کلید واژه ها : عوارض کاشت مژه مصنوعی, عوارض مژه مصنوعی, عوارض کاشت مژه مصنوعی, عوارض مژه مصنوعی, عوارض کاشت مژه مصنوعی, عوارض مژه مصنوعی, 

نصب مکرر و طولانی مدت مژه مصنوعی

اگر عادت به استفاده ی زیاد و حتی روزمره ی از مژه مصنوعی دارید، بهتر است بدانید محققان به این نتیجه رسیده اند که استفاده از مژه مصنوعی برای چشم ها خالی از خطر نیست.

درست است که مژه مصنوعی باعث زیبایی چشم ها می شود، اما باید بدانید که این مژه های دوست داشتنی، به سلامت چشم هایتان آسیب می زنند.

اکثر خانم ها در میهمانی ها و عروسی ها از مژه مصنوعی استفاده می کنند. اگر استفاده از این وسیله ی زیبایی را به همین مهمانی ها محدود کنید، جای نگرانی نیست.

– پرپشتی مصنوعی به قیمت کم پشتی واقعی
یکی از مهمترین عوارض مژه های مصنوعی آسیب رساندن به مژه های طبیعی است چون خونرسانی را در سطحی که مژه روی آن چسبانده شده کم می‌کند و باعث کم پشتی مژه های طبیعی می شود.

یکی از علت های احتمالی ریزش مژه فشار ناشی از نصب مژه مصنوعی می‌باشد. محققان دانشگاه چشم‌پزشکی بریتانیا هم هشدار داده‌اند که در صورت آسیب فشاری به پیاز مژه، ممکن‌است فرد مژه‌های خود را برای همیشه از دست بدهد.

– اگزما و حساسیت به چسب
یکی از مشکلاتی که مژه های مصنوعی می توانند به وجود بیاورند، اگزما و حساسیت به چسب مورد استفاده است. با توجه به اینکه پوست لبه پلک نازک است، خطر ایجاد حساسیت در آن بالاست و احتمال به وجود آمدن التهاب، خارش و قرمزی دور چشم نیز وجود دارد.

– تاری دید
مدتی این ادعا مطرح شده است که مژه های مصنوعی و چسب هایی که برای چسباندن آن به کار می روند، می توانند تاری دید و حتی نابینایی را به همراه داشته باشند.

آیا این ادعا واقعیت دارد؟ دکتر فرتوک زاده، فوق تخصص پیوند قرنیه این موضوع را تایید می‌کند و می گوید: «اخیراً یک مورد در کمیسیون قوه قضائیه مشاهده شده است که خانمی از یک آرایشگاه به دلیل مژه مصنوعی ای که باعث ایجاد عفونت، زخم در قرنیه و کم بینایی شده، شکایت کرده است. چسباندن مژه مصنوعی یک کار علمی نیست و خطر عفونت و زخم قرنیه را به همراه دارد.

 

– ریزش مژه‌ها
یکی از علت های احتمالی ریزش مژه فشار ناشی از نصب مژه مصنوعی می‌باشد. محققان دانشگاه چشم‌پزشکی بریتانیا هم هشدار داده‌اند که در صورت آسیب فشاری به پیاز مژه، ممکن‌است فرد مژه‌های خود را برای همیشه از دست بدهد.
نصب مکرر و طولانی مدت مژه مصنوعی و سپس برداشتن آن از روی چشم، به مژه های اصلی فرد آسیب می رساند.

همانطور که می دانید برای نصب مژه مصنوعی، از نوعی چسب مخصوص استفاده می شود که باید به موازات ریشه مژه اصلی بر روی پلک بالایی مالیده شود تا مژه مصنوعی بر روی آن قرار گیرد.

– التهاب و عفونت چشم
مواد شیمیایی موجود در چسب مژه مصنوعی در برخی افراد ایجاد حساسیت می کند، حتی ممکن است در اثر چند بار استفاده مداوم از مژه مصنوعی، مکان مناسبی برای رشد باکتری های مضر بر روی چشم ایجاد شود و چشم دچار عفونت گردد.

همچنین مالیدن ریمل چشم بر روی مژه هایی که به باکتری آلوده شده است، برای افراد دیگر هم می تواند مضر باشد. البته این کار بیشتر در آرایشگاه های زنانه انجام می گیرد که یک ریمل و خط چشم را برای افراد متعددی استفاده می کنند و باکتری را از یک فرد به فرد دیگر انتقال می دهند.

– باعث خشک شدن  چشم ها میشود
مژه های مصنوعی بلندتر از مژه های طبیعی هستند. در نتیجه باعث افزایش جریان هوای رسیده به سطح چشم ها می شوند. به این ترتیب باعث خشک شدن سریع چشم ها می گردند.

همچنین باعث می شود که چشم ها در معرض مواد ریز موجود در هوا قرار بگیرند. این مسئله نیز منجر به سندرم خشکی چشم می شود.
منابع:
afarineshdaily.ir
tebyan.net