آموزش بافت ست بافتنی ( شامل کلاه شال و شنل بافتنی ) + الگو

ست بافتنی فوق العاده زیبایی برای خانم ها که شامل کلاه شال و شنل بافتنی میشه.

برای بافت این ست زیبا کلاه به ۹ کلاف نخ کاموا احتیاج داریم که ما ۶ کلاف رنگ عسلی و ۳ کلاف رنگ دیگه استفاده کردیم. با میل شماره ۵ این کار انجام شده و برای خانم های سایز ۳۶ تا ۳۸  لباس مناسبه.

نوع بافت : ساده بافی روبافی پیچ بافی

با نخ عسلی ۱۲۸ دانه سر انداخته و ۱ رج رکن می بافیم. پس از آن به این ترتیب ۲۸ رو ، ۱۴ زیر ، ۱۵ رو، ۱۴ زیر ، ۱۵ رو ، ۱۴ زیر ، ۳۸  رو رج را به پایان می رسانیم . رج را برگشته و از این به بعد به این ترتیب می بافیم. ۸۶ دانه را بافته ، در رج برگشت فقط ۴۴ دانه را بافته و باز هم بر می گردیم. این بار ، به ۴۴ دانه ، ۳ دانه از دانه های نگه داشته شده اضافه می کنیم. ( یعنی ۴۷ دانه می بافیم) از این به بعد در هر رج رفت و برگشت ، اول ۲ بار ۳ دانه ، ۵ بار ۲ دانه و بعد ، ۱ دانه ۱دانه می بافیم  تا همه دانه ها بافته شود. پس از آن ، ۴ رج ساده بافته و ۴ دفعه هر دو رج ۱ بار ۳ دانه از هر دو طرف را کور کرده و در این میان دانه های ساده بافی وسطی را در بیستمین رج پیچ می دهیم. دانه های ساده بافی هر دو طرف را نیز در رج پنجاهم ۱ بار و بعد ، هر ۲۰ رج یک بار ۲ دفعه دیگر نیز پیچ می دهیم. پس از آن ، ۲۰ رج دیگر بافته و بعد ، بافت دو تکه ادامه می دهیم. برای سجاف یقه ، ۴ دانه اول را رکن و بقیه دانه ها را نیز سر جای خود ۱۵ سانتی متر دیگر بافته ، برای گودی یقه اول ۱۰ دانه در هر رج رفت ۱۳ بار ۱ دانه و سپس دانه های باقی مانده را کور می کنیم. سمت دیگر را نیز به همین ترتیب قرینه می بافیم.

woolen-6

پشت : با این تفاوت که بافت را رو بافی انجام می دهیم، مانند جلو می بافیم. از لبه کار دانه در آورده ، ۶ سانتی متر ۱ زیر، ۱ رو کشبافت بافته  و دانه ها را کور می کنیم.

کلاه شنل : سر شانه ها را به هم دوخته  و از یک طرف یقه جلو تا نصف پشت گردن ۴۲ دانه در آورده ، از سمت سجاف  یقه ۴ دانه را رکن و بقیه دانه ها را ساده بافته و سپس ۱۰ رج ساده می بافیم. در سمت دیگر بافت. آخر رج ۳ بار ۱ دانه اضافه می کنیم. ۱۰ سانتی متر دیگر بدون اضافه کردن بافت ادامه داده ، پس از آن ، در اول رجهای برگشت ۱ دانه ۱دانه کور می کنیم. تا ۳۰ دانه باقی بماند. ۳۰ دانه را یکباره کور می کنیم. سمت دیگر را نیز به همین ترتیب قرینه می بافیم.

woolen-7

woolen-4woolen-5

شال : ۳۹ دانه سر انداخته ، با توجه به نقشه ۱۶ سانتی متر بافته و بعد از آن ، دانه های ۳ زیر را یکی کرده و با ۲ رو ، ۱ زیر ۹۸ سانتی متر بافته ، سپس تعداد دانه ها را به ۳۱ دانه کاهش داده ، ۱۶ سانتی متر دیگر نقشه را بافته و دانه ها را کور می کنیم.

woolen-8

کلاه : ۶۵ دانه سر اندخته ، ۵ سانتی ۱ رو ، ۱ زیر کشبافت می بافیم. پس از آن ، مانند نقشه به بافت ادامه داده و اولین رج از یک دانه ۳ دانه زیر در می آوریم تا تعداد دانه ها به ۹۵ دانه برسد، ۱۸ سانتی متر بافته و بعد همه دانه های ۳ زیر را یکی کرده ، ۵ رج دیگر به بافت ادامه داده ، پس از ان بصورت ۱ دانه زیر ، ۳ تا یکی می بافیم. ۵ رج دیگر به بافت ادامه داده ، در آخر همه دانه را ۳ تایکی ۳ تا یکی کرده و از داخل دانه های باقی مانده نخ رد کرده و جمع می کنیم.

woolen-9

woolen-2

 

منبع : woolen.ir