صبحانه نخوردن کودک | چطور کودک را برای صبحانه خوردن تشویق کنیم ؟

 

صبحانه نخوردن کودک | چطور کودک را برای صبحانه خوردن تشویق کنیم ؟

 

در این مقاله تلاش خواهیم کرد در مورد صبحانه نخوردن کودک و گرفتاری‌های صبحگاهی صحبت شود.

و همچنین راه‌هایی که می‌توان از این مشکلات اجتناب کرد یا تغییرشان داد، بحث کنیم. زمانی که راهکارهای پیشنهادی را امتحان کردید، متوجه می‌شوید که این راه حل‌ها چه تغییر عمیقی در شروع برنامه‌های روزانه خانواده شما و به علاوه، دیدگاه مثبت‌تر اعضای خانواده نسبت به یکدیگر و نسبت به روز در پیش رو ایجاد خواهد کرد.

راهکارهای صبحانه نخوردن کودک

  • صبحانه را مختصر کنید

اگر کودک شما ناهار را به صبحانه ترجیح می‌دهد، به او یک صبحانه مختصر و یک ناهار مفصل بدهید. این برنامه در حالتی که صبحانه انرژی کافی را برای تمام مدت صبح فراهم کرده است و تا هنگام صرف ناهار، کودک از نظر انرژی کمبود ندارد، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

  • هم غذا، هم نقاشی

به کودک اجازه دهید هر بار که لقمه غذا می‌خورد، با ماژیک روی یک تکه کاغذ نقاشی کند. او را تشویق کنید در حالی که غذایش را می‌خورد، یک منظره را تمام کند.

  • صبحانه را جالب کنید

سعی کنید زمان کافی را برای یک صبحانه مفرح در نظر بگیرید. کوشش کنید که آن را لذت‌بخش کنید. صبحانه نباید صرفاً‌ موقعیتی باشد که مواد غذایی را به زور فرومی‌دهید. به عنوان مثال کودکان خردسال از اینکه لیوان و فنجان مخصوص به خودشان را داشته باشند، لذت می برند. آنها از اینکه با تزئین قسمتی از نان با مقداری پنیر و درست کردن یک شکل خنده‌دار در آراستن سفره شرکت کنند، سرگرم می‌شوند. به کیک صبحانه کِرِم اضافه کنید و با شکلات، روی آن شکل‌های جالبی بکشید تا کودکان از خوردن آن لذت بیشتری ببرند.

  • غذاهای مختلف تهیه کنید

غذاهای جدیدی را هر چند وقت یک بار به برنامه صبحانه اضافه کنید تا از یکنواختی جلوگیری شود. اگر کودک ناگهان از خوردن غذایی که قبلاً دوست داشت امتناع می‌کند، به زور آن را به او ندهید. برای مدتی آن را کنار بگذارید و سپس به تدریج و با ظرافت، مجدداً آن را به برنامه غذایی او اضافه کنید. برای صبحانه روی غذاهای مشخصی تعصب نداشته باشید.

  • موقع صرف صبحانه با کودک همراه باشید

کودکان خردسال نباید هنگام صبحانه تنها رها شوند؛ حتی کودکان بزرگ‌تر نیز دوست دارند همراهی داشته باشند. اگر نمی‌توانید هنگامی که کودک صبحانه می‌خورد، با او سر میز بنشینید، در اتاق بمانید و به او یک «همراه برای صبحانه خوردن» بدهید تا سر میز با او بنشیند. معمولاً ‌یک عروسک یا حیوان پارچه‌ای برای این کار مناسب است ولی حتی وسایلی نظیر رادیو، تلویزیون یا کتاب مصور نیز ممکن است همین تأثیر را داشته باشد. اگر گاهی کودک شما هنگام صرف صبحانه تلویزیون تماشا کند، اشکالی ندارد. با این حال باید مراقب باشید که این کار به صورت یک عادت درنیاید.

  • با کودک ساختمانبازی کنید

در ازای هر لقمه‌ای از صبحانه که کودک شما می‌خورد، به او یک تکه ساختمان اسباب بازی بدهید. هنگامی که کودک صبحانه‌اش را خورد، می‌تواند از این تکه‌ها برای ساختن یک قلعه استفاده کند یا اینکه اگر کودک دوست دارد، اجازه دهید که موقع صرف صبحانه تکه تکه، قلعه را بسازد.

  • زمان بگیرید

برای اینکه به کودکانی که کند غذا می‌خورند انگیزه بدهید، ساعت را روی زمانی که کودک باید صبحانه‌اش را تمام کند، تنظیم کنید و او را برانگیزید که قبل از به صدا درآمدن زنگ، صبحانه‌اش را تمام کند. سپس به تدریج زمان را کوتاه‌تر کنید تا اینکه به یک زمان پذیرفتنی برای تمام کردن صبحانه برسد.

  • به کودک اجازه دهید که در برنامهریزی صبحانه کمک کند

اگر به کودک اجازه دهید که در تنظیم برنامه هفتگی صبحانه کمک کند یا اینکه هنگام خریدن لوازم صبحانه، شما را همراهی کند، با علاقه بیشتری سر میز صبحانه حاضر خواهد شد. ما فرض را بر این گذاشته‌ایم که شما مسائل تغذیه‌ای را در نظر گرفته‌اید.

  • تشویق کنید و جایزه بدهید

یک خوراکی (حتی یک بسته ذرت بوداده) را با کمک کودک خود انتخاب کنید و سپس آن را به اندازه‌های مناسب در کیسه‌های پلاستیکی تمیز بریزید. کودک هنگامی جایزه را می‌برد که تمام غذا یا مقدار معینی از آن را که قبلاً روی آن توافق شده است، بخورد.

همان طور که گفته شد، اگر صبح اعضای خانواده روز خوبی را آغاز کنند، امکان بیشتری وجود دارد که در روز ارتباط بهتری با همدیگر داشته باشند. شما بهترین الگو برای فرزندتان هستید. اگر هر روز سر میز می‌نشینید تا صبحانه لذیذی را صرف کنید، سعی کنید از صبحانه لذت ببرید و نشان دهید که واقعاً خوشحالید. اگر با وجود نشان دادن یک الگوی خوب، هنوز کودک از خوردن صبحانه امتناع می‌ورزد، آن را تبدیل به یک درگیری شدید بین خودتان نکنید. به جای آن می‌توانید از راه حل‌های ذکر شده در این مقاله استفاده کنید.

منابع:

bamom.net

شیرزاد، کریم و آقاجانی، حیدر. (۱۳۸۸). ده روش مناسب برای صبحانه خوردن کودکان. پیوند. (ماهنامه تربیتی-آموزشی). ۳۵۵-۳۵۴٫

گاربر، استفن. گاربر، ماریان دانیلز. فریدمن اسپیزمن، روبین. (۱۳۹۴). چگونه با کودکم رفتار کنم؟ (مترجمان شاهین خزعلی، هومن حسینی نیک، احمد شریف تبریزی). تهران: انتشارات مروارید.