“دیگوکسین Digoxin”|موارد مصرف,عوارض,تداخلات دارویی,نحوه مصرف

درمان و موارد مصرف و عوارض و تداخل دارویی و میزان مصرف داروي دیگوکسین
درمان و موارد مصرف و عوارض و تداخل دارویی و میزان مصرف داروي دیگوکسین

آشنایی و معرفی داروی دیگوکسین Digoxin

(نام تجاری: Lanoxine)

گروه دارویی: گلیکوزید ها

گروه درمانی: ضد آریتمی قلبی, نارسایی قلبی

شکل دارویی: قرص , آمپول , قطره , شربت

مصرف در دوران حاملگی

طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده C . در دوران بارداری مصرف این دارو باید با احتیاط فراوان و فقط در صورت لزوم و تجویز پزشک باشد.

مصرف دیگوکسین در دوران شیردهی

دیگوکسین می تواند از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل شده و برای نوزاد مضر باشد. در دوران شیردهی قبل از مصرف دیگوکسین با پزشک خود مشورت کنید.

موارد مصرف دیگوکسین

دیگوکسین از قدیمی‌ترین داروهای ضدآریتمی به‌شمارمی‌رود و در درمان نارسایی قلبی و آریتمی فوق بطنی (به‌ویژه فیبریلاسیون دهلیزی) مصرف می‌شود و اثر کلی آن، تقویت قدرت عضلانی افراد مبتلا به نارسایی قلبی می‌باشد. قبل از مصرف اولین مقدار دارو، ‌باید تعداد ضربان قلب، فشارخون ‌و غلظت سرمی الكترولیتها تعیین گردد.

میزان و نحوه مصرف دیگوکسین

در نوزادان تا بالغین میزان مصرف متفاوت است. و برای شروع درمان باید میزان خاصی را تجویز کرد که به آن “دیژیتالیزاسیون” بیمار گفته می شود.

میزان مصرف قرص دیگوکسین

معمولا با 500 الی 750 میکروگرم آغاز می شود و حداکثر تا 6 ساعت اثر می گذارد.ممکن است با توجه به وزن بیمار ، میران مصرف این دارو تغییر کند .

میزان مصرف کپسول دیگوکسین

معمولا با 400 الی 600 میکروگرم آغاز می شود و افزایش دوز تحت نظر پزشک و با احتیاط انجام می شود.با توجه به وزن بدن بیمار ، دوز مناسب توسط پزشک تعیین می شود.

تزریق عضلانی

در هر تزریق و در هر محل بیش از 2 سی سی تزریق نكنید ممكن است باعث درد شدید شود.

تزریق وریدی

تزریق وریدی می تواند بدون رقیق سازی و یا با رقیق كردن با محلول دكستروز 5% یا نرمالسالین صورت گیرد. اگر رقیق سازی با كمتر از 4 برابر محلول صورت گیرد ممكن است رسوب به وجود آید. آرام و در عرض بیش از 5 دقیقه تزریق كنید.

موارد منع مصرف

در صورتی که دچار فیبریلاسیون بطنی هستید نباید دیگوکسین مصرف کنید.همچنین قبل از مصرف این دارو در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

  • اگر مشکلات تیروئید دارید
  • در صورتی که دچار مسمومیت شدید شده اید و حالت تهوع و استفراغ دارید
  • اگر باردار هستید و یا قصد حاملگی دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید
  • اگر به دیگوکسین حساسیت دارید.
  • در صورت ابتلا به سندرم ولف-پارکینسون سفید
  • در صورت ابتلا به عدم تعادل الکترولیتی بدن مانند کاهش سطح کلسیم ، پتاسیم و یا منیزیم در خون
  • در صورتی که دچار بیماری های کلیوی هستید
  • در صورت مصرف داروهای ادرار آور
  • در صورتی که دچار یک بیماری قلبی جدی مانند سندروم گره سینوسی بیمار(SSS) هستید
  • اگر اخیرا سابقه حمله قلبی داشتید

عوارض جانبی داروی دیگوکسین

هر دارو به موازات اثرات مطلوب درمان، ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته گردد. لذا در صورت بروز هرگونه عارضه ای ضمن قطع مصرف دارو با پزشک مشورت کنید. بعضی از عوارض جانبی عبارتند از:

بزرگ شدن سینه ها در مردان، بی‌ اشتهایی، تهوع، استفراغ، درد شکم اغلب با مصرف مقادیر زیاد دارو مشاهده می‌شود. عوارض گوارشی، اختلالات بینایی، سردرد، خواب‌آلودگی، ترس از نور، اغتشاش فکر و هذیان گویی، توهم، آریتمی و بلوک قلبی جزء عوارض شدید دارویی است.

نکته: “عوارض جانبی دیگوکسین” در افراد مسن و کسانی که بیماری های خاصی دارند بیشتر و شدیدتر است.

مصرف دیگوکسین در دوران شیردهی و بارداری,دیگوکسین وریدی,مسمومیت با دیگوکسین
مصرف دیگوکسین در دوران شیردهی و بارداری,دیگوکسین وریدی,مسمومیت با دیگوکسین

تداخلات دارویی دیگوکسین

برخی از داروهایی که با دیگوکسین تداخل دارند :

  • پروپرانولول / فوروزماید / ساکویناویر / امپرازول / لیپوفیکس
  • جنتامایسین / تتراسایکلین / مترونیدازول آموکسی سیلین / داکسی سایکلین
  • سیپروفلوکساسین / رانولازین / کوآموکسی کلاو
  • وراپامیل / کینیدین / آمیودارون / آلپرازولام  / اسپیرونولاکتون / ایتراکونازول

توجهات: غذا هیچ اثری بر میزان جذب دارو ندارد. در صورت کاهش تعداد ضربان قلب (برادیکاری) تزریق را متوقف کنید. اغلب برای پیش گیری از مسمومیت دارویی 1 تا 2 روز در هفته مصرف دارو حذف می شود.(مثلا 2 شنبه و جمعه)

مسمومیت با دیگوگسین

مسمومیت شدید ممكن است موجب زیادی پتاسیم خون شود كه می تواند به سرعت ایجاد شده و به تظاهرات مخاطره آمیز قلبی منجر شود. علائم قلبی “مسمومیت با دیگوگسین” ممكن است با یا بدون سایر علائم مسمومیت و معمولاً پیش از آنها ‌بروز كند. از آنجایی كه اثرات سمی قلبی دارو می تواند به صورت تظاهرات بیماری قلبی نیز بروز كند، تعیین آنكه این اثرات ناشی از بیماری قلبی یا مسمومیت با دیگوگسین است، ممكن است مشكل باشد.
“دیگوگسین” تقریباً موجب بروز انواع آریتمی‌ ها شده است، انواع مختلف آریتمی‌ ها ممكن است در یک بیمار بروز كنند. بیمارانی كه به مسمومیت مزمن با دیگوگسین دچار هستند، معمولاً آریتمی بطنی و یا اختلال در انتقال الكتریكی گره AV دارند. میزان مرگ و میر در اثر تاكیكاردی بطنی (ضربان قلب بالا) ناشی از دیگوكسین زیاد است، ‌زیرا ممكن است فیبریلاسیون بطنی یا آسیستول بروز كنند.

درمان: در صورت شک به مسمومیت با دیگوگسین، مصرف دارو باید قطع و غلظت سِرمی دارو اندازه گیری شود. معمولاً 6 ساعت لازم است تا غلظت دارو در بافت و پلاسما برابر شود، در صورتی كه غلظت پلاسمایی دارو زودتر اندازه گیری شود، ممكن است غلظت بالاتری را نشان دهد، زیرا دارو هنوز در بافت ها انتشار نیافته است.
اقدامات درمانی دیگر عبارتند از: واداشتن فوری بیمار به استفراغ، شستشوی معده ‌و تجویز زغال فعال برای كاهش جذب داروی باقیمانده در روده، ‌مصرف مقادیر مكرر ذغال فعال (مثلاً، 50 گرم هر 6 ساعت) ممكن است به كاهش بیشتر جذب دارو، بخصوص آن مقدار از دارو كه وارد چرخه كبدی ـ ‌روده ای شده است، كمک كند. بعضی از پزشكان، در صورتی كه دیگوگسین به تازگی مصرف شده باشد، كلستیرامین تجویز می كنند. با این وجود، در صورت مخاطره‌آمیز بودن مسمومیت دارویی، ‌مصرف آن مفید نخواهد بود.

در صورت مصرف بیش از حد دیگوکسین چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد “خودکشی با دیگوکسین” ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید. اوردوز و مسمومیت با دیگوکسین می تواند عوارض جانبی شدید و حتی مرگ در پی داشته باشد. خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .

نکته: به دستور پزشک توجه کافی شود. بیمار از سبزی کافی و سیب زمینی استفاده کند.

شرایط نگهداری: در دمای معمولی نگهداری شود.

این مطلب فقط جنبه اطلاع رسانی دارد و برای تجویز و مصرف داروی “دیگوکسین” حتما با پزشک مشورت کنید.

گردآوری از مجله اینترنتی همراه باعلم

منبع:pamuh.com