هفته‌ی 1 تا 3

هفته یک تا سه رشد جنین

روزهای بارداری شما از آخرین روز عادت ماهانه حساب می‌شود. این یعنی در حدود دو هفته‌ی اول بارداری شما حقیقتاً باردار نیستید – بلکه بدن شما برای تخمک‌گذاری آماده است. این فرآیند حدود دو هفته پس از اولین روز عادت ماهانه انجام می‌شود. ( البته بستگی به طول دوره‌ی تخمک‌گذاری دارد )

در طول هفته‌ی سوم پس از آخرین روز بارداری، تخمک‌های باردار شده در لوله‌ی فالوپ حرکت کرده و به سمت رحم می‌روند. این تخمک‌ها مانند یک سلول جداگانه عمل کرده و بارها و بارها تقسیم می‌شوند. زمانی که تخمک به رحم رسید به حدود بیش از 100 سلول قسمت شده است که جنین نام دارد. جنین در رحم قرار گرفته و پوشش رحم را سوراخ می‌کند.

 

هفته‌ی 4

هفته چهار بارداری

در هفته‌ی 4 تا 5 بارداری جنین رشد کرده و درون رحم بزرگ می‌شود. سلول‌های بیرونی به خون مادر متصل می‌شوند. سلول‌های داخلی دو بخش را شکل می‌دهند و بعد به سه لایه تقسیم خواهند شد. هریک از این لایه‌ها رشد کرده و بخش متفاوتی از بدن کودک را خواهد ساخت.

لایه‌ی داخلی اندودرم نام دارد و سیستم گوارشی و تنفسی کودک خواهد شد، ازجمله شش‌ها، شکم، مثانه و روده. لایه‌ی میانی مزودرم نام دارد و تشکیل‌دهنده‌ی قلب، رگ‌های خونی و استخوان‌ها است. لایه‌ی خارجی یعنی اکتودرم مسئول ساخت مغز، لنزچشم، مینای دندان، پوست، ناخن و سیستم عصبی است.

در هفته‌های اول بارداری جنین به کیسه‌ای متصل می‌شود که مواد غذایی را برای او تأمین می‌کند. چند هفته بعد جفت کاملاً شکل‌گرفته و مواد غذایی را به جنین منتقل می‌کند.

جنین داخل کیسه توسط مایعی احاطه‌شده است. لایه‌ی آخر این کیسه تبدیل به جفت خواهد شد. سلول‌های جفت در دیواره‌های رحم رشد کرده و نیازهای غذایی او را از خون مادر تأمین می‌کنند. درنتیجه اکسیژن و مواد غذایی کافی به جنین خواهد رسید.

 

هفته 5

هفته 5 بارداری

هفته‌ی پنجم بارداری اولین دوره‌ی نداشتن عادت ماهانه است، زمانی که اغلب زنان تازه به این فکر می‌کنند که شاید باردار هستند. همچنان سیستم عصبی جنین در حال گسترش است و پایه‌ی اعضای اصلی بدن او در حال ساخت است. در این هفته جنین حدود 2 میلی‌متر است.

همزمان با رشد جنین شیاری ایجادشده و لایه‌های سلول خم می‌شوند تا یک لوله‌ی توخالی شکل گیرد که لوله‌ی عصبی نامیده می‌شود. این لوله مغز و ستون فقرات کودک خواهد بود. نقص در  انتهای این لوله منجر به مهره‌شکاف خواهد بود ( بیماری مادرزادی در لوله عصبی ) و نقص در سر لوله سبب آنانسفالی می‌شود ( زمانی که استخوان‌های جمجمه درست شکل نمی‌گیرند )

همزمان قلب به شکل یک ساختار ساده لوله‌ای شکل می‌گیرد. حالا جنین رگ‌های خونی خود را دارد و خون شروع به گردش می‌کند. رشته‌ای از این رگ‌های خونی مادر و کودک را به هم متصل می‌کند و تبدیل به بند ناف خواهد شد.

 

هفته‌ی 6

هفته شش بارداری

زمانی که در هفته‌ی ششم بارداری هستید یک برآمدگی بزرگ شکل می‌گیرد که قلب نوزاد خواهد بود و برآمدگی دیگر لوله‌ی عصبی اوست. این برآمدگی بعداً مغز و سر نوزاد خواهد شد. در این هفته جنین حالت منحنی داشته و دم دارد – شبیه یک بچه قورباغه به نظر می‌رسد.

دست و پای جنین مانند نقاط متورم کوچکی دیده می‌شود. حفره‌های کوچک در دو سمت سر گوش‌های نوزاد خواهد شد. همچنین ضخامتی در جلوی سر است که چشم‌ها را می‌سازد. از حالا جنین در لایه‌ای پوشانده شده است که پوست اوست.

 

هفته‌ی 7

هفته هفت بارداری

در هفته‌ی هفتم جنین حدود 10 میلی‌متر از سر تا پا رشد می‌کند. مغز به‌سرعت رشد می‌کند، بنابراین سر سریع‌تر از بخش‌های دیگر بدن بزرگ خواهد شد.

جنین سر بزرگی دارد و چشم و گوش‌های او در حال رشد هستند. گوش داخلی شروع به رشد می‌کند، اما گوش خارجی در کناره‌ی سر تا چند هفته‌ی دیگر آشکار نخواهد شد.

کم‌کم اندام جنین شروع به ساخت غضروف می‌کنند، این غضروف در استخوان‌های پا و دست خواهد بود. غضروف‌های دست بلندتر بوده و انتهای آن به سمت بیرون خم است، این عضو دست‌ها را خواهد ساخت.

سلول‌های عصبی به تکثیر خود ادامه داده و سیستم عصبی شروع به شکل‌گیری می‌کند  ( قلب و ستون فقرات )

 

هفته‌ی 8

هفته هشت بارداری

در هفته‌ی هشتم پاها بلند شده و غضروف‌ها شکل می‌گیرند-  کمی بعد زانو، مچ، ران و انگشت‌ها شکل خواهند گرفت.

جفت همچنان داخل کیسه‌ی آب قرار دارد و به رشد خود ادامه می‌دهد، جفت ساختاری به نام پرزهای جفت را می‌سازد که کمک به اتصال جفت به دیواره‌ی رحم می‌کند. در این مرحله جفت مواد غذایی خود را از کیسه زرده دریافت می‌کند.

 

بدن شما در هفته‌های اول بارداری

عمل لقاح اغلب دو هفته پس از آخرین عادت ماهیانه‌ی شما انجام می‌شود، حدود زمانی که تخمک‌گذاری می‌شود. در چهار هفته‌ی اول بارداری شاید متوجه هیچ نشانه‌ای نشوید. اولین چیزی که اغلب خانم‌ها متوجه آن می‌شوند نرسیدن عادت ماهیانه است.

در هفته‌ی هشتم بارداری شاید متوجه شوید برای دومین بار عادت ماهیانه‌ی شما به تأخیر افتاده است. اگرچه برخی خانم‌ها در هفته‌های اول ممکن است کمی خونریزی داشته باشند. همیشه نسبت به خونریزی در دوران بارداری توجه داشته باشید، خصوصاً اگر ادامه داشته و با دل‌درد همراه شود.

در حدود هفته‌ی هفتم و هشتم رحم شما به‌اندازه‌ی یک لیمو بزرگ می‌شود. شاید شما احساس خستگی کنید. سینه‌ها بزرگ و دردناک شده و ادرار شما بیشتر از مواقع عادی خواهد شد.

برخی زنان باردار احساس بیماری یا خستگی داشته و یا در طی چند هفته‌ی اول احساس می‌کنند مشکلات فیزیکی کمی دارند. در حدود هفته‌ی 14 اغلب حالت تهوع آن ها متوقف‌شده و حس بهتری خواهند داشت.

 

منبع : http://wiki.5040.ir/fa/content/article/3646.html