مواد لازم برای 4 نفر:

کشک 200 گرم

عدس 60 گرم

لپه 60 گرم

بلغور گندم 100 گرم

کلم قمری 300 گرم یا 2 عدد

عصاره قلم یا آب‏ گوشت 1 پیمانه

آب 5 لیوان

گوشت قیمه‏ ای 150 گرم

پیاز داغ 3 قاشق سوپ‏ خوری

نمک، فلفل و زردچوبه به میزان دلخواه

سیر 3 حبه

نعنا داغ به میزان لازم

طرز تهیه:

ابتدا پوست کلم قمری‏ ها را گرفته، می‏ شوییم و به شکل مکعبی و یا مثلثی خرد می‏ کنیم.

سپس آن را داخل یک ماهیتابه به همراه کمی روغن و زردچوبه می ‏ریزیم و کاملاً سرخ می ‏کنیم تا بوی بد آن گرفته شود.

حبوباتی که از قبل حدود 3 ساعت خیس کرده ‏ایم به همراه بلغور گندم را شسته با عصاره ی قلم در قابلمه می ‏ریزیم و آب را به آن اضافه می ‏کنیم.

شعله ی گاز را روی حرارت زیاد گذاشته بعد از آن که آب آن به جوش آمد کلم قمری را اضافه نموده و شعله را ملایم می‏ کنیم.

گوشت قیمه ‏ای را که از قبل با فلفل سیاه و زردچوبه تفت داده‏ ایم و پخته شده است به آش اضافه می ‏کنیم و می ‏گذاریم تا آش کاملا جا بیافتد.

بعد از آن که مواد کاملا پخته شد نیمی از پیاز داغ را که با سیر تفت داده و نیمی از کشک را داخل آش می ریزیم و اجازه می‏دهیم تا 20 دقیقه بجوشد.

این آش باید به قدری بپزد که مواد داخل آن کمی معلوم باشد و تقریبا له شده شود.

در آخر آش را داخل ظرف ریخته روی آن را با کشک، نعنا داغ، چند تکه از قیمه و چند عدد کلم قمری که برش زده ‏ایم و پیاز داغ تزیین می ‏کنیم.

در یونان قدیم کلم را داروی شفابخش و جوانی می ‏دانستند. کلم قمری دشمن سرطان ریه و لوزالمعده است برای سنگ کلیه مناسب است، دارای ویتامین ‏های B6, C, B,A و دارای مواد معدنی مثل کلسیم و پتاسیم می ‏باشد. ملین است، به ‏خاطر داشتن گوگرد و کلسیم برای رشد ناخن و مو مناسب است. این آش را به‏ خاطر خواص بسیار آن برای کودکان پیشنهاد می ‏کنیم.

انرژی کل: 2100 کیلو کالری
ماهنامه دنیای تغذیه

طرز تهیه :
جوی پوست کنده، بلغور و برنج را از شب قبل خیسانده و جو را همراه حبوبات جوانه دار به غیر از ماش و عدس (نخود، لوبیا قرمز و لوبیاچیتی) با حرارت ملایم می پزیم تا جوانه ها آسیب نبینند، همزمان ماش، عدس، بلغورجو و برنج را نیز با هم می پزیم. در این مرحله حبوبات پخته شده و سبزی ها را مخلوط کرده و یک قاشق چایخوری زردچوبه، نمک و فلفل به آش افزوده و مقداری پیازداغ به آش می افزاییم آن گاه گوشت پخته شده را کوبیده و به آن ها اضافه می کنیم و می گذاریم تا بپزد. سپس مقداری سیر و نعناداغ نیز در این مرحله اضافه می کنیم.

نکته:
هنگامی که گوشت و آب آن را به آش اضافه می کنیم باید مواظب باشیم که آش ته نگیرد. ضمنا در غذاهای حاوی جو بهتر است نمک در پایان غذا اضافه شود تا غذا ته نگیرد.

طرز تهیه حبوبات جوانه دار :

حبوبات را 24 ساعت خیسانده و در این مدت آب حبوبات را پنج ساعت یک بار عوض می کنیم تا حبوبات بو نگیرد.بعد از 24 ساعت حبوبات را میان پارچه ای نخی تمیز قرار داده و درون آب کش می گذاریم و روزی سه تا چهار سبد را زیر آب گرفته تا حبوبات خیس بمانند.بعد از سه تا چهار روز حبوبات جوانه دار آماده می باشند.

نکته:
ماش و عدس بعد از ده ساعت درون پارچه قرار می گیرند.

 

 

 

[highlight]منبع:انجمن عروسانه[/highlight]