دوخی کوسن سه رنگ

 

ـ وسایل مورد نیاز:
سه قطعه پارچه در سه رنگ مختلف ـ قیطان ـ چسب نواری ـ ونخ گلدوزی در رنگهای متنوع ـ چند تكه پارچه برای روكش كردن دكمه ها ـ سه عدد دكمه پرسی و بالاخره یك كوسن ابری به ابعاد ۴۰*۲۶ سانتیمتر.

ـ طرز تهیه:
۱ـ یك قطعه پارچه به ابعاد ۴۲*۲۸ سانتیمتر برای پشت كوسن و یك قطعه دیگر به ابعاد ۴۲*۲۶ سانتیمتر از پارچه هایی به رنگ دیگر برای جلوی كوسن ببرید. با استفاده از الگوی طرح دالبر دو قطعه به ابعاد و شكل الگو از پارچه سوم ببرید (الگو را خودتان بسادگی تهیه كنید). سه قطعه ۱۱ سانتیمتری از قیطان بریده و هر یك را به صورت حلقه درآورید. بر روی یكی از پارچه های لبه دالبر هریك از حلقه های قیطانی را درمیان دودالبر قرار دهید به صورتی كه سرباز قیطانها با لبه پارچه مماس باشد، آنها را با نوار چسب در جای خود ثابت كنید.
۲ـ پارچه لبه دالبر دیگر را بر روی پارچه اول قرار دهید، به صورتی كه روی پارچه ها به طرف هم باشد ولبه دالبر پارچه و دو ضلع كوتاه مجاور آن را با در نظر گرفتن یك سانتیمتر جای دوخت بدوزید.
۳ـ روی پارچه را به طرف بیرون برگردانید و چسب های نواری را از قیطانهای جدا كنید، پارچه را خوب اتو كنید.
۴ـ با نخ گلدوزی به رنگ متفاوت با رنگ پارچه از فاصله نیم سانتیمتری لبه پارچه به موازات اضلاع دوخته شده، پارچه یك ردیف بخیه ساده بزنید.
۵ـ ابتدا لبه یكی از اضلاع بلندپارچه روی كوسن را یك سانتیمتر ـ تو گذاشته و با چرخ خیاطی بدوزید. سپس پارچه لبه دالبر را بر روی پارچه پشت كوسن قرار دهید و پارچه روی كوسن را نیز به صورتی كه روی آن بر روی پارچه پشت و پارچه لبه دالبر قرار گیرد و لبه دوخته شده آن نیز به طرف بالا و پارچه لبه دالبر باشد بر روی آنها بگذارید، به این ترتیب لبه دوخته شده پارچه روی كوسن حدود سه سانتیمتر پایین تر از لبه پارچه های دیگر قرار می گیرد و داخل دوخت نمی رود. اكنون هر چهار ضلع كوسن را با چرخ خیاطی با درنظر گرفتن حدود یك سانتیمتر جای دوخت بدوزید. لبه های پارچه ها را با قیچی زیگزاك بر، بریده و مرتب كنید، سپس روكش كوسن را به روبرگردانید.
۶ـ سه دایره از پارچه های رنگی به قطر ۶ میلیمتر بیشتر از قطر دكمه ها ببرید و آنها را با نخ گلدوزی رنگارنگ بیارایید.
۷ـ با استفاده از دستگاه پرس دكمه ها را روكش كنید.
۸ـ دكمه ها را در جای خود در برابر هر یك از حلقه های قیطان بدوزید كوسن هارا داخل روكش كنید و دكمه ها را ببندید.

 

منبع : روزنامه ایران