پاسخ رایج ترین سوالات بعد از سقط چنین

پاسخ رایج ترین سوالات بعد از سقط چنین

دکتر سولماز توانگر، متخصص زنان و زایمان

بعد از سقط جنین چه می‌شود؟
به مدت یک یا چند روز دردهای انقباضی خفیف شبیه قاعدگی دارید و 1 تا 2 هفته خونریزی خواهید داشت.

آیا خونریزی و درد بعد از سقط شدید است؟
در صورتی که سقط پزشکی در مرکز پزشکی و توسط متخصص انجام شده باشد جای هیچگونه نگرانی نیست. کافی است از نوار بهداشتی استفاده کنید و برای تسکین دردتان هم ایبوپروفن یا استامینوفن بخورید.

انجام چه کارهایی بعد از سقط ممنوع است؟
همیشه توصیه می‌شود از آمیزش زناشویی، شنا کردن، دوش گرفتن و استفاده از داروهای واژنی به مدت حداقل 1 تا 2 هفته پرهیز کنید. این توصیه‌ها بدین علت است که که خونریزی شما بند بیاید.

 

در چه صورت بعد از سقط باید به صورت اورژانسی به پزشک مراجعه کنیم؟
اگر به خونریزی شدید و غیرقابل کنترل دچار شدید، یکی از نشانه‌های عفونت را داشتید یا احساس درد شدید کردبد باید بلافاصله به پزشکتان مراجعه کنید.

احساس ضعف و سرگیجه بعد از سقط طبیعی است؟
تا حدی بله اما اگر خونریزی شما شدید است و احساس ضعف، سرگیجه یا منگی می‌کنید، ممکن است دچار شوک شوید. در چنین شرایطی با اورژانس تماس بگیرید.

یک بار سقط کردن یعنی اینکه باز هم سقط جنین خواهید داشت؟
خیر. یک مورد سقط جنین، نشانه‌ وجود مشکلی در شما یا همسرتان تلقی نمی‌شود اما بعد از دو سقط جنین متوالی به ویژه اگر دارای سن بالای 35 سال یا شرایط خاص پزشکی باشید، پزشک آزمایشات ژنتیکی و خونی مخصوص برای شما تجویز خواهد کرد.

آیا سقط در ماه‌های آخر بارداری نیاز به پیگیری‌های تخصصی دارد؟
بله. در شرایط بخصوص مثلا وقتی که در سه ماهه‌ دوم سقط کنید یا به دلیل ضعف گردن رحم، زایمان زودرس در اوایل سه ماهه سوم داشته باشید، احتمالا بعد از یک سقط شما را به متخصص زایمان پرخطر ارجاع می‌دهند تا شرایط حاملگی شما به دقت بررسی شود. خانم‌ها باید بدانند اگر جنین کاملا از رحم مادر خارج شده باشد و یا جنین قلب نداشته باشد، نیاز به کورتاژ دارد اما اگر خانمی دوبار پشت سر هم سابقه سقط داشته باشد، باید از نظر ژنتیکی و خونی مورد بررسی قرار گیرد چرا که این آزمایش‌ها علل دقیق سقط‌های او را مشخص می‌کند.

چه مدت بعد از سقط جنین می‌توان باردار شد؟
بهتر است کمی صبر کنید. چه خودبه‌خود سقط کرده باشید و چه بافت را برداشته باشید، طی 4 تا 6 هفته بعد دوباره پریود خواهید شد و بعد از یک ریکاوری بدنی مثلا بعد از سه ماه تا شش ماه (بسته به شرایط جسمی و روانی) می‌توانید برای بارداری اقدام کنید.

آیا استرس مادر می‌تواند موجب سقط جنین شود؟
بله استرس روحی شدید می‌تواند باعث سقط جنین شود. البته در این میان یادتان باشد سه ماهه اول، دوم و سوم هر کدام خصوصیات مهم و خاص خود را دارد و هر مرحله دارای عوامل خاص برای مادر و جنین است که می‌تواند تهدید کننده سلامت هر دو باشد. مادرانی که برای بار اول سقط جنین داشته‌اند، زمانی که برای بار دوم باردار می‌شوند معمولا استرس شدید از سقط دوباره دارند درحالی که همین استرس عامل مهمی برای سقط جنین محسوب می‌شود. پس به جای استرس‌ها و نگرانی‌های بی‌مورد خودتان را برای بارداری مجدد آماده کنید و با انرژی مثبت دوران حاملگی را طی کنید.

مهمترین دلایل سقط چنین شامل چه مواردی است؟
از جمله عوامل موثر در سقط جنین می‌توان به مشکلات ژنتیکی، بیماری‌های مزمن مانند دیابت کنترل نشده، اختلالات وراثتی در انعقاد خون، نقص‌های خود ایمنی مشخص (مانند سندروم آنتی فسفولیپید یا لوپوس)، داشتن ناهنجاری‌های مشخص رحمی یا گردن رحم ضعیف، سرخجه و بیماری‌های عفونی اشاره کرد. در واقع بیشتر سقط‌‌هایی که در سه ماهه اول بارداری رخ می‌دهد به دلیل ناهنجاری‌های کروموزومی در جنین است و ربطی هم به ژنتیک والدین ندارد. پس به پزشکتان اعتماد کنید تا به کمک توصیه‌های پزشکی لذت مادر و پدر شدن را بچشید

 

منبع : نی نی سایت

http://www.ninisite.com/