قرص آهن,فواید قرص آهن

 یک کارشناس تغذیه گفت: ‌زنان باردار حتی در صورت بروز عوارض، مصرف قرص آهن را به هیچ عنوان قطع نکنند.

خانم خدام، کارشناس تغذیه با تاکید بر لزوم رفع کم خونی فقر آهن قبل از دوران بارداری اظهار کرد: در دوران بارداری نیاز بدن به آهن دو برابر قبل شده و در دوران بارداری کمبود و فقر آهن در بدن باعث بروز مشکلاتی برای جنین و مادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای رشد جنین و جفت باید بدن از میزان آهن کافی برخوردار باشد که بخش اعظمی از آن با مصرف مواد غذایی تامین نمی‌شود، گفت: برای پیشگیری از عوارض ناشی از فقر آهن در دوران بارداری لازم است که از شروع هفته شانزدهم بارداری تا سه ماه بعد از زایمان روزی یک قرص آهن مصرف شود.

این کارشناس تغذیه گفت: مرگ مادر، زایمان زودرس، عدم رشد کافی جنین و حتی خطر مرگ مادر از عوارض ناشی از کمبود آهن زنان باردار است. مصرف روزانه یک قرص آهن می‌تواند نیاز بدن را تامین کند، اما در صورتی‌ که بدن دچار فقر آهن شدید باشد، دارو با دز بالاتر و با تشخیص پزشک تجویز می‌شود.

وی با اشاره به عوارض جانبی مصرف قرص آهن در افراد گفت: گاه مصرف قرص آهن در افراد باعث بروز تهوع، درد معده، اسهال یا یبوست می‌شود، اما توصیه اکید می‌شود در صورت بروز این حالات مصرف قرص متوقف نشود؛ چراکه بعد از مدت زمانی کوتاه یا عوارض کاملا رفع یا قابل تحمل‌تر می‌شود، اما به هیچ عنوان نباید مصرف قرص آهن را قطع کرد.

خدام با تاکید بر اینکه بهتر است مصرف قرص آهن شب‌ها قبل از خواب انجام شود، عنوان کرد: قرص آهن به هیچ عنوان نباید همراه با شیر یا فرآورده‌های لبنی مصرف شود؛ چراکه کلسیم موجود در آنها جذب آهن در بدن را مختل می‌کند.

وی در خصوص وضعیت کم‌خونی و فقر آهن در زنان باردار گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته در سال 80 کم‌خونی و فقر آهن در زنان باردار پنج ماهه و بیشتر 18 درصد بوده است و این میزان در سال 91 به 9.1 درصد رسیده است. این کاهش چشمگیر می‌تواند ناشی از آگاهی زنان باردار و حساسیت بیشتر نسبت به وضعیت کم‌خونی بوده باشد.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی افزود: آگاهی نسبت به فواید مصرف قرص آهن برای زنان باردار و همچنین غنی‌سازی نان با آهن و اسید فولیک در سال‌های اخیر نیز می‌تواند نقش موثری در کاهش آمار زنان باردار مبتلا به کم‌خونی و فقر آهن داشته باشد.

قرص آهن,فواید قرص آهن

در دوران بارداری نیاز بدن به آهن دو برابر قبل می شود
وی با اشاره به طرح آهن‌یاری که از سال‌های گذشته در مدارس ویژه دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم انجام می‌شود، گفت: طی سال‌های اخیر هفته‌ای یک قرص آهن به دختران مقاطع متوسطه داده می‌شود که می‌تواند اثرات پیشگیرانه موثری در رفع فقر آهن دختران داشته باشد.

خدام با تاکید بر اینکه دختران باید 16 هفته در طول سال قرص آهن مصرف کنند، گفت: عادات ماهیانه، مصرف کم مواد غذایی حاوی آهن و تداخلات غذایی، جوش‌شیرین موجود در نان که جذب آهن را کاهش می‌دهد،

 

همچنین مصرف شیر و لبنیات همراه یا بعد از غذا، حتی وجود بیماری‌های انگلی از جمله علل اصلی کم‌خونی در دختران و زنان است و برای رفع این معضل باید رژیم غذایی به شکل جدی‌تری مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر اینکه مصرف چای به دلیل وجود تانن جذب آهن را مختل می‌کند، افزود: گروه حبوبات و انواع مغزها غنی از آهن است و لازم است که علاوه بر این گروه‌های مغذی همراه با منابع غذایی حاوی آهن منابع حاوی ویتامین C مانند مرکبات و سبزیجات مصرف شود؛ چراکه این گروه غذایی جذب آهن در بدن را افزایش می‌دهد

 

منبع:isna.ir