طرز تهیه آدانا کباب ترکیه+دستور پخت “کباب آدانا” در خانه

آدانا کباب و درست کردن آدانا کباب و آدانا کباب ترکیه
آدانا کباب و درست کردن آدانا کباب و آدانا کباب ترکیه

مواد لازم برای تهیه 8 سیخ کباب آدانا

  • گوشت چرخ شده  1 ‎کیلوگرم
  • پیاز رنده شده و آب گرفته شده  200 گرم
  • ‎نمک   15 گرم
  • ‎‏فلفل دلمه ای قرمز نگینی خرد شده  1 عدد
  • زیره سبز  1 ‎قاشق چایخوری
  • پودر پاپریکا  1 ‎قاشق غذاخوری

طرز تهیه آدانا کباب ترکیه ای

گوشت، پیاز، نمک را مخلوط کرده و ورز دهید تا چسبناک شود، سپس باقی مواد را مخلوط کرده و حداقل نیم ساعت دریخچال ‏بگذارید تا خودش را بگیرد. برای هرسیخ به اندازه 120 گرم مایه کباب را برداشته و به سیخ بکشید. سپس روی آتش مستقیم ‏کباب کنید‎.‎

نکات کلیدی تهیه آدانا کباب ترکیه ای

گاهی در آدانا کباب، یکی، دو حبه سیر رنده شده اضافه میشود‎.‎
‎ ‎آدانا کباب از کوبیده ایرانی بزرگتر است و مقدار بیشتری گوشت به سیخ کشیده میشود‎.‎
نوعی رب از فلفل قرمز شیرین در ترکیه تهیه میشود که اگر در دسترستان بود، یک قاشق غذاخوری از آن را به مایه گوشت ‏اضافه کنید و از طعم آن لذت ببرید‎.‎

می توانید در هنگام ورز دادن گوشت مقداری پودر نان خشک به آن اضافه كنید که باعث ترد شدن کباب می شود. ‎آدانا کباب را به جای چلو با خوراکی مرکب از بلغور و گوجه فرنگی که گاهی بسیار تند است، سرو میکنند‎.‎

آدانا کباب و طرز تهیه آدانا کباب و طرز پخت یک کباب ترکی و آدانا کباب
آدانا کباب و طرز تهیه آدانا کباب و طرز پخت یک کباب ترکی و آدانا کباب

پیاز قرمز استفاده کنید که شیرین نیست و آب پیاز حتماً گرفته شود. زیرا آب پیاز کباب را شل می‌کند و کباب از روی سیخ می‌ریزد.

جذب لیکوپن در گوجه فرنگی پخته شده بسیار بهتر و راحت‌تر از گوجه فرنگی خام صورت می‌گیرد، بنابراین گوجه فرنگی کبابی نه تنها ضرر ندارد، که خیلی هم مفید‌تر است.

این کباب به نام آدانا پنجمین شهر بزرگ ترکیه نامگذاری شده و در اصل به عنوان “قیما کباب” یا قیما در آدانا مَرسین در جنوب شرقی ترکیه نامگذاری شده است.

بهتر است کباب را با انواع سبزی‌ها مصرف کنید. مصرف پیاز خام و آب‌لیمو در کنار کباب هم می‌تواند میزان ویتامین C دریافتی شما را بالا ببرد. به علاوه، خوردن ریحان همراه با کباب به هضم بهتر این غذا کمک می‌کند.

گوشت قلوه‌گاه گوسفند و راستهٔ گوساله را به نسبت مساوی، سه بار چرخ کنید و به ازای هر یک کیلوگرم گوشت، 250 الی 300 گرم پیاز رنده کرده و آب گرفته، در نظر بگیرید. سپس گوشت، پیاز، نمک، فلفل و زعفران حل کرده را با هم مخلوط کنید و خوب ورز دهید تا چسبندگی داشته باشد.

آن‌گاه قدری از گوشت را بردارید و با دست مرطوب، آن را به سیخ بکشید. سر و ته گوشت را کاملاً به سیخ بچسبانید و آن را به مدت یک ساعت در یخچال نگه‌دارید و بعد روی آتش کباب کنید.

گردآوری از مجله اینترنتی همراه باعلم