عوارض پیکا ( ویار بد بارداری ) | خوردن خاک یا نشاسته

علائم پیکا در بارداری,عوارض پیکا در بارداری

منظور از پیکا خوردن مواد نامناسبی است که از نظر تغذیه ای کم ارزش ، بی ارزش و یا مضر هستند.
در دوران بارداری این مواد نامناسب اغلب شامل مصرف خاک یا نشاسته (رایج ترین) و مصرف مواد غیر غذایی دیگر از قبیل یخ. کبریت سوخته ، سنگ ، زغال ، خاکستر ، سیگار ، مهر نماز ، نفتالین و…. می باشد. جایگزین کردن مواد نامناسب سبب کاهش دریافت مواد مغذی مفید و در نتیجه کمبود ریز مغذی ها می شود. همچنین مصرف زیاد موادیکه حاوی انرژی هستند از قبیل نشاسته می تواند سبب چاقی شود .

عوارض پیکا
برخی دیگر از مواد نامناسب (پیکا) نیز ممکن است حاوی مواد سمی یا آلودگی میکروبی باشند. و یا ممکن است در جذب مواد معدنی از قبیل آهن اختلال ایجاد کنند. در نهایت مشکلاتی نظیر مسمومیت ، یبوست، کم خونی همولیتیک جنینی ، بزرگ شدن بناگوش و انسداد معده و روده کوچک و آلودگی انگلی از عوارض پیکا می باشند

خطرات احتمالی پیکا
در برخی افراد پیکا برای کنترل تهوع یا استرس های عصبی، لذت از جویدن برخی مواد، یا به علل وراثتی (تمایل ارثی به مصرف برخی مواد) و یا تشویق اطرافیان یا خانواده فرد می باشد. خطرات احتمالی پیکا شامل مشکلات خونی (به شکل آنمی) و گوارشی (رقابت در هضم و جذب مواد مغذی) می باشد. باید مشاوره با بیماران مبتلا به پیکا انجام گیرد و نوع ماده مصرف شده و علت مصرف آن تعیین شود و خطرات مصرف آن باید مطابق با فرهنگ فرد به روشی صحیح به خانم باردار تذکر داده شود. در مورد پیکا توصیه می شود شمارش کامل خون برای بررسی وجود کم خونی درخواست شود.

ویار حاملگی حالتی است که در آن، خانم باردار به مصرف یک ماده غذایی تمایل زیادی پیدا می کند. نمونه هایی از ویار حاملگی شامل تمایل زیاد به مصرف قره قورت، ترشی ها، شیرینی ها و … می باشد.

۷ ویار مهم که بطور معمول در مادران باردار مشاهده می شود به ترتیب شامل:
بستنی، میوه، چیپس، گوشت، کره بادام زمینی، خیار شور و شراب می باشد.

در مورد ویار ذکر این نکته ضروری است که تا زمانی که مصرف اینگونه غذاها تنوع رژیم غذایی را برهم نزند و تغذیه مادر خوب باشد مشکلی ایجاد نمی کند. اما اگر در مصرف این مواد به گونه ای افراط شود که از خوردن غذاهای اصلی سرباز زند، ممکن است دچار کمبودهای تغذیه ای شود و در این مورد باید آموزش های لازم در رابطه با رعایت تنوع و تعادل در مصرف مواد غذایی  به خانم باردار داده شود.

 

منبع:ooma.ir