بارداري

همیشه با وجود این علایم به بارداری خود شک کنید حتی اگر از روش ضد بارداری استفاده می کنید.شما و همسرتان تصمیم دارید بچه دار شوید و همه شرایط تقریبا برای بچه دار شدن فراهم کرده اید. ۱ماهی است که احساس خستگی می کنید .روزانه تقریبا ۲۰ بار از روی صندلی تان بلند می شوید و کمی خمیازه می کشید و تندتند به دستشویی میروید.

حس می کنید لباس زیر تان برایتان تنگ شده و محکم به قفسه سینه تان چسبیده اما هنوز نمی دانید قاعدگی تان قطع شده است یا نه چرا که هنوز کمی زود است اما برخی نشانه های زودرس حاملگی در شما ظاهر شده است. این نشانه ها را جدی بگیرید خستگی, تکرار ادرار؛ حساسیت پ س ت ا ن ها اولین علایم حاملگی هستند و قبل از اینکه شما حتی اولین آزمایش خانگی بارداری را انجام دهید در شما ظاهر می شود.

هر چه زودتر به بارداری خود پی ببرید, بهتر می توانید مراقبت های دوران بارداری را انجام دهید. اگر باردار هستید, هیچ وقت برای شروع تصمیم گیری برای تغییر شیوه زندگی تان دیر نیست. ترک سیگار عدم مصرف قهوه (الکل و انجام فعالیت های سبک جسمانی مصرف ویتامین ها و یا استفاده از داروهایی که ممکن است برای درمان برخی مشکلات زمینه ای شما لازم باشد یا حتی ممکن است مصرف آنها را قطع کنید.
به یاد داشته باشید که همه زنان، تمام این علائم را ندارند. حتی یک خانم ممکن است در حاملگی اول یکی از این علائم را داشته باشد و در حاملگی بعدی، علامت دیگری را داشته باشد

تورم و دردناکی سینه ها

یکی از علائم اولیه بارداری حساس و دردناک شدن سینه هاست که در اثر افزایش هورمونها رخ میدهد. این درد و سوزش شبیه دردی است که خانمها قبل از شروع عادت ماهیانه آن را تجربه میکنند که البته شدت آن در دوران حاملگی بیشتر است. از آنجا که بدن شما پس از سه ماهه اول بارداری خود را با تغییرات هورمونی بدن سازگار میکند این علائم و احساس درد بعد از این سه ماه از بین میرود.

خستگی مفرط

احساس خستگی ناگهانی؟ هیچ کس با اطمینان نمیداند که دلیل این خستگی در شروع دوران بارداری چیست. اما احتمالا افزایش ناگهانی هورمون پروژسترون بر روی راحتی و اسایش شما تاثیر میگذارد. پس از گذشت سه ماه اول دوران بارداری و وارد شدن به سه ماهه دوم احساس پر انرژی بودن میکنید و این احساس خستگی در شما از بین میرود. اگر چه خستگی در اواخر دوران بارداری ناشی از اضافه وزن و بعضی ناراحتیهای معمولی این دوران باعث اختلال در خواب شبانه میشود.

خونریزی بعضی از خانمها

در حدود ۱۱ یا ۱۲ روز بعد از آبستنی خونریزی مهبلی پیدا میکنند. (نزدیک به زمان قطع یک دوره عادت ماهیانه) این خونریزی ممکن است در اثر بارور شدن تخمک پنهان شده در پوشش خونی درون رحم یا زهدان باشد که حدود ۶ روز بعد از لقاح اتفاق میافتد. البته هیچ کس هنوز از دلیل آن مطمئن نیست.

حالت تهوع و یا استفراغ

اکثر خانمها تا یک ماه بعد از بارداری از حالت تهوع صبحگاهی شکایتی ندارند. اما بعضی از انها کمی زودتر به این حالت میرسند. البته نه فقط در هنگام صبح. این یک مسئلهای است که در هر ساعتی از شبانه روز اتفاق میافتد. تقریبا نیمی از خانمها پس از وارد شدن به سه ماهه دوم بارداری از این حالت رهایی مییابند. و بقیه در ماههای دیگر با این مسئله روبرو میشوند.

افزایش حساسیت به بوها

اگر شما به تازگی باردار شده اید عادی است که از بوی کالباس یا قهوه و یا حتی بوهای خوش احساس بیزاری کنید. اگر چه هنوز هیچ کس مطمئن نیست چرا اما این تغییرات امکان دارد بر اثر افزایش مقدار هورمون استروژن در سیستم بدن باشد. شاید در این مدت غذاهای خاصی که مورد علاقه شما بوده ناگهان برایتان مشمئز کننده شوند.

ورم شکمی

تغییرات هورمونی در دوران بارداری ممکن است باعث احساس ورم مثل زمان شروع دوران عادت ماهیانه شود به همین دلیل حتی زمانی که هنوز رحم شما بزرگ نشده است لباسهایتان برایتان تنگ شود.

تکرر ادرار

در اوایل بارداری امکان دارد برای رفتن به دستشویی عجله کنید. چرا؟ زیرا در این زمان میزان خون و مایعات بدن افزایش مییابد که باعث تولید مایعات بیشتر در کلیه شده و درنتیجه به مثانه فشار آورده و باعث تکرر ادرار میشود. این علامت تقریبا در ۶ هفته اول سه ماهه اول شروع شده و با پیشرفت بارداری و بزرگتر شدن جنین فشار بر مثانه هم بیشتر میشود.

قطع شدن دوره عادت ماهیانه

اگر شما از آن دسته خانمهایی هستید که دوره ماهیانه منظمی دارید پس به محض قطع شدن دوره در یک زمان تست بارداری بدهید. اما اگر از آن دستهاید که دوره منظمی ندارند به نشانههای دیگر هم توجه داشته باشید.

افزایش دمای بدن

اگر نموداری از روند دمای بدنتان تهیه کنید متوجه میشوید که در طول ۱۸ شبانه روز دمای بدن شما به طور تصاعدی بالا رفته است.

مدرک
جواب آزمایش مثبت بعضی از تست کننده های بارداری در منزل دقیق نیستند و باید هفتهای بعد از اولین وقفه در دوره عادت ماهیانه آن را امتحان کرد. بنابراین امکان دارد در ابتدا جواب منفی بگیرید. وقتی که جواب مثبت گرفتید با پزشک خود مشورت کنید و در ضمن فراموش نکنید که مدام وضعیت فرزندتان را بررسی کرده و از آن گزارش تهیه کنید.

 

 

 

منبع :عروسانه