تعبير خواب به روايت محمد بن سيرين
اگر بيند كه زبانش بريده و ناقص گرديد، بي آن كه با كسي خصومت داشت، دليل است كه به وقت حجت زبانش شود. اگر بيند كه زبانش در طول يا درعرض زياد شد، دليل كه به وقت حجت، زبان او روان بود و بر خصم ظفر يابد.

[divider]

تعبير خواب به روايت ابراهیم کرمانی
اگر بيند كه او را دو زبان است، دليل است كه حق تعالي او را علم و دانش روزي كند. اگر بيند كه از دست خود زبان را ببريد تا سخن نگويد، دليل كه از باطل گوئي توبه كند و خاموشي اختيار كند. اگر بيند كه بر سخنش خطائي زشت رفت، دليل است سخني گويد كه رضاي خدا باشد. اگر بيند كسي زبان دردهان او نهاد، دليل كه او را قوتي و حجتي بود از كسي در سخن. اگر بيند كه زبان كسي مي مكيد، دليل كه از آنكس علم و دانش حاصل كند.

[divider]

تعبير خواب به روايت حضرت دانيال
اگر بيند زبان او قوي و ستبر بود، دليل است مناظر و سخنور بود و بر خصم غلبه كند. اگر بيند زبان او درازند، دليل كه درشت سخن و بدگوي بود و مردمان را به زبان رنجاند. اگر بيند زبانش گرديده بود، دليل است بيچاره و بيمار شود. اگر بيند كه زبانش ريش بود، دليل كه بر كسي بهتان گويد، يا بر كسي گواهي به دروغ گويد. اگر بيند زبان او موي برآورده بود، دليل كه از بان خويش، در رنج و بلا افتد. اگر بيند زبان او آماس كرده بود، دليل است به سبب گفتارش اومال حاصل شود، بر قدر آماس زبان.

[divider]

تعبير خواب به روايت امام جعفر صادق
ديدن زبان به خواب بر شش وجه است.

اول: حكمت. دوم: رياست. سوم: ترجمان. چهارم: حاجت. پنجم: دليل. ششم: سخن گفتن به زبان هاي مختلف.

[divider]

تعبير خواب به روايت منوچهر مطيعي تهراني
زبان در خواب بي هيچ تاويل و تعبيري اشاره به خود است و هر حالتي که زبان ما در خواب داشته باشد مي توانيم وضع و موقعيت خويش را در بيداري قياس و مجسم کنيم. در اين مورد تمام موبران اتفاق نظر دارند که زبان در خواب اشاره به خود زبان است. اگر در خواب ببينيم که زبانمان دراز شده چيزهائي مي گوئيم که نفع ما در گفتن آن سخنان نيست. يا گستاخي مي کنيم يا فضولي و خلاصه زبان درازي از ما سر مي زند. چنانچه ببينيم زبان ما پهن شده خواب ما مي گويد که به وقت لزوم نمي توانيم از حق خويش دفاع کنيم. ابن سيرين از دانيال نبي نقل مي کند که اگر ببينيد که زبانتان آماس کرده و بزرگ شده به قدر همان آماس سود مي بريد و نعمت مي يا بيد .اگر ببينيد که زبانتان موي در آورده به سبب زبان خود گرفتار محنت و اندوه مي شويد. اگر ببينيد که زبانتان بيش از حد دراز شده با سخنان خود موجبات رنجش ديگران را فراهم مي آوريد و چنانچه ببينيد زبانتان شرحه شرحه و قاش قاش شده است نشان آن است که به کسي تهمت و افترا مي زنيد بي آن که دليلي داشته باشيد. اگر در خواب ببينيد که زبانتان دو شاخه شده در ميان مردم به نفاق و دوروئي حرف مي زنيد و آن چه بر زبان مي آوريد در دل نداريد و آن چه خير ديگران در آن است نمي گوئيد و اگر ببينيد که اصلا زبان در دهان نداريد جائي که بايد از خويشتن دفاع کنيد عاجز مي مانيد و سکوتي زيان بار انتخاب مي کنيد.