آموزش خیاطی و دوخت مانتو تابستانه با الگو
بخشهای مختلف الگو
1- الگوی تکه بالا تنه جلو ۲×
2- الگوی تکه بالا تنه پشت ۱×
3- الگوی تکه پشت دامن ۱×
4- الگوی تکه جلو دامن ۱×
5- الگوی تکه آستین ۲×
6- الگوی تکه مچ آستین ۴×
7- الگوی تکه کوچک پاپیون ۲×
8- الگوی تکه بزرگ پاپیون ۲×
9- الگوی تکه دور یقه و گلهای تزئینی ۳×
آموزش خیاطی و دوخت مانتو تابستانه با الگوآموزش خیاطی و دوخت مانتو تابستانه با الگو

مراحل برش پارچه:
تکه های معرفی شده پس از رولت کردن با در نظر گرفتن میزان اضافه درز اطراف آنها را برش بزنید. این مدل را میتوانید با پارچه های نخی بدوزید که خنک و مخصوص فصل بهار است. این مانتو برای گروه سنی جوان بسیار مناسب است و می توان از همه رنگها بسته به نوع سلیقه شخص در این مدل استفاده نمود حتی میتوان در تکه های شماره ۷و ۸و ۹ از پارچه های رنگی نیز استفاده کرد.
مراحل دوخت:
ابتدا خطوط ( ۱به ۲- ۳به ۴- ۵به ۶- ۷به ۸ ) را در وسطپشت در تکه شماره ۲ به هم بدوزید و به یک طرف بخوابانید و اتو بکشید، در تکه ۳و ۴ نیز پنسها را  ۹و ۱۰  به همین شکل دوخته و به یک طرف بخوابانید و اتو بزنید.

باید این خطوط به رو دوخته شود یعنی پیلی ها به سمت رو و در یک جهت قرار گیرند، سپس تکه شماره ۱ در وسط جلو را به اندازه ۳ سانتی متر لایی بریده و در قسمت جای دکمه در وسط جلو به طرفین جلو بچسبانید و از خط ۳ سانتی تا بزنید و کوک بگیرید سپس این قسمت را روی هم قرار داده سپس به تکه شماره ۴ ) ۱۱ و ۱۲ ( را به هم میدوزیم )حتما سعی کنید تکه های جلو را در بالا و لایی اول به هم وصل کنید و بعد قسمت پهلو را بدوزید(. دو تکه شماره ۲و ۳ در خط کمر را نیز به یکدیگر بدوزید و اتو بزنید.

سپس در نقطه ۱۷ و ۱۸ در سر شانه پشت و جلو را به یکدیگر از پشت بدوزید و اتو بزنید. در تکه شماره ۹ طرفین قسمت های ۲۲ را روی هم تا زده و از پشت بدوزید و به رو برگردانید در این قسمت سعی کنید از سلیقه خود نیز استفاده کنید می توانید پیلی ها را خیلی ریز یا خیلی درشت استفاده نمائید و یا با فاصله ۴سانتی متر از هم پیلی بگیرید و این کار را به گونه ای انجام دهید که پس از دوخت این نوار اندازه آن با اندازه دور یقه شخص برابر شود سپس روی دو یقه گذاشته و بدوزید، لبه دامن مانتو را سعی کنید ۳ سانتی متر اول سنجاق بزنید، سپس دوخت پهن زده که به زیبایی لباس کمک می کند.

مراحل دوخت پاپیون:
دور تکه شماره ۷و ۸ را هر کدام جداگانه بدوزید و از یک طرف به اندازه ۵ سانت خالی بگذارید تا از این نقطه کار به سمت رو برگردد سعی کنید کنج کار را حتما با یک نوک تیز کاملا بیرون بیاورید تا نمای زیباتری داشته باشد سپس نقاط ۲۱ را دوخت زده و از زیر نخ آن را بکشید تا این قسمت جمع شود سپس تکه ۷و ۸ را روی هم قرار داده و قسمت چین کش شده را یک بار دیگر چرخ کنید تا به هم دوخته شوند.

مراحل دوخت گل :
نوار نقطه ۹ را از پشت در نقاط ۲۲ روی هم قرار داده و دوخت بزنید و به رو برگردانید دقیقا مانند کاری که در یقه مانتوی خود انجام دادید را تکرار نمائید ولی در اینجا سعی کنید حتما از پیله های ریزتری استفاده کنید پس از دوخت پیلی ها دوباره نخ زیر را بکشید تا جایی که امکان دارد چین بخورد و از ابتدای پیله ها شروع به پیچاندن گل نمائید و با نخ و سوزن آن را بدوزیدتا سفت شود و در پایان ۶ مروارید در مرکز گل دوخت بزنید. بسته به نوع سلیقه خود می توانید از سنگهای براق مختلف نیز استفاده نمائید.

مراحل دوخت آستین:
بتدا تکه شماره ۶ را از عرض تا زده و به قسمت ۱۹ در مچ آستین بدوزید و اتو بکشید سپس شماره ۱۹ و ۲۰ را روی هم گذاشته و تا مچ به هم بدوزید و در قسمت تاج آستین به اندازه ۱۰ سانت دوخت بزنید تا کمی قسمت تاج استین جمع شود سپس از نقطه ۱۷ روی وسط سرشانه قرار داده و پشت آستین را به حلقه از بالا به سمت زیر بغل و همینطور از وسط سرشانه به جلوی آستین تا زیر بغل دوخت را به اتمام برسانید و سپس اتو بزنید.

artakava.com