راهنمای نگهداری از اردک در خانه – تغذیه اردک

 

 

طرز نگهداری از اردک,نگهداری اردک در خانه

چندین اردک بخرید. جوجه اردک بهترین گزینه برای خرید به عنوان حیوان خانگی هستند زیرا آنها باید به تدریج بیاموزند که کجا غذا بخورند، کجا استراحت کنند و کجا دفع کنند.

حتما باید بیش از یکی خریداری کنید زیرا اردک ها حیواناتی اجتماعی هستند و در این حالت احساس امنیت و شادی بیشتری می کنند و در صورتی که در دسته های چندتایی نگهداری شوند حتی در صورت بیمار شدن شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند.

 

همواره برای خرید جوجه اردک به سراغ مزارع بروید و توجه داشته باشید که جوجه اردک ها می باید سرحال، گوش به زنگ، دارای چشمانی براق، پف کرده، تمیز و دارای توانایی زیادی در فرار کردن و دویدن باشند.

 

یک آغل بسازید. جوجه اردک ها تا حدود 2 ماهگی نباید آزادانه برای خود در اطراف پرسه بزنند تا زمانی که به سن پختگی برسند.

تا آن زمان آنها باید در محیطی مانند طویله یا آغل یا محیطی پوشیده از شاخ و برگ درختان زندگی کنند و محیط زندگی شان باید کاملا تمیز باشد که در آنجا با هم بازی کنند

و از یک لامپ برای استفاده از نور و گرما استفاده کنند. آنها باید همواره به آب تازه و غذای اردک تازه دسترسی داشته باشند.

 

محل زندگی آنها باید به طور منظم تمیز شود و آب آنها هر روز تعویض شود. آغل آنها باید طوری مراقبت شود که هیچ کدام نتوانند خارج شوند و هیچ حیوانی از جمله گربه ها به آنجا وارد شوند.

یک آغل مناسب برای آنها می تواند با سیم حفاظت از مرغ ها کاملا غیر قابل نفوذ شود و در اطراف با آجر حمایت شود تا از خزیدن اردک ها به بیرون و درون خزیدن حیواناتی مانند مار جلوگیری شود.

می توان از حصار توری شکل نیز استفاده کرد از ورود گربه جلوگیری کند.

در مدت روز می توانید برای چند ساعتی این حصار ها را کنار بزنید و به جوجه اردک ها اجازه دهید به بیرون از آغل بپرند و از محیط آزاد استفاده کنند و سپس مجددا آنها را به داخل آغل بفرستید.

وقتی آنها را به حوضچه می برید به آنها بازی کردن را بیاموزید. بعد از ظهر ها و قبل از غروب آفتاب آنها را به محل زندگی شان برگردانید.

آنها در هنگام آب بازی از خطرات احتمالی آگاهی ندارند بنابراین کاملا مراقب آنها باشید و ترجیحا در چنین شرایطی آنها را تنها نگذارید.

 

نگهداری از اردک,آموزش نگهداری از اردک

پس از مدتی آنها فرا خواهند گرفت که چه زمانی در روز باید به محل زندگی خود برگردند،خصوصا اگر شما از قبل اردک هایی داشته باشید که این کار را انجام دهند،

این امر سرعت یادگیری اردک های جدید را بیشتر می کند.

 

در ابتدا فقط زمانی که آنها به دنبال غذا می آیند به آنها غذا دهید و این کار را تا زمانی ادامه دهید که بفهمند که «آغل = غذا».

بنابراین فقط طبق برنامه به آنها غذا دهید و اگر همچنان گرسنه بودند مقدار کمی غذا به آنها بدهید و در نهایت اگر همچنان گرسنه بودند با مقدار کمی خود را سیر کنند.

 

به طور منظم به محل زندگی آنها سر بزنید و به آن رسیدگی کنید. در حین غذا دادن، اردک های خود را از نظر سلامت چک کنید زیرا در این زمان آنها با هوشیاری کمی در کنار شما می ایستند.

اگر احساس کردید که هرکدام از اردک ها مشکلی دارد می توانید به آرامی (نه با تندی!) آن ها را گرفته به این صورت که گردن او را در یکی از دستان خود بگیرید و با دست دیگر بدن او را بگیرید تا بتوانید بهتر به او نگاه کنید.

 

در این حالت اجازه ندهید که به بال حیوان ضربه ای وارد شود یا بشکند زیرا در حالت نگه داشتن، احتمال زیادی دارد که این اتفاق برای او بیفتد، پس کاملا مراقب باشید و نیز دقت کنید که احتمال دارد در این شرایط حیوان به خودش صدمه بزند.

 

غذای اردک:

نکته ی مهم در غذا دادن به اردک ها این است که از دادن مواد دارویی به آنها جدا خودداری کنید.

در حالی که دادن اینگونه داروها به مرغ و خروس در بعضی موارد حتی توصیه می شود. البته این برای حیوانات مزرعه توصیه می شود، اما نه برای حیوان خانگی!

 

آنها باید رژیم غدایی مرکب از مواد جامد به علاوه سبزیجات و میوه های خرد شده در دسترس داشته باشند که انرژی موردنیاز آنها را کاملا تامین کند.

در اینجا پیشنهادهایی هرچند کلی در این خصوص ارائه می کنیم:

 

غذاهای جامد اصلی :

پایه جیره این پرنده می تواند از غلات باشد (گندم، برج، جو و ذرت) که به صورت خام، بوداده و پخته می توان استفاده شوند ولی بهترین حالت جوانه زده آنهاست.

در کنار آن باید از میوه و سبزیجات مختلف بهره برد و پروتئن های حیوانی به میزان کمتر می تواند در جیره حیوان قرار گیرند.

 

 حبه های غذایی غیر دارویی یه صورت خیس خورده برای اردک های بالغ

 ذرت بو داده

 

مخلفات :

 میوه های تازه مانند هویج قطعه قطعه شده

 تخم مرغ قطعه قطعه شده

 

 گوجه فرنگی

 پنیر خانگی

 

 حلزون های باغچه

 انواع کرم ها

 

خوراک هایی که نباید به اردک داده شوند:

 هسته ی میوه ها و بذر گیاهان

 غذاهای چرب یا نمک دار

 شکلات

و هرچیزی که شکم اردک شما را پر کند ولی مغذی نباشد.

 

دما:

این امر کاملا بسته به نوع گونه اردک متفاوت است ولی در مورد اردکهایی که در ایران اکثرا نگهداری می شوند در مورد جوجه اردکها رنج دمائی 22 تا 28 درجه و در مورد بالغین دمای 0 تا 30درجه و حتی در بیشتر موارد دماهای زیر صفر هم قابل تحمل است.

 

منبع : parsine.com