شکلات و لاغری | شکلات علاوه بر طعم دلپذیرش، فواید دیگری نیز دارد

فواید شکلات,خواص شکلات,فواید خوردن شکلات در بدن,کاهش وزن با شکلات تلخ
فواید شکلات,خواص شکلات,فواید خوردن شکلات در بدن,کاهش وزن با شکلات تلخ

منظور از متابولیسم چیست؟

بدن شما توانایی آن را دارد که مواد غذایی را پردازش کرده و با سوزاندن کالری، آن‌ها را به سوخت تبدیل کند. هنگامیکه شما هر روز فعالیت‌های فیزیکی انجام می‌دهید، بدن‌تان کالری می‌سوزاند. سرعتی که در آن، بدن شما قادر است کالری بسوزاند سرعت متابولیسم نامیده می‌شود. برخی از افراد دارای سرعت متابولیسم بیشتری هستند، در حالیکه افرادی که مشکلات تیروئید دارند سوخت و ساز پایینی دارند.

نکته‌ی مهمی که وجود دارد این است که سرعت متابولیسم شما، ثابت نیست. بدن شما گاهی اوقات با سرعت بسیار سریع‌تری کالری می‌سوزاند و گاهی اوقات این سرعت، آهسته‌تر است. بنابراین فقط به این خاطر که سوخت و ساز کندی دارید، به این معنا نیست که برای بقیه‌ی عمرتان چاق باقی خواهید ماند. شما این توانایی را دارید که سوخت و سازتان را از طریق رژیم غذایی و ورزش، افزایش دهید.

شکلات‌ ها دقیقا سازگار با رژیم غذایی نیستند اما برخی مطالعات نشان می‌دهند که ممکن است شیرینی مورد علاقه شما، در واقع به کاهش وزن‌تان کمک کند.

شکلات‌ ها به دلیل طعم دلپذیری که دارند، محبوب و کاملا اعتیادآور هستند. هنگامی که شما شکلات می‌خورید، مغزتان هورمون‌هایی ترشح می‌کند که خلق و خوی شما را بهتر کرده و در شما حس شادی و سرخوشی ایجاد می‌کند. اما شکلات، فقط یک خوردنی خوشمزه شیرین نیست و در واقع ممکن است سرعت متابولیسم شما را افزایش دهد. اما قبل از آنکه به سراغ حقایق اصلی برویم، مهم است که بدانید متابولیسم بدن‌تان چگونه کار می‌کند و چرا در کاهش وزن مؤثر است.

انواع خاصی از فعالیت‌ها می‌توانند به متابولیسم شما سرعت ببخشند و این مسئله در مورد انواع خاصی از مواد غذایی نیز صدق می‌کند. یکی از این مواد غذایی، شکلات است.

شکلات یک ابر غذا

شکلات به گروهی از مواد غذایی به نام “ابر غذاها” تعلق دارد. اما تمام شکلات‌ها یکسان نیستند. فقط شکلات‌های ارگانیک که از مواد تشکیل دهنده طبیعی ساخته می شوند ، بعنوان بخشی از گروه ابرغذاها در نظر گرفته می‌شوند.

هنگامی که شما نوع مناسبی از شکلات را می‌خورید، بدن‌تان شروع به تولید چربی‌های سالم می‌کند. همچنین بدن شما، مواد مغذی مفید را از شکلات‌های ارگانیک جذب می‌کند و این مواد، ارگان‌ها را سالم نگه می‌دارند. به ویژه شکلات تیره دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی است که قلب را سالم نگه می‌دارند. تمام این اجزای ضروری که شکلاتهای ارگانیک را اینقدر مغذی می‌کنند، در کنار هم توانایی بدن برای سوزاندن کالری بیشتر را افزایش می‌دهند و این امر به طور طبیعی باعث کاهش وزن شما می‌شود.

خوردن شکلات برای سلامتی بهتر

حالا که می‌دانید شکلات علاوه بر طعم دلپذیرش، فواید دیگری نیز دارد. می‌توانید آن را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید اما یک بسته شکلات را یکباره نخورید. کلید مصرف مقدار مناسبی از شکلات، تعادل است.

شکلات ارگانیک را جایگزین تنقلات کنید. تا زمانیکه شکلات‌های باکیفیت و کاملا طبیعی (نه نوعی که در مارکت محل‌تان می‌بینید) می‌خورید، باعث افزایش وزن‌تان نخواهد شد. بسته‌های شکلاتی که در سوپرمارکت‌ها می‌بینید، معمولا حاوی طعم دهنده‎ها و افزودنی‌های مصنوعی هستند. آنها اصلا برای سلامتی شما مفید نیستند.

شکلات‌ها با سرکوب اشتها، وزن اضافه را کاهش می‌دهند و بدن را سالم نگه می‌دارند. گاهی اوقات چون سطح گلوکز بدن ما پایین است، احساس گرسنگی می‌کنیم. با پر کردن ذخیره گلوکزتان از منابع سالم مانند شکلات‌های ارگانیک، شما بدون آنکه زیاده روی کنید هوس شیرینی‌تان را برطرف می‌کنید.

شکلات‌های تیره همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌ هایی هستند که از سلول‌های سالم در برابر آسیب استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند. استرس اکسیداتیو، پیش زمینه اکثر بیماری‌ها و اختلالات است.

منبع : تناسب اندام