روش هایی برای تخمین زمان دقیق تخمک گذاری قبل از اقدام به بارداری

روش هایی برای تخمین زمان دقیق تخمک گذاری قبل از اقدام به بارداری

تصمیم دارید حامله شوید؟ اولین قدم این است که زمان‌های دقیق تخمک‌‌گذاری خود را بدانید چون در غیر این صورت نه تنها تشخیص نمی‌دهید که چه اتفاقی برای هورمون‌های شما می‌افتد بلکه زمان‌بندی باروری خود را هم پیچیده می‌کنید.

این کار بسیار ساده است و فقط کافیست کمی دقت کنید. دوران تخمک گذاری زنان بسته به مشکلات هورمونی و مصرف داروهای خاص و دیگر موارد جزئی که متخصصین می‌دانند بستگی دارد. بهترین زمان برای حاملگی تخمک گذاری است از چند روز قبل که تخمک گذاری شروع می‌شود_ از آنجا که اسپرم‌ها می توانند تا ۵ روز در بدن زن زنده بمانند و تخمک را جذب کنند_ تا چند روز بعد از تخمک گذاری.

و اما اگر بخواهیم بر اساس تاریخ و اعداد  بهترین زمان تخمک‌گذاری را تشخیص دهیم باید حتما تاریخ دقیق روز قاعدگی را بدانیم. به طور کلی از رو ۱۲ تا ۱۸ قاعدگی  را می‌توان بهترین روزها برای بارور شدن دانست که البته این عدد کلی است و کسانی که سیکل قاعدگیشان ۲۵ است با آنها که ۳۰ روزه است کمی می‌تواند متفاوت باشد . برای مثال ۲۸ روزه ها از دوازدهمین روز تا شانزدهمین روز دوران تخمک گذاری خود را دارند و سی روزه ها از چهاردهمین روز تا هجدهمین روز را باید به عنوان بهترین دوران برای تخمک گذاری و بارور شدن تعیین کنند. بنابراین داشتن یک تقویم کوچک برای زنانی که قصد بارداری دارند واجب است.

اما راههای دیگری هم هست که می‌توان از طریق نشانه‌های فیزیکی بدن به تخمک گذاری پی برد. خانم ها  اگر به ترشحات واژن خود دقت کنند دقیقا متوجه می‌شوند. دقیقا قبل از تخمک گذاری مخاط دهانه رحم مانند سفیده تخم مرغ قوام آمده است و بین انگشتان دست کش می‌آید. همچنین دمای پایه بدن در روز تخمک گذاری حدود نیم درجه افزایش می‌یابد. خیلی از زنان برای اینکه فعالیت‌های هورمونی خود را چک کنند هر روز صبح  قبل از بیرون آمدن از رختخواب دمای بدن خود را اندازه می‌گیرند.  در واقع به محض اینکه زنان در اول صبح دمای بدنشان بالا بیاید نشان می‌دهد که در حال تخمک گذاری هستند.

علاوه بر اینها، دردهای و گرفتگی خفیف در زیر شکم همراه با ترشحات بسیار کش دار که معمولا روی لباس زیر و یا هنگام ادرار بیرون میریزد نشانه آشکاری بر تخمک گذاری است. برخی زنان در این دوره زیاد عرق می‌کنند و یا احساس گر گرفتگی دارند که خوب به علت اینکه دمای بدن هر چند ناچیز بالا می‌آید قابل توجیه است. اگر هم بخواهند دقت بیشتری در تعیین تاریخ تخمک گذاری داشته باشند باید از کیت های مخصوص تخمک گذاری استفاده کنند.  هر چند تنها با یک تقویم و کمی دقت به شرایط فیزیکی هر زنی می‌تواند به زمان تخمک گذاری‌اش را بداند.

 

منبع : زنجفیل