علائم و راههای “درمان سرماخوردگی کودکان” | داروی تب بر برای نوزاد

داروهای سرماخوردگی نوزاد

با آمدن فصل سرما فرزندانمان در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستند .

در اینجا نکاتی برای درمان سرماخوردگی کودکان ذکر می شود :

بچه های بزرگتر اگر علائم شدید و جدی نداشته باشند نیاز به مراجعه به پزشک ندارند . ولی اگر کودک کوچکتر از سه ماه دارد با بروز اولین علائم سرماخوردگی به متخصص اطفال مراجعه نمایید . چون در بچه های کوچک علائم سرماخوردگی می تواند به خاطر یک بیماری جدی تر باشد یا به سرعت یک سرماخوردگی به یک بیماری شدید مثل ذات الریه تبدیل شود .

در بچه های بزرگتر از سه ماه اگر علائم زیر وجود داشت به پزشک مراجعه نمایید : 

اگر کودک به سختی نفس می کشد، تعداد تنفس افزایش یافته و پوست در بالا یا پایین دنده ها در زمان نفس کشیدن به داخل کشیده می شود .

اگر لب ها یا ناخن ها به رنگ آبی در آمده است .

اگر ترشحات بینی بیش از ده روز خلطی باقی بماند.

اگر سرفه ها بیش از ده روز طول بکشد .

اگر کودک دچار گوش درد است .

اگر تب بیشتر از ۳۸٫۹ باشد .

اگر کودک خواب آلودگی زیادی داشته باشد .

داروهای سرماخوردگی نوزاد
متاسفانه “درمان قطعی برای سرماخوردگی” وجود ندارد. آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن باکتری هایی که با بیماری همراهی دارد استفاده می شود ولی روی ویروس اثری ندارد . پس بهترین کاری که شما برای فرزندتان می توانید انجام دهید این است که علائم بیماری را کم کنید . باید بچه به اندازه کافی استراحت کند

ومایعات فراوان بنوشد .

اگر تب دارد یا بی قرار است به او استامینوفن یا ایبوپروفن بدهید . در بچه های بزرگتر از شش ماه می توان ایبوپروفن داد و استفاده این دارو بلامانع است .به شرط اینکه بچه کم آبی نداشته باشد و یا مبتلا به استفراغ های زیاد نباشد . و البته مطمئن باشید که مقدار درستی به او داده شود .

این مهم است که توجه داشته باشید از هر داروی سرماخوردگی یا ضد سرفه در بچه های زیر دو سال نمی توان استفاده کرد چون می تواند خطر آفرین باشد . به یاد داشته باشید که سرفه باعث می شود که قسمت های تحتانی دستگاه تنفسی ( ریه ها ) از خلط پاک شود و نباید جلوی سرفه را گرفت .

اگر به خاطر بسته بودن بینی کودکتان نفس کشیدن برایش سخت می شود یا نمی تواند به خوبی شیر یا غذا بخورد از قطره ها یا اسپری های  سالین  استفاده کنید .می توانید بعد از ریختن قطره از وسائلی که مخصوص مکش ترشحات بینی است استفاده نمایید . پانزده تا بیست دقیقه قبل از شیر دادن به بچه دو قطره داخل بینی بریزید . هرگز از قطره های بینی که حاوی دارو است استفاده ننمایید و تنها مجاز به مصرف قطره کلرید سدیم می باشید .

هنگامی که از وسایل مکشی استفاده می کنید باید حباب آنرا در بیرون از بینی فشار داده و به آرامی نوک آنرا داخل بینی قرار داده و حباب را آهسته رها کنید . این وسیله در بچه های بالای شش ماه کارآیی زیادی ندارد ولی به هر حال قطره بینی در هر سنی موثر است .

یکی از شیوه های طبیعی برای درمان این عارضه استفاده از جوشانده گل بنفشه است .

بوییدن بخار به دست آمده از جوشانده گل بنفشه در کودکان و خردسالانی که توانایی و شکیبایی لازم برای استفاده از بخور را داشته باشد می تواند به برطرف شدن انسداد گرفتگی بینی آن هاکمک می کند.

اما در صورتی که کودک بی تابی دارد و حوصله کافی برای استنشاق جوشانده را ندارد با قطره چکان ۲ قطره از این جوشانده را در حفره بینی او خالی کنید.

یک دستگاه بخور در اتاق کودک روشن کنید . این وسیله باعث می شود ترشحات نرم شود و بچه احساس راحتی بیشتری کند .دستگاه را در نزدیک کودک ولی در محلی امن قرار دهید .حتما هر روز آب آنرا تعویض نمایید و مطمئن باشید که آب داخل آن تمیز باشد . توصیه می شود دستگاه بخور سرد مورد استفاده قرار گیرد .

 

منبع: niniban.com