مزایای خنگ بازی و گیج بودن در محیط کار

کارهای کلیدی و پرفشار

وقتی قرار است چهل و چند ساعت در هفته را در محل کار بگذرانید، بدون شک برای گذراندن روزهای بدون استرس لازم است رفتارهایی را در محل کار داشته باشید که علاوه بر مطلوبیت این محل، شما را فردی بی حاشیه سازد.

وقتی این مطلب را انتخاب کردم، بسیار نگران بودم که مبادا موجب سوءتعبیر شود. این مطلب تنها برشی از یک نوع خاص شخصیت در محیط کاری را مطرح می کند. در این مقاله مزایای شگفت آور «خنگ بازی» در محیط کار را مرور می کنیم. شاید در نگاه اول شوخی به نظر برسد اما شاید خلاصه ای از تجربه شخصی من و استفاده از این تکنیک خالی از لطف نباشد.

اکنون وقت آن است که فرض کنیم شما خود را در محیط کار به بلاهت زده اید، چه مزایای شگفت آوری در انتظار شماست؟
دشمنی نخواهید داشت
از آن جا که نظر مخالفی از شما شنیده نمی شود و یا ایده یا فکری را بر خلاف میل اطرافیانتان بروز نداده اید، دشمنی نیز نخواهید داشت. حواشی و شایعات در مورد شما بسیار ناچیز خواهد بود و اظهار نظر صریحی علیه شما شکل نخواهد گرفت. رئیس تان احساس نمی کند که در صدد هستید جای او را بگیرید.
اضافه کاری نمی گیرید
زیرا تصور این است که شما نهایت تلاش خود را برای مسئولیت فعلی خود انجام می دهید و ممکن است قادر به انجام فعالیت اضافه ای نباشید. کارهای کلیدی و پرفشار به افراد دیگر سپرده می شود تا شک و تردیدی در به موقع و صحیح انجام شدن آن ها نباشد.
کمتر قضاوت می شوید
در واقع با بازی کردن نقش یک فرد ابله، شما کم تر مورد توجه و قضاوت اطرافیان قرار می گیرید و نیازی نیست نگران خوب دیده شدن و بد برداشت شدن کارهای تان باشید.
حتی در تعدیل نیرو، امنیت دارید!
شما می توانید کمتر مورد خصومت همکاران تان قرار می گیرید و این امید وجود دارد که خبرچینی شما را نکنند و موقعیت شغلی شما تهدید نشود.
آدم های خنگ دوست داشتنی هستند
مردم غالبا آدم های خنگ را تا زمانی که برای شان مشکلی ایجاد نکنند دوست دارند. زیرا معمولا کسی را ناراحت نمی کنند، نظر بدی ندارند و تنش و بحث ایجاد نمی کنند. البته باز هم تاکید می کنم این دوست داشتن تا زمانی است که به واسطه شما برای آن ها گرفتاری و مشکلی ایجاد نشود.
استفاده از یک جمله کلیدی؛ «نمی دانم»
بنابراین زمانی که نقش یک فرد منفعل را بازی می کنید و مشکلی در کار شما پیش آمده، می توانید با این جمله حیاتی بار تقصیرتان را کم تر کنید. حتی به جای گفتند این جمله می توانید در مواردی جوری وانمود کنید که متوجه منظور مخاطب نمی شوید و اشکال کار را نمی بینید.
وقتی برای خودتان
وقتی که شما نقش یک فرد منفعل را بازی می کنید، کمتر درگیر مسئولیت ها و تنش های کاری قرار می گیرد، همکاران تان برای حل مشکلات شان و یا گرفتن مشاوره های کاری به شما مراجعه نمی کنند، برای شنیدن نظرات تان در جلسه های نفس گیر شرکت داده نمی شوید.

اگر می خواهید محیط کار برای تان دلپذیر و بی حاشیه باشد، به این نکات توجه کنید:
حال در کنار خنگ بازی ها، اگر نمی توانید آرام بنشینید و مثل بازیگر فیلم «لیلی با من» است، کف برده اید و می خواهید در محل کارتان فداکاری کنید و آنجا را به یک باغستان تبدیل کنید، بهتر است لااقل «بی حاشیه» باشید. اما سؤال اینجاست که چطور باید در محیط کارتان تعادل ایجاد کنید؟
مرز ایجاد کنید
در محل کارتان به امور شخصی نپردازید. ای میل ها و اس ام اس ها را در محل کار نخوانید و خودتان را برای اتصال آنلاین محدود کنید. در این صورت مرزی بین کار و فعالیت های شخصی ایجاد می شود و کارها به واسطه انجام امور شخصی به تعویق نمی افتد.
در رقابت راحت باشید
اگر خودتان را از دیگران جدا کنید، ممکن است گاهی اوقات با دوستان تان شاخ به شاخ شوید و هیچ چیز بدتر از این نیست که چنین حالت هایی در محیط کار به وجود بیاید. نباید به یکباره همه آنها را از دور خارج کنید بلکه باید با آنها رقابت کنید. این دیدگاه باعث پیشرفت هر دوی شما خواهد شد. در این شرایط شما هم نقطه اوج خود را پیدا خواهید کرد.
بی موقع حرف نزنید
گاهی اوقات ممکن است در طول یک جلسه کاری ساکت بنشینید، چون همکاران همان ایده هایی را مطرح کرده اند که شما در ذهن تان داشته اید اما این رفتار باعث می شود رئیس تان فکر کند، شما هیچ ایده ای ندارید یا حتی بدتر از آن فکر کند اصلا فکرتان جای دیگری است. خودتان را مجبور کنید که حرف بزنید. حواس تان باشد تا پایان جلسه صبر نکنید و یک جایی در اواسط جلسه فرصتی برای صحبت کردن به دست بیاورید.
نه بگویید
اگر یکی از همکاران تان که از قضا با او صمیمی هم هستید  در اوج برنامه های کاری به اتاق تان می آید و سر صحبت را باز می کند، بهترین کار این است که خیلی واضح و شفاف به او بگویید که کار دارید. پایبندی به برنامه کاری میزان تعهد شما را به سازمان نشان می دهد.

منبع:تبیان