گیاه خوار

گياهخواري از رژيم هاي غذايي محسوب مي شود که امروزه بسياري از مردم با آن آشنا هستند؛ اما شايد کمتر کسي بداند که از اين نوع رژيم غذايي، براي کاهش وزن نيز استفاده مي شود. آقاي هومن نادري که 36سال دارند و قدشان 186 سانتي متر است، از جمله افرادي هستند که با استفاده از روش خام گياه خواري در مدت زمان 6ماه موفق شده اند 46کيلو از وزن خود را کاهش دهند، به سراغ ايشان رفتيم و گفت وگويي در اين زمينه با ايشان انجام داديم که در ادامه به آن مي پردازيم.

چطور شد که وزن شما به 125 کيلوگرم رسيد و چه عواملي باعث شد تابه فکر کاهش وزن بيفتيد؟

از همان ابتدا استعداد چاقي به صورت ژنتيکي داشتم؛ اما تحرک نداشتن و استفاده از غذاهاي رستوراني و فست فودي در محل کارم باعث شد تا دچار اضافه وزن شوم. به علت چاقي شکمي و ضعف عضلات در ناحيه کمر و پهلوها در ابتداي اضافه وزن، از درد کمر رنج مي بردم. اين درد رفته رفته بيشتر شد، به طوري که در اواسط بيماري، حتي قادر به بستن بند کفشم هم نبودم و بعد از چند هفته زمين گير شدم. چند ماه قبل از زمين گير شدنم، به علت بيماري ديابت نوع 2 به دکتري مراجعه کردم که ايشان بنده را تشويق به تغيير در سَبک زندگي کردند و هميشه حرف ايشان در گوشم زنگ مي زد؛ ولي نمي دانستم چه کار کنم و چه طور شروع کنم. ناگفته نماند، با مصرف دارو، چند کيلو کم کردم؛ اما مشکل گوارشي به همراه داشت.

چطور شد که براي کاهش وزن اين نوع رژي مغذايي را انتخاب کرديد؟

چندين بار برنامه هاي غذايي گوناگون را اجرا کرده بودم و حتي يک بار به روش رژيم پروتئين30 کيلو وزن کم کرده بودم البته بعد از ترک برنامه غذايي به سرعت به وزن قبلي برگشتم؛ اما هيچ کدام آن ها جواب گوي نياز جسمي و روحي من نبودند. با توجه به اين مسئله با تحقيقاتي که در اين زمينه انجام دادم، به کتاب «خام خواري » که مرحوم «آرشاوير در آوانسيان » آن را نوشته بودند، برخوردم و با مطالعه زندگي شخصي ايشان و بيماران شفايافته، با اين رژيم غذايي آشنا شدم و بعد از تحقيقات بسيار تصميم گرفتم از اين رژيم، براي رسيدن به وزن ايده آل استفاده کنم.

رژيم غذايي خام گياه خواري چه تفاو تهايي با ساير رژيم هاي غذايي دارد؟

به نظر من، سبک زندگي به روش طبيعي قابل مقايسه با هيچ برنامه غذايي رايج نيست؛ زيرا با اين روش به هيچ عنوان احساس گرسنگي نمي کنيد و همچنين به آرامش جسمي، روحي و رواني مي رسيد. در روش تغذيه طبيعي بيماري هاي آشکار و نهان درمان مي شوند. همچنين پوست به طراوت و شادابي مي رسد، در صورتي که در روش هاي ديگر، پس از لاغري شخص دچار افتادگي پوست مي شود. با پيروي از اين روش، توانايي تحمل مشکلات روزمره زندگي به مراتب بيشتر مي شود.

معمولا از چه غذاهايي براي صبحانه، ناهار يا شام استفاده مي کنيد؟

لازم به ذکر است، سبد غذايي ما خام گياه خواران سرشار از پروتئين، کلسيم، ويتامين و املاح معدني است. صبحانه را با ميوه شروع مي کنم؛ براي مثال دو ليوان آب ميوه، آب سبزي يا يک طالبي متوسط، براي ناهار و شام يک ظرف بزرگ سالاد به همراه جوانه ها و روغن زيتون بودار يا کنجد مي خورم. در بين ناهار و شام از برگه ها و 4 مغز خام فندق، بادام، گردو و پسته و خرما، ميوه و دسرهاي طبيعي استفاده مي کنم. البته در وعده هاي غذايي هيچ گونه محدوديتي در استفاده از گياهان خام طبيعي وجود ندارد، من به اين سبک عادت کرده ام و حتي مي توان صبح را با جوانه گندم يا 4 مغز شروع کرد.

موادغذايي از جمله نان، حبوبات و نوشيدني هايي از جمله چاي، قهوه و… را چگونه مصرف ميکنيد؟

حبوبات را به صورت جوانه زده مصرف مي کنم و نان را با آرد سبوس دار با دماي 45 درجه حرارت خورشيددر منزل تهيه کرده مصرف مي کنم و درباره چاي هم با آب45 درجه، ترکيبي از چاي سبز ايراني، چوب دارچين و گل محمدي و گياهان معطر ديگر را دم مي کنم و مي نوشم.

برخي از ويتامينها مانند B12 که در کم خوني نقش مهمي دارد، فقط در مواد پروتئيني حيواني وجود دارد، آيا نخوردن آ نها مشکلي براي شما ايجاد نم يکند؟

در ابتداي کار، زياد با روش تغذيه طبيعي آشنا نبودم؛ از اين رو به توصيه يک پزشک يک بار از مکمل ويتامين B12 به صورت تزريقي استفاده کردم؛ اما بعدا که مطالعه و علاقه ام افزايش پيدا کرد، متوجه شدم که حتي نيازي نبود از آن مکمل استفاده کنم. پس از گذشت 3 ماه از شروع خام گياه خواري به انجمن تغذيه طبيعي تهران رفتم و کم کم با کساني آشنا شدم که بيش از 35  سال با اين روش زندگي مي کنند و هيچ کمبودي در اين زمينه احساس نمي کنند.

در محل کار، رستوران، مهماني و…، با توجه به استفاده از اين رژيم غذايي با چه مشکلاتي مواجه هستيد؟

شکر خدا در تمامي مهماني ها، ميوه و سالاد موجود است، با اين حال براي احتياط، هميشه مقداري آجيل 4 مغز به همراه توت، انجيرخشک و خرما به همراه دارم.

در پايان اگر صحبتي در اين زمينه داريد لطفا بفرماييد؟

لازم مي دانم از مديريت انجمن و رستوران تغذيه طبيعي در تهران و خانم دکتر زرين آذر، فوق تخصص گوارش و متخصص تغذيه در آمريکا، مشاوران محترم، پرسنل و اعضاي اين انجمن تشکر کنم. همچنين از همسرم که مرا در اين راه سبز همياري کرد، تشکر مي کنم. در پايان توصيه مي کنم، چاقي را با کم خوردن درمان نکنيد، با درست غذاخوردن درمان کنيد. اگر من توانستم؛ شما هم مي توانيد.

 

 

منبع : انجمن عروسانه