روش های گیاهی برای خوشبو و جذاب شدن در دوران بارداری و حاملگی

آیا عطر و ادکلن و اسپری و خوشبوکننده ها در دوران بارداری مضر هستند ؟

فرناز فردوسی، کارشناس ارشد مامایی – آیا استفاد از عطر و ادکلن و اسپری و به طور کلی خوشبوکننده‌های شیمیایی سلامت جنین را به خطر می‌اندازد؟ این پرسش بسیاری از خانم‌ها است. بد نیست بدانید یکی از ترکیبات خطرناک موجود در برخی از محصولات آرایش و بهداشتی فتالات‌ها هستند که سمی‌اند و می‌توانند سلامت جنین را به خصوص در سه ماهه اول بارداری به خطر بیندازند.
به عنوان مثال این مواد در انواع عطر و ادکلن، اسپری مو و لوسیون‌های پوستی وجود دارند و شاید بهتر باشد در طول دوران بارداری از شوینده‌ها و خوشبو کننده‌های گیاهی استفاده کنید. شاید باورتان نشود اما به کمک راهکارهای گیاهی می‌توانید همیشه خوشبو و جذاب به نظر برسید. با ما همراه باشید تا شما را با گیاهان خوشبو آشنا کنیم.

 

یک حمام معطر
بدون شک یکی از بهترین روش‌ها برای خوشبو شدن، استفاده از گیاهان معطر در حمام است. به گفته حکمای طب سنتی، اصلاح موهای زاید بدن با استفاده از داروهای سنتی موبر تاثیر زیادی روی کاهش بوی بد عرق دارد. بعد از این مرحله می‌توانید بدنتان را با یک فنجان آب گوجه فرنگی بشویید تا بوی بد عرقتان از بین ببرد. حالا باید یک تمیز کننده خوشبو برای خودتان انتخاب کنید و پوستتان را با آن بشویید. توصیه ما استفاده از صابون بابونه یا صابون نارگیل طبیعی است که هم قدرت پاک کنندگی زیادی دارند و هم باعث خوشبو شدن پوست می‌شوند. در مرحله بعدی باید وان حمام را با آب ولرم پر کنید و هر بار سراغ یکی از این روش‌ها بروید تا به بوی دلخواهتان برسید:

  • حمام میوه: این حمام مخصوص مادام تالین یکی از زیبارویان تاریخ بوده است و در حال حاضر در طب چینی هم کاربرد زیادی دارد. کافی است به هر لیتر آب 20 عدد توت فرنگی و 20 عدد تمشک له شده اضافه کنید، نیم ساعت در این مخلوط دراز بکشید و سپس بدنتان را آبکشی کنید تا پوستتان خوشبو و شاداب شود.
  • حمام اسطوخودوس: جوشانده 200 گرم گیاه خشک شده اسطوخودوس را در وان حمام بریزید و به مدت 20 دقیقه در آن دراز بکشید. همین کار به ظاهر ساده بدنتان را یک تا دو روز خوشبد نگه میدارد؛ بویی شبیه مخلوط گل‌های وحشی و نعناع.
  • حمام لیمو: به گفته حکمای طب سنتی اسانس‌ها گیاهی نعناع تاثیر به سزایی در خوشبو شدن پوست بدن دارد. کافی است وان را از آب ولرم پرکنید و حدود 15 تا 20 قطره اسانس لیمو یا اسانس پرتقال یا اسانس نعناع داخل آب بریزید، به مدت 15 تا 20 دقیقه در وان دراز بکشید و بعد پوستتان را آبکشی کنید.
  • حمام نارنج: به ازای هر لیتر آب یک مشت از گل‌های خشک شده نارنج را در وان حمام بریزید، حدود 20دقیقه در وان بمانید و بعد از آبکشی پوستتان از خوشبو شدن بدنتان لذت ببرید.
  • حمام گل: این نوع حمام در هندوستان طرفداران زیادی دارد چرا که هندی‌ها بر این باورند خوشبوکردن پوست با رایحه گل‌ها مانع از انتشار بوی بد عرق از روی پوست می‌شود. در این نوع حمام می‌توانید از گلبرگ و عصاره گل سرخ، بهار نارنج، یاسمن، سنبل و نعنا استفاده در وان حمام استفاده کنید. البته این گل‌ها نباید با هم ترکیب شوند بلکه در هر بار استحمام میتوانید سراغ یکی از آنها بروید.

نکته طلایی: ممکن است شما در حمامتان وان نداشته باشید. جای نگرانی نیست. همه این گیاهان خوشبو این قابلیت را دارند با مقداری آب ترکیب شوند و به کمک یک لیف پارچه‌ای یا به کمک دست روی پوست قرار بگیرند. البته برای خوشبوشدن پوستتان باید هر 10 دقیقه یکبار مقداری از مایع خوشبو را به آرامی روی پوستتان بریزید و اجازه دهید مواد حدود نیم ساعت روی پوست باقی بماند. سپس با آب ولرم دوش بگیرید تا باقیمانده خوشبوکننده‌ها از روی پوستتنان پاک شوند و حسابی خوشبو شوید.

شامپوهای گیاهی خوشبوکننده
بعد از خوشبو شدن بدن نوبت به شستن موها میرسد. در طب سنتی بحثی به نام طین (گِل) وجود دارد. طین‌ها داروهایی با منشاء ماده معدنی هستند که یکی از کاربردهای آنها در پاکیزگی و بهداشت پوست وموی سر است. در این بین «خاک نیشابوری» یا «خراسانی» معروف به «گل سرشور» نوعی خاک ‌سفید و خوشبو است که می‌تواند جایگزین شامپو شود و یا حتی در کنار شامپو مورد استفاده قرار بگیرد. برای تهیه یک شامپوی گیاهی باید 5 گرم از خاک‌ نیشابوری را به ‌تدریج با آب مخلوط کنید و آرام هم بزنید تا غلظتی شبیه شامپو پیدا کند. سپس آن را روی سر ماساژ دهید و بگذارید روی موها باقی بماند و پس از گذشت 20 دقیقه تا نیم ساعت موها را به آرامی با آب گرم، آبکشی کنید.

موهای خوشبو بدون شامپو
بعد از شستن موها و گرفتن آب آنها به کمک حوله، میتوانید سراغ خوشبوکننده‌های طبیعی مو بروید. برای اینکار دست‌هایتان را با کمی روغن‌ نارگیل چرب و ساقه موها را به این روغن آغشته کنید. البته استفاده زیاد روغن باعث چرب و کثیف شدن شدن موها می‌شود. نگران نباشید چرا که  بعد از چند بار امتحان کردن مقدار مصرف و قلق کار دستتان می‌آید. حالا می‌توانید به کمک سشوار موهایتان را خشک کنید و خواهید دید که بوی روغن نارگیل در همه جای خانه به مشام می‌رسد. این هم یک راز که باید قول بدهید بین خودمان بماند: استفاده از روغن نارگیل بهترین و ماندگارترین روش برای خوشبوکردن موها در مهمانی‌ها است.

لوسیون خانگی با عطر دلخواه
در فاصله‌ای که موهایتان خشک و خوشبو می‌شود، میتوانید سراغ ساخت لوسیون گیاهی مخصوصتان بروید. البته نیازی نیست هر بار یک لوسیون درست کنید بلکه می‌توانید بعد از ساخت لوسیون دلخواهتان آن را در یخچال بگذارید و هر بار پس از استحمام از آن استفاده کنید.

  • لوسیون بهار نارنج: عطر شیرین شکوفه‌های نارنج نه تنها باعث کاهش استرس، اضطراب و بی‌خوابی شما می‌شود بلکه می‌تواند به عنوان یک لوسیون گیاهی بدنتان را خوشبو کند. کافی است 5 تا 10 قطره از اسانس بهار نارنج را در 30 گرم لوسیون بدن بدون عطر بریزید و بعد از مخلوط کردن ترکیب آن را روی پوستتان بمالید.
  • لوسیون آویشن: 20 گرم برگ آویشن را در یک ظرفی شیشه‌ای بریزید، 30 میلی‌لیتر روغن زیتون بدون بو را به آن اضافه کنید و بگذارید سه روز در یخچال بماند. سپس آن را از صافی ریز عبور داده و باقیمانده برگ‌ها را خوب فشار دهید تا عصاره آن‌ها خارج شود. این محلول را با 30 میلی‌لیتر روغن آووکادو و 10 قطره عصاره لیمو مخلوط کنید و هر بار پس از استحمام شیشه را خوب تکان دهید و مقداری از لوسیون را روی پوست بدنتان ماساژ دهید و یا اسپری کنید. یادتان باشد  آویشن و لیمو آرام‌‌بخش هستند و عطر ملایم و مطبوع آنها به پوست حساس آرامش می‌دهد.

مقابله با بوی بد پاها
بسیاری از افراد از بوی بد پاهایشان در عذابند چرا که وقتی پاها برای مدت طولانی در کفش می‌ماند، به شدت عرق می‌کند و بوی نامطبوعی تولید می‌شود. حالا فرض کنید مجبور شوید در چنین شرایطی کفش‌هایتان را در بیاورید و وارد یک محیط سربسته شوید. حتی تصور این صحنه شبیه کابوس است. اگر شما هم جزو افرادی هستید که بوی عرق پاهایتان تند و رننده است، توصیه می‌کنیم هر روز  پاهایتان را با آب گرم و صابون بشویید و پس از شستن کاملا خشک کنند. از طرفی قرار دادن پاها در محلول آب نمک (نصف فنجان نمک در یک لیتر آب) هم در کنترل تولید عرق موثر است. همچنین می‌توانید مقداری چای را در یک لیتر آب بجوشاند و بعد از خنک شدن پاهایتان را به مدت نیم ساعت داخل آن قرار دهید و پس از خشک کردن پاها از آرد نشاسته ذرت استفاده کنید تا به مرور زمان بوی بد پاها رفع شود. پیش از پوشیدن کفش نیز مقداری نشاسته ذرت یا پودر شیرین بیان داخل کفش‌ها بپاشید. در عین حال قرار دادن بوگیرهای حاوی پودر زغال و زاج سفید (موجود در داروخانه‌ها) در کفش در رفع بوی بد عرق پا مؤثر است. البته فراموش نکنید استفاده از کفش‌های روباز (همراه جوراب نخی) مانع تشدید تعریق پا و بدبویی آن می‌شود و برعکس پوشیدن کفش‌های پلاستیکی از تنفس پاها جلوگیری کرده و بد بویی آنها را تشدید می‌کند.

حالا چی بپوشم؟
شما هر چقدر خوشبو باشید اما لباس نامناسبی برای روزهای گرم تابستانی انتخاب کنید، هیچ فایده‌ای ندارد چرا که لباس‌های نخی، رنگ روشن و کتانی عرق را بهتر به خود جذب می‌کنند در حالی که لباس‌های نایلونی عرق را از سطح بدنتان کمتر جذب کرده و با باقی ماندن این عرق در سطح پوست، بوی بد بدن در فضا پخش خواهد شد.

راز مام ضدعرق‌ گیاهی
برای پیشگیری از بدبو شدن عرق تان این دو روش را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  • وقتی می‌خواهید از خانه خارج شوید، یک دستمال کاغذی آغشته شده به شامپو یا صابون یا آبلیمو (یکی از این ها و نه همه باهم!) را به محل‌های عرق ریزش مثلا زیر بغل بمالید.
  • گیاه رزماری که به اکلیل کوهی نیز شهرت دارد، در کاهش تعریق بدن اثر به سزایی دارد. برای تهیه این پودر گیاهی ضد عرق می‌توانید ترکیبی از 50 گرم پودر برگ رزماری و 200 گرم تالک (پودر بچه) را با هم مخلوط کنید و روزی 2 تا 3 بار در ناحیه زیر بغل بمالید تا بوی بد عرقتان در فضا منتشر نشود.

نفسهای خوشبو
همان طور که مصرف بعضی از مواد غذایی مانند سیر، پیاز، غداهای کنسروی، ادویه‌های تند و … دهان و عرق بدن را بدبو می‌کند، مصرف بعضی از گیاهان باعث خوشبو شدن بدن می‎‌شود:

  • دارچین: اگر اهل مسواک زدن روزانه هستید و روزی دو تا سه فنجان چای دارچینی می‌نوشید، می‌توانید مطمئن باشید که بوی دهان شما آزاردهنده نیست اما خبر خوب اینکه جویدن آدامس دارچینی نیز چنین تاثیری دارد.
  • هل: این گیاه یکی از پرطرفدارترین ادویه‌ها است که دهان را خوشبو می‌کند. کافی است یک حبه هل را باز کنید و دانه‌های آن را بجوید تا برای مدت طولانی دهان شما خوشبو بماند.
  • چای یاس: مصرف یک فنجان چای یاس در طول روز علاوه بر دهان، بدن را هم خوشبو می‎‌کند و نکته مهم اینکه این نوع چای در همه فروشگا‌ه‌ها و البته عطاری‌ها موجود است.

منبع : نی نی سایت

ninisite.com

روش های گیاهی برای خوشبو و جذاب شدن در دوران بارداری و حاملگی