روش های جلوگیری از میکروب ها و بیماری های دوران مدرسه

عموما” کودکان در مواجهه با محیط مدرسه و همچنین به دلیل قرار گرفتن در رده ی سنی خاص این دوران دچار بیماری بیشتری میشوند .چگونگی محافظت از آن ها در مقابل میکروب هایی که احتمال گسترش در کلاس درس را دارند می تواند با روش هایی مورد توجه قرار گیرد.در ادامه برخی از این موارد ارائه می شود.

1.شپش های سر

شپش سر می تواند برای هر فردی اتفاق بیفتد. شپش سر اغلب از طریق تماسی سر فرد دارای شپش با سر دیگر افراد و در واقع به طور فرد به فرد منتقل می شود. متخصصین معتقدند اگر بچه ها در یک گروه به مطالعه می پردازند ، سرهای آن ها می تواند با هم برخورد و تماس داشته باشد ؛ شپش سر همچنین می تواند روی کوله پشتی ، کیسه های خواب و بالش بجهد و بین افراد انتقال یابد .به گفته ی متخصصین دختران می بایست موهای بلند خود را به خوبی محافظت کنند و موهای کوتاه تر می تواند به حداقل کردن خطر ایجاد شپش کمک نماید .در نهایت بهتر است به کودکان خود اطلاع دهید که از تماس سر به سر جلوگیری کنند و همچنین شانه های موی خود ، کلاه ها و یا کوله پشتی را به اشتراک نگذارند.

2.زرد زخم

این بیماری یک نوع عفونت پوستی است که سبب ایجاد تاول و زخم های باز در سطح پوست افراد (خصوصا” کودکان) می شود . مشکل این نوع عفونت آن است که کاملا مسری است و می تواند از طریق تماس با فرد دیگر ، دست زدن به یک سطح آلوده و یا حرکت میکروب ها از یک قسمت بدن به دیگری انتقال یابد. اما برای این انتقال می بایست شما یک زخم باز یا بریده شده داشته باشید.در کل بهتر است از تماس مستقیم با کسی که در حال حاضر آلوده است جلوگیری شود و یا آنکه با شستن دست ها از خود مراقبت کنید .

3.آنفولانزا

رایج ترین بیماری های مسری بین کودکان در مدرسه
رایج ترین بیماری های مسری بین کودکان در مدرسه

همزمان با شروع سال تحصیلی ،فصل مدرسه همچنین آغازی برای فصل ابتلا به آنفولانزا است .بهترین محافظت برای آنفولانزای فصلی استفاده از واکسن آنفولانزا است که سالانه به روز می شود. اثربخشی واکسن آنفولانزا از سالی به سال دیگر متفاوت است اما طبق یک مطالعه می تواند تا 83 درصد موثر باشد .مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کنند که همه ی کودکان شش ماهه به بالا هر سال واکسن آنفولانزا را دریافت کنند.

4.سرخک

به نظر می رسد که در سال های اخیر شیوع بیماری سرخک به دلیل کاهش میزان واکسیناسیون افزایش یافته باشد ؛در صورتی که واکسیناسیون کلید پیشگیری از این بیماری است.در واقع واکسیناسیون قبل از آنکه کودک بتواند وارد مدرسه شود لازم است.در این خصوص تزریق اولیه زمانی انجام می شود که کودک 12 تا 15 ماهه باشد و دیگر تزریقات مربوط به زمانی هستند که آن ها به سن مدرسه میرسند.

5.مننژیت

این عفونت بالقوه مهلک در غشای پوششی مغز و نخاع ، بیشتر در بین نوجوانان نسبت به کودکان کوچک تر شایع می باشد .بهترین راه جلوگیری نیز استفاده از واکسن این بیماری است.توصیه می شود که سنین 11 یا 12 سال همگی واکسینه شوند و پس از آن در سن 16 سالگی دوز قوی تر را دریافت نمایند.اگر علائمی همچون سر درد شدید ، حسساسیت به نور و درد گردن در کودک شما وجود داشت سریعا” به پزشک اطلاع دهید.

6.عفونت گوش میانی

یک عفونت گوش شناخته شده اوتیت مدیا یا عفونت گوش میانی است که خصوصا” در بین کودکان دیده می شود. متخصصین معتقدند که بخشی از این عفونت به این دلیل است که ساختار گوش در حال رشد است و این موضوع باعث می شود که مایعات آبگونه در آن به دام بیفتند.روش های بخصوصی برای مقابله با آن وجود ندارد ؛ اما برخی از واکسیناسیون های دوران کودکی (از جمله واکسن آنفولانزا) ؛ همچنین روش های بهداشتی اولیه مانند شستن دست ها ممکن است خطر ابتلا به عفونت گوش را کاهش دهد.

7.سیاه سرفه

سیاه سرفه یک عفونت تنفسی جدی و بالقوه خطرناک است که توسط باکتری بوردتلا پرتوسیس ایجاد می شود.افراد مبتلا به این بیماری می توانند از طریق سرفه کردن ، عطسه و یا تماس نزدیک با دیگر افراد این بیماری را انتقال دهند. واکسن های این بیماری برای کودکان ، نوجوانان و بزرگسالان در دسترس است.اما برای نوزادانی که می توانند چنین عفونت خطرناکی را دریافت کنند واکسنی وجود ندارد.اگر کودک شما سرفه های جدی داشته باشد می بایست به پزشک مراجعه کنید و برای جلوگیری از انتشار بیماری نیز او را در خانه نگه دارید.کودکان سالم نیز می بایست واکسینه شده و دست های خود را بشویند تا از بیمار شدن آن ها جلوگیری شود.

8.راینو ویروس

راینو ویروس ها یا ویروس های عامل سرماخوردگی اغلب در مدارس قابلیت شیوع دارند .برای حفظ سلامتی کودکان می بایست شستن دست ها در آن ها تشویق شود.حداقل کودکان باید بدانند که بعد از استفاده از دستشویی و یا بعد از آنکه بینی خود را می گیرند یا در دست خود سرفه و عطسه می کنند و همچنین قبل از خوردن غذا باید دستان خود را بشویند یا اینکه از ضدعفونی کننده دست استفاده کنند.

9.روتا ویروس

روتا ویروس یک حالت بسیار مسری است که سبب اسهال می شود و می تواند به سرعت سبب کمبود آب به ویژه در کودکان شود.برای این بیماری واکسنی خوراکی وجود دارد که برای کودکانی که هنوز نوزاد هستند ارائه می شود و می تواند از بیماری آینده جلوگیری نماید .اما این واکسن برای کودکان بزرگتر قابلیت استفاده ندارد ؛ بنابراین اگر فرزند شما فرصت استفاده از این واکسن را از دست داد می بایست آگاه باشید که این ویروس از طریق مدفوع گسترش می یابد.بنابراین برای کمک به جلوگیری از گسترش آن اطمینان حاصل کنید که پوشک به درستی مورد استفاده قرار گرفته وکنارگذاشته شده است و دست ها را نیز بشویید.

10.گلودرد استرپتوکوکی

این نوع گلودرد که ناشی از عفونت باکتری استرپتوکوک گروه A می باشد نه تنها می تواند باعث درد شدید گلو شود بلکه می تواند علائمی همچون تب ، سر درد ، تهوع و استفراغ را نیز ایجاد نماید.این بیماری از طریق تماس با بزاق آلوده که به طور مستقیم و غیر مستقیم در قالب قطرات کوچک موجود در هوا هستند گسترش می یابد .اگر آزمایش استرپ مثبت باشد استفاده از آنتی بیوتیک ها به دلیل وجود خطر عوارضی جدی که ممکن است بر قلب و مغز آسیب وارد کنند ضروری هستند .در کل به منظور پیشگیری ، کودکان می بایست اشیاء خود را با یکدیگر به اشتراک نگذارند و مهم از همه اینکه نباید آن ها را در دهان خود قرار دهند.در واقع شما می بایست اطمینان حاصل کنید که کودکتان جعبه ی مدادها و لوازم التحریر خود را دارا می باشد تا به کاهش خطرات مرتبط به این بیماری کمک کنید.

تهیه و ترجمه اختصاصی از مجله اینترنتی باعلم دات نت / https://baelm.net