنت موجود، نتوان از آن استفاده كرد.

اما قابليت‌هاي مختلف اين نرم‌افزار در يكپارچه‌سازي و تجميع ابزارهاي مورد ‌نياز، گالري‌هاي فيلم، صوت و تصوير، امكان پخش شبكه‌هاي تلويزيوني دريافتي از طريق كارت TV و… و در نهايت ايجاد يك سينماي خانگي با قابليت به اشتراگ‌گذاري فايل‌هاي مولتي‌مديا و مديريت ساده آنها، باعث ترغيب كاربران به استفاده از آن مي‌شود.

پس از راه‌اندازي مدياسنتر و گذر از مراحل Setup، به منوي اصلي هدايت خواهيد شد كه در آن قسمت‌هاي مختلفي از جمله Extras، Pictures+Videos و Music وجود دارد. مي‌توانيد با Up‌‌/‌‌Down arrow (كليدهاي بالا و پايين كيبورد) يا غلتك ماوس گزينه‌ موردنظرتان را انتخاب كنيد.

اولين گزينه Extras است.

با قرار گرفتن روي اين گزينه، زيرمجموعه‌هاي آن را مشاهده خواهيد كرد. در اينجا تنها قسمت Extra Library براي ما كاربرد خواهد داشت كه در آن مي‌توان نرم‌افزارها و بازي‌هاي مورد علاقه را در كنار هم قرار داد! در اين قسمت روش معمول اضافه كردن ميانبر نرم‌افزارها وجود ندارد. اگر از جمله كاربران جدي مدياسنتر هستيد و مي‌خواهيد اين كار را انجام دهيد، بايد Shortcut نرم‌افزارهاي دلخواهتان را در مسير زير قرار دهيد و مدياسنتر را مجددا راه‌اندازي كنيد:

C:\Users\YOUR USERNAME\AppData\Roaming\Media Center Programs

اگرچه در اين حالت آيكون‌هاي نرم‌افزارها را در قسمت Extra Library مشاهده نخواهيد كرد، اما نام نرم‌افزارها برايتان فهرست شده و مي‌توانيد آنها را فراخوان كنيد. اگر از نوار بالاي اين قسمت، گزينه‌ Most used را انتخاب كنيد، دفعات بيشتر استفاده از يك نرم‌افزار يا Game ملاك ترتيب قرارگيري آنها خواهد شد.

براي حذف هر كدام از آيكون‌ها نيز روي آن كليك راست كرده و گزينه‌ Hide را انتخاب كنيد. در كنار گزينه‌ Hide، گزينه‌Add to start menu قرار دارد كه منظور از آن اضافه كردن نرم‌افزار به منوي استارت مدياسنتر است نه منوي استارت ويندوز! اگر براي هريك از نرم‌افزارها يا «Game»ها اين گزينه را انتخاب كنيد، در صفحه‌ اول يا همان منوي استارت مدياسنتر، ذيل گزينه‌ Extras Library آن را خواهيد يافت.

براي بازگشت به منوي استارت نرم‌افزار، از سمت چپ و بالاي پنجره، روي دكمه‌ Back كليك كنيد.

گزينه‌ دوم در منوي استارت مدياسنتر، Pictures+Videos است كه در زيرمجموعه‌ آن 3 گزينه Picture Library، Play Favorites و Video Library را خواهيد داشت.

روي Picture Library كليك كنيد تا تصاوير موجود در «Library‌»هاي ويندوز را ببينيد. نحوه‌ اضافه كردن پوشه‌ها به Libraryهاي ويندوز در شماره قبل عنوان شد. در اينجا نيز مي‌توانيد با كليك راست روي يكي از تصاوير و انتخاب گزينه‌ Manage Library اقدام به اضافه كردن فولدر يا حذف آن كنيد. در كنار اين گزينه، موارد ديگري از جمله Picture Details و Rotate وجود دارد كه با انتخاب اولي، مشخصات تصوير به شما نمايش داده مي‌شود و با انتخاب دومي تصوير ۹۰ درجه در جهت عقربه‌هاي ساعت مي‌چرخد! براي مشاهده Slide show تصاوير نيز مي‌توانيد گزينه‌ Play slideshow را از بالاي پنجره انتخاب كنيد. علاوه بر اين مي‌توانيد با انتخاب گزينه‌ Slide show از نوار بالاي پنجره، Slide show دلخواهتان را ايجاد كنيد. براي اين كار بايد طبق Wizard پس از انتخاب نام و محل قرارگيري تصاوير، عكس‌هاي موردنظر را يك‌به‌يك انتخاب كنيد. در يك شبكه‌ خانگي كه روي سيستم‌هاي آن ويندوز ۷ نصب باشد، مي‌توان بسادگي يك HomeGroup ايجاد و Libraryهاي مختلف از جمله Pictures را به اشتراك گذاشت. در چنين محيطي اگر از نوار ابزار بالاي قسمت Pictures+Videos گزينه‌ Shared را انتخاب كنيد، Libraryهاي به اشتراك‌گذاشته شده در شبكه برايتان فهرست خواهدشد. توضيحات مربوط به چگونگي ايجاد يك HomeGroup در آينده ارائه مي‌شود.

انتخاب گزينه‌ Play favorites از زيرمجموعه‌ منوي Pictures+Videos صرفا نمايش جالبي از گالري تصاوير را برايتان فراهم خواهد كرد.

گزينه‌هاي موجود در قسمت Video Library و عملكرد آنها، مشابه قسمت‌هاي ديگر است؛ اما در اينجا مي‌توانيد با كليك راست روي «Video»ها يا فولدرهاي حاوي فايل‌هاي تصويري و انتخاب گزينه ‌Burn a CD‌‌/‌‌DVD، مستقيما يك CD يا DVD فيلم ايجاد كنيد.

گزينه‌ بعدي منوي استارت مدياسنتر، Music است.

تمامي آلبوم‌هاي موجود در Music Library ويندوز را مي‌توانيد در اين قسمت مشاهده و بسادگي مديريت و از آنها استفاده كنيد. روي هر كدام از آلبوم‌ها كليك كنيد تا آهنگ‌هاي موجود در آن برايتان فهرست شود. با استفاده از گزينه‌ Add to now playing مي‌توانيد آلبوم‌هاي مورد علاقه‌تان را به قسمت Now Playing منوي استارت مدياسنتر اضافه كنيد تا دسترسي‌تان به آن آسان‌تر شود. با انتخاب گزينه‌ Play album، پخش آن را آغاز كنيد؛ در ادامه گزينه‌هايي از جمله Play pictures در اختيارتان قرار مي‌گيرد كه با انتخاب آن تركيب زيبايي از پخش تصاوير موجود در Picture Library حين پخش موسيقي برايتان فراهم مي‌شود.

به خاطر داشته باشيد هنگام پخش فيلم و موسيقي در مدياسنتر، استفاده از كليد Back موجود در سمت چپ و بالاي پنجره، پخش را متوقف نخواهد كرد! براي توقف پخش بايد حتما از كليد Stop در نوار كنترل موجود در پايين و سمت راست پنجره استفاده كنيد.

از زيرمجموعه‌هاي قسمت Movies منوي استارت، گزينه‌ Play DVD است كه از طريق آن مي‌توانيد به پخش «DVD‌»هاي فيلم اقدام كنيد. عملكرد قسمت Movie Library همچون قسمت‌هاي توضيح داده‌شده‌ است.

اگر كارت TV مناسب روي سيستم‌تان نصب باشد، در قسمت TV از منوي استارت مدياسنتر، مي‌توانيد تنظيمات مربوط به دريافت شبكه‌هاي تلويزيوني را انجام دهيد. پيشنهاد مي‌شود كارت TV كه در نظر مي‌گيريد، امكان دريافت ديجيتال را داشته باشد تا تعداد شبكه‌هاي دريافتي‌تان بيشتر شود. در صورت استفاده از لينك پرسرعت اينترنت، مي‌توانيد به پخش ويدئوهاي آنلاين يا Internet TV اقدام كنيد كه پس از نصب اتوماتيك افزونه‌ مربوط، امكان آن فراهم خواهد شد. اگر از اين قابليت مدياسنتر استفاده مي‌كنيد، بهتر است بدانيد كه ويندوز ۷ يك Desktop Gadget نيز در اختيارتان قرار مي‌دهد تا بدون باز كردن مدياسنتر، «Internet TV‌»ها را مشاهده كنيد.

گزينه‌ Sport موجود در استارت منوي مدياسنتر، امكان مشاهده اطلاعات و نتايج ليگ‌هاي برخي رشته‌هاي ورزشي از جمله NBA و… را برايتان فراهم مي‌كند.

اما گزينه‌ آخر منوي استارت، Tasks است.

در اين قسمت امكانات متنوعي از جمله رايت «CD‌‌/‌‌DVD»هاي مولتي‌مديا، Sync فايل‌هاي موجود با دستگاه‌هاي جانبي پلير، اضافه كردن Extender براي پخش تصاوير و… را خواهيد داشت. با استفاده از گزينه‌ Media Only مي‌توانيد صفحه مدياسنتر را براي پخش، مطلوب‌تر كنيد؛ در اين حالت مدياسنتر حتما مي‌بايست در حالت فول‌اسكرين قرار گيرد و علاوه بر اين دكمه‌ Minimize از بالا و سمت چپ پنجره حذف خواهد شد.

گزينه‌ Settings نيز شما را به مركز تنظيمات مدياسنتر هدايت مي‌كند كه در شماره‌ بعد به صورت كامل توضيح داده خواهد شد.

jamejamonline.ir