سیپروفلوکساسین Ciprofloxacin – عوارض جانبی

سیپروفلوکساسین - عوارض جانبی - نحوه مصرف -Ciprofloxacin
سیپروفلوکساسین – عوارض جانبی – نحوه مصرف -Ciprofloxacin

سیپروفلوکساسین Ciprofloxacin نوعی آنتی بیوتیک فلوروکینولون است که برای درمان بیماری های عفونی استفاده می شود . این این دارو همچنین برای درمان طاعون استفاده می شود .

توجه مهم : سیپروفلوکساسین دارای عوارض جانبی بسیار جدی و شدیدی است و فقط زمانی باید سیپروفلوکساسین استفاده شود که جایگزین دیگری برای درمان یافت نشود .

اگر از داروی تیزانیدین استفاده می کنید، نباید سیپروفلوکساسین استفاده کنید. اگر  اختلالات عضلانی و یا بیماری مایواستنیا دارید قبل از مصرف سیپروفلوکساسین به پزشک خود اطلاع دهید .سیپروفلوکساسین می تواند باعث تورم و پارگی تاندون شود .عوارض این دارو در صورتی که بالای ۶۰ سال سن دارید و یا پیوند کلیه ، کبد ، قلب و ریه داشته اید می تواند بسیار شدید باشد .

قبل از مصرف این دارو باید اطمینان داشته باشید که به سیپروفلوکساسین حساسیت ندارید . آلرژی نسبت به سیپروفلوکساسین می تواند بسیار خطرناک باشد . همچنین در صورتی که به داروهای زیر حساسیت دارید نباید از سیپروفلوکساسین استفاده کنید .

نورفلوکساسین ، افلوکساسین ، موکسی فلوکساسین ،لووفلوکساسین ، جمی فلوکساسین و سایر داروهای این گروه .

در صورتی که مشکلات زیر را دارید قلب از تجویز سیپروفلوکساسین به پزشک خود اطلاع دهید :

  •  هرگونه مشکل تاندون مخصوصا در کودکان
  • آرتریت روماتوئید و هرگونه مشکل مفصلی
  • بیماری های کبد
  • هرگونه مشکل کلیه
  • صرع و تشنج
  • در صورتی که تومور مغزی دارید
  • در صورتی که دچار دیابت و مرض قند هستید بخصوص اگر تحت درمان با داروهای دیابت هستید
  • هیپوکالمی
  • در صورتی که باردار هستید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید

عوارض سیپروفلوکساسین در کودکان بسیار شدیدتر است و توصیه میشود از روش های درمانی دیگری استفاده کنید و فقط زمانی از سیپروفلوکساسین در کودکان استفاده شود که روش درمانی دیگری موجود نباشد .

عوارض سیپروفلوکساسین در کودکان
عوارض سیپروفلوکساسین در کودکان

مصرف سیپروفلوکساسین در دوران بارداری

در مورد ضررهای مصرف سیپروفلوکساسین در دوران بارداری برای جنین ،اطلاعات کاملی دردسترس نیست . شدیدا توصیه میشود قبل از مصرف سیپروفلوکساسین در دوران بارداری ، با پزشک مشورت کنید

مصرف سیپروفلوکساسین در دوران شیردهی

این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می شود و میتواند عوارض بسیار شدید و جبران ناپذیری برای نوزاد داشته باشد . در دوران شیردهی نباید از سیپروفلوکساسین استفاده کنید و در صورتی که مجبور به استفاده از این دارو هستید با پزشک مشورت کنید . ممکن است نیاز باشد تا به کودک خود شیر ندهید .

نحوه مصرف سیپروفلوکساسین

سیپروفلوکساسین معمولا هر ۱۲ ساعت یکبار مصرف میشود و این دارو باید همراه با مقدار زیادی آب مصرف شود تا از آسیب به کلیه جلوگیری شود . این دارو نباید به صورت طولانی مدت مصرف شود . مگر به تشخیص پزشک و در مواقع ضروری . از مصرف خودسرانه سیپروفلوکساسین بدون تجویز پزشک خودداری کنید و به هیچ عنوان این دارو را به دیگران پیشنهاد ندهید . همچنین به صورت خودسرانه و بدون دستور پزشک ، مصرف سیپروفلوکساسین را قطع نکنید . حتی در صورتی که بهبود پیدا کرده اید ، مصرف سیپروفلوکساسین را تا پایان دوره درمان به صورت کامل ادامه دهید . کامل نکردن دوره درمان سیپروفلوکساسین میتواند باعث ایجاد مقاومت در بدن شده و عفونت های شدیدتری به وجود آید .

نحوه مصرف سیپروفلوکساسین
نحوه مصرف سیپروفلوکساسین

در صورت فراموش کردن مصرف سیپروفلوکساسین چه کنم ؟

در صورتی که مصرف دارو را فراموش کرده اید به محض یاداوری دوز خود را مصرف کنید . در صورتی که به زمان مصرف بعدی نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید .

در صورت مصرف بیش از حد و زیاد سیپروفلوکساسین چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با سیپروفلوکساسین مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . مصرف زیاد سیپروفلوکساسین می تواند کشنده باشد . در صورتی که با هدف خودکشی از این دارو استفاده کرده اید به این نکته توجه داشته باشید که بعد از بهبود ، عوارض بسیار شدید کلیوی ، کبدی و … را تا آخر عمر باید تحمل کنید . خودکشی با سیپروفلوکساسین روش مناسبی برای جلب توجه نیست !

توجه : سیپروفلوکساسین را با شیر و فراورده های شیری مانند ماست و … مصرف نکنید . شیر و فراورده های آن می توانند اثرات سیپروفلوکساسین را کمتر کنند .
از مصرف داروهای زیر ۲ الی ۶ ساعت قبل از مصرف سیپروفلوکساسین خودداری کنید :
  •  داروهای حاوی منیزیم و آلومینیوم مانند مائولکس ، میلانتا یا مکمل ها و قرص های جوشان حاوی این مواد
  • مکمل های ویتامین و مولتی ویتامین ها
  • مکمل های حاوی آهن ، روی و کلسیم
  • از مصرف کافئین در زمان مصرف سیپروفلوکساسین خودداری کنید

داروهای آنتی بیوتیک و سیپروفلوکساسین میتواند باعث اسهال شود . در صورتی که اسهال خونی دارید حتما سریعا با پزشک تماس بگیرید . در دوره مصرف سیپروفلوکساسین از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نورخورشید خودداری کنید و از دستگاه های برنزه کننده و سولاریوم استفاده نکنید . زمانی که از منزل خارج می شوید از کرم های ضد آفتاب مناسب با پوست خود استفاده کنید .

بعد از مصرف سیپروفلوکساسین از رانندگی و کارهایی که به تمرکز بالایی احتیاج دارند خودداری کنید . در صورت مشاهده هرگونه علائم پارگی تاندون در زمان مصرف این دارو سریعا به پزشک مراجعه کنید . این مشکل میتواند اثرات جبران ناپذیری بر اعصاب و تاندون های شما داشته باشد . درد ناگهانی ، تورم مفاصل ، کبود شدن مفصل ها ، حساسیت به لمس ، سفت شدن مفصل ، صدا دادن مفصل هنگام بلند شدن و یا حرکت کردن از علائم مشکلات تاندون در زمان مصرف سیپروفلوکساسین میباشد که باید سریعا به پزشک اطلاع داده شود .

عوارض جانبی داروی سیپروفلوکساسین
عوارض جانبی داروی سیپروفلوکساسین

عوارض جانبی داروی سیپروفلوکساسین

این دارو مانند سایر داروهای میتواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد . شما ممکن است هیچ کدام از این عوارض را تجربه نکنید و یا چندین مورد به صورت همزمان در شما بروز کند . در صورتی عوارض زیر را به صورت شدید دارید مصرف سیپروفلوکساسین متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید :

  • هرگونه علائم آلرژی به سیپروفلوکساسین مانند : قرمز شدن و خارش چشم ، تنگی نفس ، خارش پوست ، خشک شدن دهان و گلو ، خارش گلو ، سرفه و عطسه و …
  • سردرد شدید همراه با درد قفسه سینه و تپش قلب سریع و هرگونه علائمی شبیه به علائم سکته قلبی
  • دیدن کابوس ، دیدن اشخاص و چیزهایی که اصلا وجود خارجی ندارند و یا شنیدن صداهایی که در واقعیت وجود ندارند . این صداها ممکن است به شما بگویند که به شخص یا اشخاصی حمله کنید و آسیب برسانید
  • افسردگی شدید همراه با تفکرات خودکشی و هرگونه تصمیم به آسیب رساندن به خود
  • افزایش فشار داخل جمجمه و احساس سردرد و سرگیجه غیرقابل تحمل
  • استفراغ و اسهال خونی همراه با درد بالای معده و دردشکم ، تب و علائم شبیه به علائم سرماخوردگی و آنفولانزا
توجه : عوارض و موارد مصرف و توصیه های مصرف هر دارویی ممکن است به مرور زمان دچار تغییر شود . این نوشته در تاریخ ۹۶/۹/۲۴  منتشر شده است و ممکن است بعد از این تاریخ یافته های جدیدی از عوارض و موارد مصرف این دارو به دست آمده باشد که کاملا با این مقاله منطبق نباشد .
این مقاله فقط جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی بوده و این سایت هیچ مسئولیتی در مورد موارد سوء مصرف داروها ندارد . توصیه های این مقاله جایگرین تجویز و توصیه های پزشک نیست و شما باید به تجویز پزشک متخصص عمل کنید.

عوارض جانبی رایج و معمولی مصرف داروی سیپروفلوکساسین :

  • تهوع و استفراغ
  • سرگیجه و مشکل در حفظ تعادل
  • کاهش اشتها
  • لاغری
  • یبوست
  • تب خفیف همراه با سردرد و زنگ زدن گوش
  • تاری دید
  • خارش پوش
  • مشکلات خفیف کبدی
  • جوش و آکنه
  • تغییر رنگ و تیره شدن ادرار
  • سوزش در هنگام دفع ادرار و کاهش میزان ادرار

چه داروهایی با سیپروفلوکساسین تداخل دارند ؟

در زمان تجویز سیپروفلوکساسین توسط دکتر ، تمام داروهایی که مصرف میکنید را به اطلاع پزشک معالج برسانید . برخی از داروها می توانند با سیپروفلوکساسین تداخل داشته باشند  . مانند :

سیکلوسپورین، متوترکسات، فنیتوین، پروبنژیک، روپینیرول، سیلدنافیل، تئوفیلین یا زولپیدم ، وارفارین، کومادین، یانوتون ، دیورتیک ها و دارو های ادرارآور ،داروهای قلبی و فشارخون ، مسکن ها و داروهای خواب آور ، ایبوپروفن ، استامینوفن ،سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام ،داروهای استروئیدی – پردنیزون، متیل پردنیزولون و …

(نام تجاری: Ciproxin)

گروه دارویی: فلوروکینولون
گروه درمانی: آنتی بیوتیک
شکل دارویی: قرص و تزریقی
مصرف در دوران حاملگی:احتیاط فراوان و فقط در صورت لزوم

موارد مصرف: عفونت های ادراری , عفونت ریوی , پوستی والتهابی مجاری ادراری و استخوانی
میزان مصرف: در زمان عفونت سطحی (خفیف تا متوسط ) 500 میلی گرم روزانه در دو مرحله قسمت شده و در موارد شدید 1000 میلی گرم خوراکی در دو مرحله روزانه تقسیم شده طی 7 تا 14 روز , شکل تزریقی برای نوع خفیف 400 میلی گرم برای نوع شدید 800 میلی گرم وریدی
موارد مانع: حساسیت به کینولونها و نالیدیکسیک اسید

عوارض جانبی: عوارض گوارشی مثل سوء هاضمه , تهوع , تشنج , خواب آلودگی , ضایعات پوستی مثل راش , آسیب کلیوی , کندی بالا رفتن فشار خون , کم خونی
توجهات: در صورت بروز اسهال باید بیمار را از نظر آب و الکترولیت اداره کرد. مصرف مایعات کافی به همراه دارو توصیه می شود.در نارسایی کلیه میزان دارو باید کاهش یابد.
آموزش: بین مصرف سیپرو و آنتی اسید باید 4 ساعت فاصله باشد.افرادی که سابقه تشنج (صرع ) دارند قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت کنند.
شرایط نگهداری: در دمای 15 تا 30 درجه نگهداری شود.

 

 

این مطلب فقط جنبه اطلاع رسانی دارد.برای تجویز دارو حتما با پزشک مشورت کنید