آفت دهانی | علائم دلایل و راههای درمان آفت دهان

 

دلیل اصلی اینکه چرا آفت در دهان ایجاد میشود شناخته شده نیست
آفت دهانی با تبخال تفاوت دارد و این دو یکسان نیستند
آفتهای دهانی معمولا بعد از چند روز (کمتر از یک هفته) خود به خود بهبود میابند

آفت دهانی، زخم های کوچک و دردناکی هستند که در نواحی داخلی لب، لثه و زبان ایجاد شده و باعث ناراحتی هنگام غذا خوردن و صحبت کردن میشوند. به طور کلی آفت دهان به دو نوع تقسیم میشود:

  1. آفت ساده: این نوع آفت ممکن است حدود سه تا چهار بار در طول یک سال مشاهده شوند و هر بار بیش از یک هفته دوام ندارند. آفت ساده معمولا در افراد بین ۱۰ تا ۲۰ سال مشاهده میشود.
  2. آفت پیچیده: این نوع آفت رخداد کمتری دارد و عموما در افرادی رخ میدهد که سابقا به آن مبتلا شده اند.

علت بروز آفتهای دهانی چیست؟

دلیل اصلی اینکه چرا آفت در دهان ایجاد میشود شناخته شده نیست ولی گمان میرود استرس، آسیب بافتی، برخی از غذاهای خاص شامل مرکبات و میوه های اسیدی و سبزیجات (نظیر لیمو، پرتقال، آناناس، سیب، انجیر، گوجه فرنگی و توت فرنگی) از عوامل ایجاد کننده و یا آغاز کننده ی آفت ساده ی دهانی باشند.

گاهی اوقات سطح تیز یک دندان و یا لوازمی که به دندان متصل هستند (در افرادی که ارتودنسی کرده اند) نیز میتواند منجر به ایجاد آفت دهانی شود.

آفتهای دهانی پیچیده، گاهی اوقات به دلیل عدم وجود سلامت عمومی رخ میدهند. ضعف سیستم ایمنی، مشکلات و کمبودهای تغذیه ای مانند کمبود ویتامین ب-۱۲، روی، فولیک اسید و یا آهن و اختلالات گوارشی (نظیر بیماری Celiac و بیماری Crohn) از جمله این دلایل هستند.

موردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که آفت دهانی با تبخال تفاوت دارد و این دو یکسان نیستند. تبخال عامل شناخته شده ای دارد (هرپس ویروس تیپ یک) و در خارج از دهان مشاهده میشود و حالی که آفت، داخل حفره ی دهانی زده میشود.

آفت دهانی یا Canker Sores

نشانه های آفت دهان چیست؟

معمولا در بیشتر موارد آفت بر روی زبان، کام نرم دهان و یا در بخش داخلی لپ و لثه ایجاد میشود و دردناک است و احساس سوزش شدید دارد. ظاهر آفت به صورت یک دانه ی سفید و یا خاکستری و دایره ای شکل است که دارای حاشیه ی قرمز رنگ می باشد. در صورتی که آفت شدید باشد ممکن است مواردی مانند تب، بی حالی و تورم گره های لنفاوی را نیز تجربه کنید.

چگونه میتوان آفت دهان را درمان کرد؟

آفتهای دهانی معمولا بعد از چند روز (کمتر از یک هفته) خود به خود بهبود میابند و نیازی به درمان ندارند. اما در صورتی که آفت در ناحیه ی بدی از دهان ایجاد شده باشد و یا بزرگ باشد و در غذا خوردن اختلال ایجاد کند می توانید از محلول شستشوی آنتی میکروبی یا پماد کورتیکواستروئیدی برای کاهش درد استفاده کنید. همچنین میتوانید از درمانهای زیر استفاده کنید تا روند بهبود آفت را سریعتر کنید:

روش اول:

چند عدد کپسول تتراسایکلین را به همراه کمی شربت دیفن هیدرامین و دو قطره لیدوکائین ترکیب کنید و بر روی آفت قرار دهید، اگر آفت در ناحیه ی انتهایی دهان است میتوانید ترکیب ساخته شده را با کمک پنبه بر روی آفت قرار دهید.

روش دوم:

ابتدا یک قاشق غذا خوری آب لیمو بر روی محلی که آفت زده است بریزید، سپس بعد از گذشت چند لحظه بدون اینکه محل را با آب شستشو دهید، بر روی آفت کمی جوش شیرین قرار دهید. اینکار کمی دردناک است ولی تغییر ناگهانی در pH محیط میتواند تاثیر بسزایی در بهبود آفت دهانی داشته باشد.

منابع برای کسب اطلاعات بیشتر:

  1. www.webmd.com
  2. www.Mayoclinic.org
  3. www.nlm.nih.gov

گردآوری و بازگردان به فارسی: عصرعلم.کام

asreelm.com

آفت دهانی | علائم دلایل و راههای درمان آفت دهان