ميوهها با ظاهر، طعم و خواص عاليشان از نظر خوراکي از بهترين و سالمترين منابع غذايي براي ما به شمار ميروند. غريزه و ذائقه طبيعي انسان، بيش از هر غذايي به ميوهجات علاقمند است. نوزادان که هنوز ذائقهشان با پخت پز، افزودن ادويهجات و ساير روشهاي مصنوعي تغيير نکرده است، بيشترين تمايل را به مصرف ميوهجات دارند. احتمالاً شاهد بودهايد که بسياري از کودکان هنگامي که والدينشان براي اولين بار سعي در خوراندن غذاي پخته به انها دارند، از خود مقاومت نشان ميدهند.

گوشت؛ چرا آن را خام نميخوريم؟
مصرف گوشت خام براي انسان ممکن نيست. علاوه بر عدم توانايي ما در جويدن گوشت خام، معده? ما نيز توانايي هضم گوشت خام را ندارد و در صورت مصرف آن به بيماريهاي بسياري دچار ميشويم. همچنين طعم و مزه گوشت خام نيز براي ما قابل تحمل نيست. از اين رو با افزودن ادويه جات گوناگون اين طعم نامطبوع را تغيير ميدهيم. با اين حال، پختن گوشت نيز باعث از بين رفتن بيشتر مواد مغذي و آنزيمهاي آن ميشود و و از آنجا که طول رودههاي انسان نيز حدود سه تا چهار برابر حيوانات گوشتخوار است، بنابراين گوشت مدت طولاني در بدن باقي ميماند که به صورت بالقوه ميتواند منجر به بروز بيماريهاي مختلف گوارشي، ميگرن، ديابت، سرطان، بيماريهاي کبدي، بيماريهاي کليه و … شود. چربي اشباع شده? موجود در گوشت نيز براي انسان بسيار مضر است و با رسوب در رگها، باعث بروز بيماريهاي فشارخون و بيماريهاي قلبي ميشود.
در مقابل، مصرف گياهان خام هيچکدام از مشکلات مذبور را به همراه نميآورد.

برخي مزاياي رژيم غذايي خام گياهخواري
در اينجا برخي مزاياي رژيم غذايي خام گياهخواري به صورت خلاصه بيان شده است.

ويتامينها
اغلب ويتامينها و مواد ضروري، [از نقطه نظر خام گياهخواري] در اثر پخت و پز از بين ميروند. اين يکي از بزرگترين مشکلات تغذيه? بسياري از انسانهاي امروزيست. در هضم و جذب مواد غذايي در بدن، اين مواد به طور زنجيرهاي بر يکديگر تأثير ميگذارند و بنابراين با از بين رفتن يک يا چند ويتامين، آن مواد غذايي باقي مانده نيز به خوبي جذب نميشوند. با رژيم غذايي خام گياهخواري ميتوان از مواد مفيد خوراکيها حداکثر استفاده را برد.

آنزيمهاي طبيعي گياهان
در بسياري از مواد غذايي مصرفي ما، آنزيمهايي براي هضم غذا وجود دارند که در اثر پخت و پز از بين ميروند. اين آنزيمها در حرارت بالاتر از ?? درجه سانتيگراد -و يا بعضاً حداکثر تا ?? درجه- نابود ميشوند و کار هضم مواد غذايي در بدن را با مشکل مواجه ميکنند.

آب سالم و طبيعي
در رژيم غذايي خام گياهخواري، نياز به نوشيدن آب کمتر ميشود چرا که بخشي از آب بدن با ميوه جات و سبزيجات خام تأمين ميشود. آب موجود در گياهان، آبي خالص و سالم است که توسط گياه تصفيه شده. اين آب، به واسطه پخت و پز بخار ميشود و براي رفع تشنگي مجبوريم آب شهري -که قابل مقايسه با آب موجود در گياهان نيست- را براي رفع تشنگي پس از غذا مصرف کنيم. آب مصرفي اغلب ما، که از طريق زيرساختهاي شهري در خانهها به دستمان ميرسد، مملو از مواد ضدعفوني کننده شيميايي و حتي قارچهاي ميکروسکوپي است. متأسفانه اکنون علاوه بر آب لوله کشي، حتي آبهاي زير زميني و بسياري از چشمهها نيز آلوده شدهاند. آب مقطر و آب چشمهها در ارتفاعات [در صورتي که ميزان مواد معدني آنها از قبل بررسي شده باشد]، بهترين آب براي نوشيدن هستند.

شيريني طبيعي ميوههاي خوشمزه
ميوهجات شيرين بسيار زود هضم و انرژيزا هستند و مصرف آنها علاوه بر تامين انرژي مورد نياز روزانهمان، به سوخت و ساز بدن کمک شاياني ميکند.
raw-veganism-salemzi

کاهش مصرف نمک
نمک، تقريباً در تغذيه? طبيعي انسان جايگاهي ندارد، چرا که ميوهها، مغزهاي خشکبار و سبزيها به طور طبيعي بسيار خوشمزه و باب ميل انسان هستند و نيازي به نمک ندارند. در رژيم غذايي خام گياهخواري، الزامي به استفاده از نمک نيست. توصيه ميشود اگر همچنان مايل به مصرف نمک هستيد، حتماً از نمکهاي طبيعي (مانند نمک دريا) استفاده کرده و از مصرف نمکهاي کارخانهاي و شيميايي اکيداً خودداري نماييد، ضمن اينکه ميزان مصرف آن را بايد به حداقل ممکن رساند.

توصيههايي براي شروع
چنان چه ميخواهيد گياهخواري را شروع يا آن را امتحان کنيد، به شما تبريک گفته و برايتان آرزوي موفقيت دارم؛ اما لطفاً براي پيشگيري از اشتباهات، در مورد آن بيشتر تحقيق کنيد و با مطالعه? کتابها و مقالات مرتبط و هم چنين مراجعه به انجمن خام گياهخواري، اطلاعات خود را بالا ببريد. همچنين اگر به بيماري خاصي مبتلا هستيد، حتماً پيش از شروع، با يک پزشک درمان طبيعي در اين زمينه مشورت نماييد. تغذيه? طبيعي بسيار آسان است و فقط کافي است روش صحيحي را انتخاب نماييد که در دراز مدت به عوارض ناخواسته دچار نشويد.

بسياري از اساتيد يوگا و مراقبه، رژيم خام گياهخواري را تجربه کرده و آن را به ديگران نيز توصيه ميکنند. اين رژيم علاوه بر تأثيرات مثبتي که بر جسم انسان دارد، باعث افزايش توان ذهن نيز ميشود.

برخي منابع گياهخواري براي فارسي زبانان
با مراجعه به سايتهاي زير، ميتوانيد اطلاعات بيشتري در رابطه با گياهخواري و انتخاب روش درست تغذيه به دست آورده و در جهت رفع ابهامات در خصوص تاثيرات خام گياهخواري، به مقالات و فيلمهاي مستند مرتبط مراجعه کنيد.

 

 

منبع : انجمن عروسانه