یکی از روشهای شادابکردن پوست، آبرسانی است که این کار بیشتر در آرایشگاهها انجام میشود.

از آنجا که پوست بیرونیترین اندام بدن و با قسمتهای مختلفی در تماس است، توجه به سلامت آن از اولویتهاست. امروزه بیشتر خانمها به جوانی، شادابی و زیبایی پوستشان بیشتر از گذشته اهمیت میدهند.

یکی از روشهای شادابکردن پوست، آبرسانی است که این کار بیشتر در آرایشگاهها انجام میشود. اغلب آرایشگران معتقدند آبرسانی به پوست برای هر پوستی و هر سنی بدون ضرر است و با توجه به نوع هر پوست، میشود روشهای مختلفی برای این کار انتخاب کرد.

آنها میگویند آبرسانی به ترمیم، جرمگیری، پاکسازی، لایهبرداری و… پوست کمک میکند. بعضی از آرایشگران انجام این اقدام را هفتهای 4 بار، برخی هفتهای یک بار و برخی هم سالی یک بار پیشنهاد میکنند. حتی عدهای پیشنهاد میکنند هرکس خودش مواد آبرسان را از داروخانه تهیه و در منزل استفاده کند.

با آقای دکتر بهروز باریکبین، متخصص پوست و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این مورد صحبت کردیم.

آبرسانی به پوست یعنی چه و به چه منظور انجام میشود؟

با آبرسانی یا هیدرودرمی، از راه بیرونی رطوبت پوست افزایش مییابد. با این روش به دلیل رطوبترسانی به سلولهای لایه شاخی و تورژسانس آنها و تورم سلولها، پوست شادابتر میشود و فرد احساس خوبی در مورد کیفیت پوست خود پیدا میکند، اما چون اثر آبرسانی موقت است، بهتر است فقط قبل از مهمانی یا مراسم خاص انجام شود.

بهترین سن برای آبرسانی چیست؟

از سن 30 سال به بالا، زیرا با افزایش سن، چین و چروک پوست (بهخصوص در پوستهای خشک) بیشتر میشود. امروزه با به کار بردن روشهایی میتوان با تزریق مواد جاذب آب، پوست را هیدراته کرد.

شایعترین روش، مزوتراپی است که در آن هیالورونیکاسید که یک گلیکوپروتئین جاذب آب است به پوست داده میشود تا کمبود آن را جبران کنیم. هیالورونیکاسید در پوست همه افراد وجود دارد، اما با افزایش سن مقدارش کم میشود و از علل خشکتر شدن پوست، کمشدن آن است.

آیا کسی که تغذیه سالمی داشته باشد، یعنی روزی 8 لیوان آب، میوه و سبزی کافی که باعث شادابی پوست میشوند، مصرف کند و پوست خوبی هم داشته باشد، باز هم به آبرسانی نیاز دارد؟

نه، آبرسانی یک کار فانتزی است، نه یک روش درمانی. این کار بیشتر برای زیبا و شاداب کردن پوست انجام میشود، بنابراین کسی که پوست خوبی دارد، به آن نیازی نخواهد داشت.

کسانی که پوست خشک یا چرب دارند چطور؟

چون بعد از هیدرودرمی باید از کرمهای مرطوب کننده و چرب کننده استفاده کرد، کسانی که پوست چرب و جوشدار دارند، نباید این کار را انجام دهند. چون جوشها بیشتر میشود، اما کسانی که پوست خشک و معمولی دارند، میتوانند از این روش استفاده کنند. البته آبرسانی بیشتر برای پوستهای خشک پیشنهاد میشود. بعد از آن هم لازم است از کرم مرطوبکننده قوی استفاده کرد تا رطوبت پوست حفظ شود.

برخی آرایشگران پیشنهاد میکنند دستگاه هیدرودرمی یا وسایل آبرسانی را از داروخانه تهیه و در منزل، خودمان این کار را انجام دهیم. نظر شما چیست؟

بهترین کار این است که برای رطوبت رساندن به لایه بیرونی پوست در منزل، از دستگاه بخور یا اسید میوه ضعیف که لایههای شاخی را برمیدارد و در واقع نوعی هیدرودرمی انجام میدهد، استفاده کرد. در این روش، بخار آب جذب پوست میشود، اما حتما باید بعد از آن از کرمهای مرطوبکننده استفاده کرد تا رطوبت پوست را نگهدارد.

آبرسانی به پوست چه فواید و چه عوارضی دارد؟

این کار باعث شادابی و زیبایی پوست میشود، ضمن اینکه چین و چروک سطحی پوست هم کمتر به نظر میرسد. عارضهای هم ندارد.

توصیه شما برای داشتن پوستی شاداب در خانمها در سنین مختلف (جوانی، میانسالی، پیری) چیست؟

خانمها برای اینکه پوستی شاداب داشته باشند، اول باید عواملی که پوست را خراب میکنند، بشناسند که عبارتند از:

– نورآفتاب: نورآفتاب برای همه مضر است. اشعه فرابنفش باعث ایجاد لک، سرطان پوست و… میشود. کسانی که پوست سفید، چشم و موی روشن دارند، بیشتر در معرض آسیب هستند. بنابراین اولین کار، استفاده از ضدآفتاب و پرهیز از نور آفتاب است. استفاده از کلاه لبه دار و عینک آفتابی هم میتواند کمککننده باشد. باید 20 دقیقه قبل از خروج از منزل، کرم ضدآفتاب را زد و هر 2 یا 3 ساعت آن را تمدید کرد.

کسانی که پوست خشک دارند یا در محیط خشک زندگی میکنند، زودتر از کسانی که پوست چرب دارند، دچار پیری پوست میشوند

– تغذیه بد: نوشیدن آب به میزان کافی، مصرف میوه و سبزیهای تازه و میوههای حاوی ویتامینهای C، B و E، از پیری پوست جلوگیری و رادیکالهای آزاد را که عامل اصلی پیری سلولی هستند، خنثی میکند. میوههای سرخ مثل شاتوت، آلبالو و توت و گوجه آنتیاکسیدان طبیعی برای جوانی پوست دارند و توصیه میشود به جای مولتیویتامینهای صنعتی، از میوههای تازه استفاده کرد.

– استراحت و خواب ناکافی: کسی که خواب خوبی ندارد، پوستش زودتر آسیب می بیند.

– استرس: استرس باعث تقویت رادیکالهای آزاد و پیری سلولی و پوست میشود، بنابراین سعی کنید زندگی آرامی داشته باشید تا روح و درنتیجه پوستتان آرام باشد و دیرتر دچار پیری شود.

– خشکی پوست: کسانی که پوست خشک دارند یا در محیط خشک زندگی میکنند، زودتر از کسانی که پوست چرب دارند، پیر میشوند و باید از مرطوبکنندههای مناسب استفاده کنند.

– مصرف سیگار و دخانیات: سیگار عامل بسیار مهمی در تخریب الیاف کلاژن و الاستین پوست است. پوست کسی که به هر دلیلی سیگار میکشد، 10 سال زودتر پیر میشود. ضمن اینکه بهتدریج تیره و کدر خواهد شد و خطوط دور چشم و دور دهان هم بیشتر میشود.

بعضی از آرایشگاهها کار آبرسانی به پوست را انجام میدهند. آیا این امر فصل مشترکی بین کار شما و آنهاست؟

انجام برخی اقدامها مانند پیلینگ با اسید میوه ضعیف یا هیدرودرمی بهوسیله افرادی که آموزش دیدهاند در آرایشگاهها مشکلی ایجاد نمیکند، اما متاسفانه این اقدامها را افرادی انجام میدهند که تبحری در آن ندارند. مثلا عدهای پیلینگ را با اسید قوی میوه انجام میدهند که باعث سوختگی پوست، ایجاد لک سفید و عوارض دیگر خواهد شد. مواردی داشتهایم که دچار این عوارض شدهاند و مجبور شدهایم از لیزردرمانی برای بهبود نسبی آنها استفاده کنیم.

در برخی آرایشگاهها کسانی به این امور میپردازند که مدارک این کار را اغلب از خارج از کشور گرفتهاند. آنها قابلاعتمادند؟

نمیشود به این مدارک اعتماد کرد. برخی از این افراد حتی به آن کشور هم نرفتهاند و در عرض یک هفته میتوانند این مدرک را بگیرند و اتفاقا مدرک باعث میشود جسورتر بشوند و کارهایی که اطلاعات چندانی هم در موردشان ندارند، انجام بدهند، بنابراین حتما باید برای این اقدامها به پزشک متخصص پوست مراجعه کرد.

اگر کسی مشکل خاصی مثل لک پوستی یا خال جدید پیدا کرد، حتما باید با متخصص پوست مشورت کند. گاهی از بیماریهای پوستی با غفلت گذر یا به افراد ناآگاه مراجعه میشود. غافل از اینکه بعضی بیماریها اول به صورت خال خود را نشان میدهند و اقدامهای درمانی نسنجیدهای مانند سوزاندن آن خال بهوسیله افراد ناآگاه، ممکن است باعث مرگ بیمار هم بشود.

 

 

منبع : انجمن عروسانه