بهداشت بانوان | خشكي واژن ؛ دلايل و راههاي درمان خشكي واژن
خشکی واژن در زنان ناشی از التهاب دیواره‌های داخلی واژن است و به دلیل کاهش ترشح استروژن در بدن به وجود می‌آید. این عارضه بیشتر در دوران یائسگی شایع است و باعث بروز سوزش و التهاب در ناحیه واژن، نزدیکی جنسی دردناک و گاهی خونریزی بعد از انجام نزدیکی می‌شود.دکتر ایراندخت مهری‌ماهانی؛ متخصص زنان و زایمان، در خصوص خشکی واژن گفت: خشکی واژن بر اثر کاهش سطح هورمون‌ها در زنانی که در دوران یائسگی قرار دارند، به تازگی ازدواج کرده‌اند و یا به‌طورکل واژن‌های تحریک‌پذیری دارند، ایجاد می‌شود.

درد، سوزش و خارش واژن از عوارض خشکی است
وی با بیان اینکه این عارضه ممکن است بر اثر انواع عفونت‌های زنانه نیز حاصل شود، ادامه داد: بیشترین شکایت بیماران ناشی از درد، سوزش و خارش ناحیه واژن به‌خصوص هنگام انجام رابطه جنسی است.

چگونه درمان کنیم؟
ماهانی در خصوص راه‌های درمان خشکی واژن نیز اظهار داشت: برای زنانی که خشکی واژن آنها به دلیل اختلالات هرمونی است، درمان هرمونی تجویز می‌شود و برای آنها که دچار عفونت هستند پزشکان درمان دارویی را آغاز می‌کنند. البته بدنی برخی زنان در مقابل درمان مقاومت می‌کند و ممکن است طول دوره درمان طولانی شود که برای کاهش عوارض ناشی از این بیماری، تا اتمام دوره درمان، می‌توان از ژل‌های نرم‌کننده نیز استفاده کرد.

چرا سطح استروژن در بدن کم می‌شود؟
به گزارش مهرخانه، لازم به ذکر است اصلی‌ترین دلیل خشکی واژن، کاهش ترشح استروژن است که عواملی نظیر یائسگی، زایمان، شیردهی، انواع شیمی‌درمانی‌ها و پرتودرمانی‌ها، برداشتن تخمدان با عمل جراحی، کشیدن سیگار و بروز اختلال در سیستم ایمنی بدن در کاهش سطح استروژن بدن مؤثر است.

ازطرفی زوج‌های جوان نیز گاهی به علت آموزش ناکافی در مسائل جنسی و معاشقه کم قبل از مقاربت، ممکن است زنان آمیزش دردناکی را تجربه کنند که ناشی ازآماده نبودن بدن زن و خشکی واژن است، که البته این خشکی واژن واقعی نیست و افراد با رعایت بعضی موارد می‌توانند این مشکل را حل کنند.

برای درمان نیز همان‌گونه که ذکر شد ابتدا باید علت بروز اختلال خشکی واژن تشخیص داده شود؛ اگر مشکل کمبود هورمون باشد، می‌توان برای فرد مبتلا استروژن موضعی تجویز کرد. همچنین استروژن‌های خوراکی را قبل از ۵۰ سالگی می‌توان توصیه کرد. افراد مبتلا می‌توانند قبل از استفاده از استروژن واژینال و یا همراه با آن، با پزشک خود در مورد استفاده از مواد لغزنده و مرطوب‌کننده مخصوص واژن مشورت کنند. مواد مرطوب‌کننده بعد از یک بار مصرف، تا سه روز خشکی واژن را برطرف می‌کنند.

منبع : http://mehrkhane.com
كليد واژه ها :  خشکی واژن در زنان ناشی از التهاب دیواره‌های داخلی واژن این عارضه بیشتر در دوران یائسگی شایع است باعث بروز سوزش و التهاب در ناحیه واژن التهاب در ناحیه واژن، نزدیکی جنسی دردناک و گاهی خونریزی خشکی واژن بر اثر کاهش سطح هورمون‌ها درد، سوزش و خارش واژن از عوارض خشکی است چرا سطح استروژن در بدن کم می‌شود؟ دلیل خشکی واژن، کاهش ترشح استروژن است علت بروز اختلال خشکی واژن تشخیص داده شود خشكي واژن خشكي واژن هنگام نزديكي خشكي واژن هنگام نزديكي خشكي واژن و بارداري رفع خشكي واژن دلايل خشكي واژن راههاي درمان خشكي واژن درمان خشكي واژن راه درمان خشكي واژن علت خشكي واژن درمان گياهي خشكي واژن راه درمان خشكي واژن خشکی واژن در زنان ناشی از التهاب دیواره‌های داخلی واژن این عارضه بیشتر در دوران یائسگی شایع است باعث بروز سوزش و التهاب در ناحیه واژن التهاب در ناحیه واژن، نزدیکی جنسی دردناک و گاهی خونریزی خشکی واژن بر اثر کاهش سطح هورمون‌ها درد، سوزش و خارش واژن از عوارض خشکی است چرا سطح استروژن در بدن کم می‌شود؟ دلیل خشکی واژن، کاهش ترشح استروژن است علت بروز اختلال خشکی واژن تشخیص داده شود خشكي واژن خشكي واژن هنگام نزديكي خشكي واژن هنگام نزديكي خشكي واژن و بارداري رفع خشكي واژن دلايل خشكي واژن راههاي درمان خشكي واژن درمان خشكي واژن راه درمان خشكي واژن علت خشكي واژن درمان گياهي خشكي واژن راه درمان خشكي واژن