هیچ غذای فاسدی نخورده اید و مطمئن هستید که مسموم نشده اید . ولی شدیدا حالت تهوع دارید و استفراغ میکنید  . دچار اسهال شده اید و شدیدا احساس خستگی میکنید . دلیل این موارد چیست ؟ چرا با اینکه مسموم نشده اید ولی تمام علائم و نشانه های مسمومیت را دارید ؟

این علائم در فصل سرما میتواند نشانه های ابتلا به آنفولانزای معده یا همان التهاب معده و روده باشد ( یا به عبارت عامیانه معده شما سرما خورده است )

در این مطلب از سایت باعلم ، درباره علائم و روش های درمان آنفولانزای معده ، توضیحات مختصری داده شده است .

نتیجه تصویری برای درمان گاستروانتریت در بزرگسالان

دلایل ابتلا به آنفولانزای معده در فصل های سرد سال

ویروس‌های مختلفی می‌توانند باعث ایجاد التهاب معده و روده باریک شوند از جمله روتاویروس، نوروویروس، آدنوویروس (نوع ۴۰ و ۴۱)، ساپوویروس و آستروویروس.آنفولانزای معده با نام های سرما خوردگی معده و روده و همینطور بانام ” استفراغ زمستان ” نیز شناخته میشود . معمولا اگر یک نفر در یک خانواده به انفولانزای معده مبتلاشود ، به احتمال زیاد بقیه اعضای خانواده نیز به این بیماری دچار خواهند شد .

ولی نگران نباشید. خوشبختانه بسیاری از مبتلایان به آنفولانزای معده در عرض 24 ساعت با روش های خانگی بهبود پیدا میکنند.

علائم انفولانزای معده ( التهاب معده و روده )

باید توجه داشته باشید که علائم ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا ، میتواند کاملا متفاوت از علائم ابتلا به آنفولانزای معده باشد . در سرماخوردگی معمولا علائم تنفسی و تب بروز میکند . ولی وقتی شما به آنفولانزای معده دچار میشوید ، سیستم گوارشی شما تحت حمله ویروس قرار میگیرد و علائم کاملا متفاوت و شدیدتری ایجاد میکنند . با این حال ممکن است علائم این دونوع آنفولانزا گاهی باهم هم پوشانی داشته باشد .

آنفولانزای معده با ویروس کاملا متفاوتی از آنفولانزای سیستم تنفسی ایجاد میشود .

آنفولانزای معده که در پزشکی بانام گاستروانتریت ویروسی  شناخته میشود میتواند علائم زیر را ایجاد نماید .

دلپیچه ، درد شکمی ، تهوع و استفراغ ،خارش ، درد عضلانی ، سردرد ، خستگی بدون دلیل و شدید ، خواب آلودگی ، لرز، بی اشتهایی ، تب ، اسهال و ….

علائم ابتلا به آنفولانزای معده معمولا 1 الی 3 روز بعد از آلوده شدن بدن ظاهر شده و تا 10 روز ادامه میابد . ولی شدت علائم معمولا در عرض 24 ساعت کمتر خواهد شد .

علت و روش های انتقال و ابتلا به آنفولانزای معده

ویروس عامل آنفولانزای معده معمولا از طریق مایعات بدن انتقال میابد . تماس با استفراغ ، مدفوع ، بزاق و … میتواند به راحتی باعث سرایت این بیماری شود . این بیماری میتواند توسط چندین نوع ویروس مختلف ( که هیچ ربطی به ویروس آنفولانزای معمولی ندارند ) ایجاد شود . شایع ترین دلایل ابتلا به این بیماری ، آلوده شدن به نوروویروس و روتا ویروس ها میباشد . نوروویروس ، یکی از علل گاستروانتریت ویروسی در کودکان و بزرگسالان است.

اگر آنفلوانزای معده شما توسط نوروویروس ایجاد شود، از زمانی که دردهای بدن شما شروع میشود ، تا 7 روز بعد از بهبودی کامل ، شما ناقل بیماری هستید و میتوانید آنفولانزای معده را به دیگران سرایت دهید .

یکی دیگر از ویروس های عامل ابتلا به سرماخوردگی معده و روده روتا ویروس است . روتاویروس عامل اصلی آنفلوانزا در بچه ها و نوزادان است، اما می تواند بر بزرگسالان نیز تاثیر بگذارد. دوره انتقال این ویروس بعد از بهبودی فرد مبتلا ، دوهفته میباشد .

نوروویروس همچین میتواند از طریق خورد گوشت گاو نر آلوده و همچنین سبزیجات آلوده به مدفوع گاو ، به انسان منتقل شود . گاستروانتریت مهاجم همچنین می تواند توسط باکتری هایی مانند سالمونلا ، کمپیلوباکتر و E. coli یا در موارد نادر توسط انگل هایی از جمله کریپتوسپوریدیوم ، گریتیا لامبلیا و …  ایجاد شود

روش های درمان آنفولانزای معده

جای تعجب ندارد که هیچ کدام از درمان های معمول که برای سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده میشود ، برای آنفولانزا معده تاثیرگذار نیستند . برای درمان آنفولانزای معده ، آنتی بیوتیک ها نیز تاثیری ندارند چون این داروها بر روی ویروس بی اثرند . معمولا برای درمان آنفولانزای معده نیاز به درمان دارویی نیست و با طی دوره بیماری ، علائم بیماری کاهش یافته و مداوا میشود . جهت راحت تر کردن دوره بیماری معمولااز مسکن هایی مانند استامینوفن و همچنین داروی ها درمان اسهال استفاده میشود . لطفا توجه داشته باشید که استفاده از این داروها در دوران بارداری باید با توصیه پزشک متخصص باشد .

همچنین از مصرف خودسرانه این دارو ها برای درمان گاستروانتریت ویروسی کودکان و نوزاد ها بدون نظر پزشک شدیدا خودداری نمایید !!!

روش های خانگی برای درمان گاستروانتریت ویروسی معده و روده ( آنفولانزای معده )

شدت علائم آنفولانزای معده معمولا حداقل 24 ساعت به طول می انجامد . با روش های زیر میتوانید این مدت را کمی کوتاه تر کرده و تحمل دوره بیماری را راحت تر کنید .

نتیجه تصویری برای درمان گاستروانتریت در بزرگسالان

 1 – آب بنوشید

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)  اولین اقدام شما هنگام ابتلا به این بیماری را نوشیدن زیاد آب و مایعات عنوان میکند . نوشیدن آب باعث جبران کم آبی بدن ناشی از اسهال و استفراغ شده و روند گذر از بیماری رو تسریع میکند . همچنین نوشیدن آب و مایعات ، از احساس خستگی شما ( که ناشی از کم آبی بدن است ) میکاهد . علاوه بر آب ، میتوانید از آب نارگیل طبیعی و بدون افزودنی و همچنین انواع دمنوش های گیاهی استفاده نمایید. در بین میوه ها ، استفاده از هندوانه میتواند یک انتخاب عالی باشد .

2 – تا جایی که باعث ناراحتی معده شما نشود ، غذا بخورید

معمولا در هنگام استفراغ ، اولین سوالی که ذهن فرد را مشغول میکند این است که آیا میتواند بعد از استفراغ غذا بخورد ؟ جواب این سوال این است که بله ولی به شرطی که باعث ناراحتی معده شما نشود . معمولا بهترین خوراکی هایی که در زمان استفراغ توصیه میشود استفاده نمایید موز ، برنج نرم ، سیب زمینی آب پز و نان است . این 4 خوراکی هم در معده به راحتی هضم میشوند و هم باعث بهبود عملکرد روده شده و اسهال را درمان میکنند .

3 –  چه چیزی اصلا نباید بخورید ؟

برای بهبود هرچه سریع تر بیماری ، توصیه میشود از مصرف خوراکی های زیر خودداری نمایید  :

  • گوجه فرنگی و هر خوراکی که به نحوی با گوجه فرنگی مرتبط باشد . مانند رب گوجه فرنگی و یا سس های حاوی گوجه فرنگی
  • مشروبات الکلی
  • کافئین ، چای ، قهوه
  • قند ، شکر ، شیرینی
  • هر نوع غذای چرب ، تند و شور

4 – استراحت

هیچ چیز مثل استراحت نمیتواند روند تحمل دوره این بیماری را آسان کند . تا جایی که میتوانید استراحت کنید .

5 – کاهش تب

سعی کنید به روش های طبیعی ، تب بدن خود را کاهش دهید . مثلا میتوانید از قرار دادن حوله سرد بر روی پیشانی استفاده نمایید

6 – استفاده از دمنوش های گیاهی

نوشیدن مایعات در طی دوره بیماری آنفولانزای معده شدیدا توصیه میشود . از آنجایی که نوشیدن آب در زمان بیماری و بعد از استفراغ سخت و ناخوشایند است ، میتوانید از دمنوش زنجبیل و دم نوش نعناع استفاده نمایید . لطفا توجه داشته باشید که این دمنوش ها را توسط قند یا شکر به هیچ عنوان شیرین نکنید .

7 – پروبیوتیک

استفاده از پروبیوتیک طبیعی در بسیاری از بیماری های ویروسی و باکتریایی دستگاه گوارش میتواند مفید باشد . برای درمان آنفولانزای معده شدیدا توصیه میشود مصرف خوراکی های غنی از پروبیوتیک ها را افزایش دهید . کرفس و نارگیل بهترین منابع پروبیوتیک هستند و میتواند روند درمان اسهال و سرماخوردگی معده را به خوبی هبود بخشند .

توجه :

در صورتی که دچار بیماری آنفولانزای معده هستید و علائم زیر را مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه نمایید :

  • خون در استفراغ یا اسهال
  • درجه حرارت بدن بالای 39 درجه
  • درجه حرارت بدن بالای 38 درجه در نوزاد
  • ادامه استفراغ بیش از 36 ساعت
  • چشمهای گود رفته
  • خشکی بسیار شدید دهان و گلو
  • خشک شدن اشک چشم ها
  • کاهش و یا قطع شدن ادرار
  • از بین رفتن کشسانی پوست بدن ( پوست پشت دست خود را بکشید ، اگر سریعا به حالت قبل بر نگردد کشسانی کاهش یافته است )

تهیه و ترجمه اختصاصی از سایت باعلم دات نت /baelm.net