اهمیت استراحت در عضله سازی و رشد عضله در بدنسازی

عضله سازی,بدنسازی,راههای افزایش حجم عضله

اهمیت استراحت برای عضله سازی
زمانی که یک بدنساز از استراحت صحبت می‌کند، ممکن است به چیزهای مختلفی اشاره داشته باشد. در زمینه‌ی رشد عضله، استراحت می‌تواند بین هر ست، بین هر جلسه‌ی تمرینی، خواب شبانه یا حتی یک چرت کوتاه در روز تلقی شود. در حقیقت تمام این حالات استراحت، در ساخت عضله بسیار مهم‌اند، و همیشه به یک دلیل خاص انجام نمی‌گیرند. صرف نظر از اینکه دیگران استراحت را چه معنا می‌کنند، شما می‌توانید مطمئن باشید که استراحت کردن خیلی مهم است و بدون آن، شما در بدنسازی پیشرفت خیلی کمی خواهید داشت.

 

• استراحت بین هر ست
باید در استراحت بین ست‌هایتان تعادل داشته باشید. اینکه چقدر بین هر ست‌هایتان استراحت کنید، تصمیمی حساس است که می‌تواند بر مجموع پیشرفت شما در رشد عضلاتتان موثر باشد. خیلی کم استراحت کردن می‌تواند بدنتان را خسته کند که باعث خواهد شد خیلی زودتر تمرینتان را پایان دهید. اگر به عضلاتتان اجازه ندهید که بین ست‌ها خود را احیا کنند، عضلاتتان کمتر از سطح مطلوب رشد خواهند کرد، چرا که استراحت خیلی کوتاه می‌تواند یک تمرین بی‌هوازی را به هوازی تبدیل کند.

 

خیلی زیاد استراحت کردن هم مدیریت زمان ضعیف شما را می‌رساند، و می‌تواند به کاهش اندروفین، که به شما شور و هیجان ورزش‌های سنگین در باشگاه را می‌دهد، بینجامد. در مجموع بهتر است که اگر می‌خواهید در این زمینه تقلب کنید، زیاد استراحت کردن را انتخاب کنید، چرا که تاثیراتش بیشتر روانی است تا فیزیکی.

 

• استراحت بین جلسات تمرینی
عضله سازی فرایندی دو مرحله‌ایست: از بین بردن بافت عضله و ترمیم مجدد آن. زمانی که در باشگاه هستید، بافت عضلاتتان را از بین می‌برید. زمانی که بین هر جلسه‌ی تمرینتان استراحت می‌کنید، مثلا یک روز کامل، عضلاتتان دوباره ترمیم و بازیابی می‌شوند. بدون داشتن متغیر دوم در این معادله، نمی‌توانید به درستی عضله سازی کنید.

پس از یک تمرین سخت، بدن شما منابعی که در اختیار عضلات هستند را افزایش می‌دهد، و اجازه می‌دهد تا جریان خون و ذخیره گلیکوژن بهبود پیدا کنند. چنین اتفاقی در طول تمرین رخ نخواهد داد، بلکه کاملا در حین استراحت به وقوع خواهد پیوست.

 

بدنسازی,عضله سازی,راههای افزایش حجم عضله

 

• خوابیدن
مهم ترین دلیل اینکه چرا بدنسازان حرفه‌ای بیش از یک بار در روز تمرین نمی‌کنند، خواب است! در خواب، بدن شما بیشترین هورمون رشد را آزاد خواهد کرد، چیزی که بخش جدایی ناپذیر ساخت عضله است. بدون یک یا دو شب خواب، بدن شما نمی‌تواند به طور کامل خودش را ترمیم کند، و برای تمرین بعدی‌تان به اندازه‌ی کافی آماده نخواهید بود. برای اینکه توده‌ی عضلانی‌تان به حداکثر رشدش برسد، سعی کنید حداقل هشت ساعت در شب پس از هر تمرینتان بخوابید.

 

• چرت زدن
از چرت زدن معمولا چشم پوشی می‌شود، اما مطمئنا کار بی ارزشی نیست. چرت زدن طیف وسیعی از مزایا را به بدنسازان ارائه می‌کند. اول اینکه چرت زدن، تاثیر محرومیت از خواب را در یک بدنساز کاهش می‌دهد، و به آن بدنسازانی که همیشه نمی‌توانند هشت ساعت بخوابند بسیار کمک می‌کند.
دوم اینکه چرت زدن، سطح کورتیزول را کاهش می دهد. این خبر خوبی است، چرا که کورتیزول، وابسته به کاتابولیسم است، و می‌تواند رشد عضلات را خراب کند. همچنین چرت زدن، برای بدنسازان تعدادی مزایای سلامتی غیر مستقیم دیگر نیز به همراه دارد، از جمله بهبود عملکرد قلب، ترمیم سلول‌ها و تولید هورمون.
منبع : fitnessmagazine.ir