همه انسان‌ها هر از گاهی دچار اضطراب می‌شوند ولی این حس به تدریج می‌تواند افزایش یابد یا حالت مزمن پیدا کند.

 

افسردگي
افسردگي

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد اضطراب خطر ابتلا به سکته مغزی را در حد قابل توجهی افزایش می‌دهد. در حال حاضر اضطراب یکی از شایعترین انواع بیماری‌های روانی به شمار می‌رود و از جمله نشانه‌های آن می‌توان به از دست دادن بی دلیل آرامش، سرخوردگی، فشار یا رفتارهای عصبی اشاره کرد.

در این مطالعه محققان روسی برای اولین بار تاثیر طولانی مدت اضطراب بر سیستم قلبی و عروقی و مغز را مورد بررسی قرار دادند. آنها در این مطالعه وضعیت سلامتی بیش از ۶ هزار فرد ۲۵ تا ۷۴ ساله را بررسی کردند. افراد شرکت کننده در این تحقیق به پرسش‌هایی در مورد وضعیت سلامت روانی و جسمی خود پاسخ دادند. به گفته محققان این مطالعه نشان داد که حتی اضطراب جزئی هم خطر بروز سکته مغزی را در حد قابل توجهی افزایش می‌دهد و بیمارانی که بیشترین امتیاز را در زمینه اضطراب کسب کرده ۳۳ درصد بیشتر از بقیه، قربانی سکته مغزی شده‌اند.

دکتر مایا لامبیاس، از دانشکده پزشکی پترزبورگ در روسیه در این مورد گفت: همه انسان‌ها هر از گاهی دچار اضطراب می‌شوند ولی این حس به تدریج می‌تواند افزایش یابد یا حالت مزمن پیدا کند و این مساله روی سیستم قلبی عروقی تاثیر می‌گذارد.

محققان معتقدند علت وجود ارتباط بین اضطراب مزمن و خطر سکته مغزی این است که افراد مضطرب بیشتر به روش منفی زندگی و به ویژه کشیدن سیگار تمایل دارند. بالا رفتن فشار خون و افزایش میزان ترشح هورمون‌های استرس هم از جمله نتایج اضطراب است. دانشمندان به مردم توصیه می کنند که به منظور رها شدن از خطر سکته مغزی کمتر دچار اضطراب شوند و از نگرانی به خاطر مسایل بی اهمیت خودداری کنند.