20 فواید و خواص شکلات برای بدن | جلوگیری از بروز انواع بیماری (حتما بخوانید)

۲۰ فایده ی شکلات برای سلامتی

شکلات به عنوان یک درمان افراطی در نظر گرفته می‌شود، به این دلیل که به طور عمده با افزایش وزن و آکنه همراه است. آمریکایی‌ها ۱۰ میلیارد دلار در سال، برای درمان بیماری ها با شکلات صرف می‌کنند. این خبر بدی نیست زیرا مطالعات بی‌شماری نشان می‌دهد که شکلات تیره، دارای خواص درمانی بسیاری است. در این جا ۲۰ فایده ی خوردن شکلات که ممکن است در مورد آن آگاهی نداشته باشید و مواردی که باعث می‌شود در زمان افراط در مصرف آن کمتر احساس گناه کنید، آورده شده است. البته باید توجه کنید که در خوردن آن، اعتدال داشته باشید.

۱- به قلب کمک می‌کند تا سالم بماند

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که فلاونوئیدها، در شکلات می‌تواند به منعطف کردن سیاهرگ ها و سرخرگ ها کمک کند. نتایج بر روی بیش از ۷ پژوهش با ۱۱۴۰۰۰ شرکت کننده که در هفته از چند وعده ی شکلات تیره استفاده می‌کردند، نشان داد خطر حمله ی قلبی در حدود ۳۷ درصد و سکته ی مغزی ۲۹ درصد در زمانی که آن ها شکلات زیادی مصرف می‌کنند، کاهش می‌یابد.

۲- ممکن است به بهبود حافظه در میانسالی کمک کند

تحقیقات نشان داده است که وقتی افراد مسن می‌شوند، عصاره ی کاکائوی مخصوص، که فلاونول بالایی دارد، عملکرد شناختی را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. تنها مشکل این است که در حین خوردن شکلات، درصد فلاونول کاکائو در حین این فرایند و با افزودن تخم مرغ، شکر و شیر کاهش می‌یابد.

۳- می تواند از آفتاب سوختگی جلوگیری کند

یک پژوهش در لندن نشان داد زنانی که شکلات با محتوای فلاونول بالا خوردند، در مقایسه با کسانی که دوزهای پایین‌تری دریافت کرده اند، پوست آن ها قادر به تحمل دو برابر مقدار نور UV ، بدون سوختن است.

۴- ممکن است شما در محاسبات ریاضی بهتر عمل کنید

من هرگز در مدرسه و در درس ریاضی خوب نبودم. شاید باید شکلات تیره بیشتری می‌خوردم! به این استدلال شگفت انگیز، پس از خواندن تحقیق «پروفسور دیوید کندی»، مدیر مرکز تحقیقات مغز، عملکرد و تغذیه ی دانشگاه Northumbria (انگلستان)، رسیدم. شرکت کنندگان ۵۰۰ میلی گرم «فلاونول»، از طریق یک شکلات داغ دریافت کردند. در نتیجه رسیدن جریان خون به مغز آن ها افزایش یافت و در مقابل معادلات ریاضی دشوار، عملکرد بهتری داشتند.

۵- ممکن است خلق و خو را بهتر کند

ای کاش هنگامی که عمویم به زن‌عمویم می‌گفت که گریه را بس کند و او را تشویق می‌کرد تا بخندد، مقداری شکلات هم به او می‌خوراند. واضح است که عمویم، پژوهش دانشگاه «سوینبرن» استرالیا را نخوانده است. این افراد «پلی‌فنالن» کاکائو را بررسی کردند و دریافتند که تاثیر سودمندی بر روی خلق و خوی شرکت کنندگانی که آرام تر و شادتر بودند، دارد.

۶- ممکن است سطح کلسترول را پایین بیاورد

مجله ی تغذیه، یک مقاله ی جالب در مورد نتایج حاصل از یک مطالعه برای تعیین این که آیا شکلات تیره می تواند هر گونه تاثیری بر روی سطح کلسترول LDL داشته باشد، چاپ کرد. آن ها دریافتند هنگامی که افراد، قطعات شکلات تیره را با «استرول‌های گیاهی» و «فلاونول» دریافت می‌کنند، سطح کلسترول خونشان پایین‌تر است.

۷- ممکن است به افراد مبتلا به بیماری آلزایمر کمک کند

همان طور که می‌دانیم، اعصاب منتهی به مغز، در هنگام بیماری آلزایمر صدمه می‌‌بینند. این رخداد باعث از دست دادن شدید عملکرد ذهنی می‌شود. خواندن درباره ی این که چگونه عصاره ی کاکائو به نام «lavado» می‌تواند آسیب وارده به این مسیر حیاتی را کاهش دهد، جذاب است.

۸- می‌تواند در ورزش کردن به ما کمک کند

«فلاونول» جادویی دیگر در شکلات، «epicatechin» است. به موش‌ها این ماده داده شده است و آن هایی که این ماده را دریافت کردند، نسبت به موش‌هایی که فقط آب به آن ها داده شد بسیار قوی‌تر و متناسب‌تر بودند. پژوهشگران می‌گویند: “برای به دست آوردن بهترین نتیجه از ورزش خود، می‌توانید تنها حدود نیمی از یک مربع شکلات تیره در روز مصرف کنید! اگر شما بیش از حد شکلات بخورید، اثرات مفید آن از بین می‌رود.”

۹-بسیار مغذی است

آیا می‌دانستید که اگر شکلاتی با محتوی کاکائوی بالا، یعنی در حدود ۷۵٪ الی ۸۵٪، انتخاب کنید یک اسنک بسیار مغذی خورده‌اید؟ تکه شکلات ۱۰۰ گرمی معمولی بخورید. آن شکلات، تقریبا همه ی RDA لازم برای مس و منگنز را دارد. شامل بیش از نیمی از RDA منیزیم و حدود ۶۷ درصد از RDA آهن است. حدود ۱۰ درصد فیبر دارد و همچنین مقدار زیادی روی، سلنیوم و پتاسیم دارد.

۱۰-می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند

ممکن است ندانید، اما داشتن مقدار مناسب NO (نیتریک اکسید) در بدن شما می‌تواند به سستی شریان‌ها کمک کند. این کار، به نوبه ی خود کمک می‌کند تا برخی از فشارهای روی آن ها را کم کند و در نتیجه مقدار فشار خون را کم تر می کند. مزیت دیگر «فلاونول» شکلات تیره، این است که به تولید این «نیتریک اکسید» حیاتی کمک کند.

۱۱-به تولید اندورفین بیشتر کمک می کند

میزان بالای «اندورفین»، ممکن است به علت هیجان، عشق و یا بعد از ورزش باشد. این افزایش به دلیل ترشح اندورفین، توسط هورمون‌های مغز است. مزیت بزرگ شکلات این است که «فلاونول» آن می‌تواند به تولید «اندروفین»، بدون نیاز به انجام یک ماراتن، کمک کند! «اندورفین»، نقش کلیدی در کمک به جلوگیری از افسردگی و سایر اختلالات روانی دارد.

۱۲-ممکن است عوارض بارداری را کاهش دهد

یکی از عوارض بارداری است که با نام “پره اکلامپسی” شناخته شده است، که باعث افزایش فشار خون می‌شود. محققان ثابت کرده‌اند یکی از مواد شیمیایی موجود در شکلات تیره «the bromine»، می‌تواند قلب را تحریک و شریان‌ها را بزرگ کند. هنگامی که زن باردار دوزهای بالاتری شکلات دریافت کند، احتمال وقوع این عارضه ۴۰٪ کمتر است.

۱۳-ممکن است به دیابت کمک کند

احتمالاً فکر می‌کنید که شکلات برای بیماران دیابتی، بیش از حد شیرین و خوردن آن ممنوع است، اما یک مطالعه ی کوچک در دانشگاه «لاکویلا» در ایتالیا متوجه شد که مقدار مناسب «فلاونوئید» شکلات، می تواند به متابولیسم بدن کمک کند و عملکرد انسولین را افزایش دهد. این امر می تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند، اما مطالعات بیشتری در این موضوع مورد نیاز است.

۱۴-ممکن است به کاهش اشتها کمک کند

شما می دانید که گرسنگی چه احساسی دارد. نمی توانید تا زمانی که یک میان وعده بخورید، عملکرد خوبی داشته باشید. با توجه به یک تحقیق کوچک، یکی از سالم‌ترین میان وعده‌ها، یک تکه شکلات تیره است، زیرا سریع‌تر احساس سیری می‌کنید و میل مصرف تنقلات شور و شیرین را کاهش می دهد.

۱۵-ممکن است به بهبود سرفه کمک کند

یکی دیگر از اثرات شگفت انگیز ماده ی شیمیایی «Theo bromine» در شکلات، آرام کردن سرفه ی مزاحم است. تولید کنندگان به دنبال این هستند که شربت سرفه ایمن‌تری به جای استفاده از «کدئین» با برخی عوارض جانبی نامطلوب آن، تولید کنند.

۱۶-ممکن است به گردش خون کمک کند

به طور معمول، شما از آسپرین برای پیشگیری از لخته شدن خون و بهبود گردش خون استفاده می‌کنید. مطالعات نشان می‌دهند که در حال حاضر شکلات می تواند اثر مشابهی در این زمینه داشته باشد.

۱۷-به بینایی کمک می‌کند

محققان دانشگاه کنجکاو بودند تا بفهمند آیا «فلاونول» شکلات تیره، در بهبود بینایی تاثیر دارد؟ همان‌طور که می‌دانید، قطعاً به بهبود گردش خون به طور کلی کمک می‌کند. آن ها تصمیم به انجام یک آزمایش کوچک گرفتند و به دو گروه از داوطلبان شکلات سفید و تیره دادند. گروه شکلات تیره در آزمون، دید عملکرد بهتری داشتند.

۱۸-ممکن است به کاهش خستگی کمک کند

اگر شما از سندرم خستگی مزمن رنج می‌برید، بهتر است افزودن شکلات به رژیم غذایی روزانه ی خود را امتحان کنید. به یک گروه از افراد مبتلا، روزانه به مدت دو ماه مقداری شکلات داده شد. آن ها کمتر خسته شده بودند و بهترین خبر این که آن ها هیچ اضافه وزنی نداشتند.

۱۹-ممکن است به کاهش شاخص توده ی بدن کمک کند

تاکید بسیاری بر تاثیر شکلات به کاهش «BMI» بدن (شاخص توده ی بدن)، که اندازه گیری قد در برابر وزن است، وجود دارد. یک مطالعه بر روی ۱۰۰ کالیفرنیایی انجام شد و نتایج نشان داد، کسانی که بیشتر در طول هفته شکلات می‌خورند، «BMI» پایین تری دارند. به طور کلی، رژیم غذایی و الگوی ورزش، عواملی نبودند که این نتیجه را تحت تاثیر قرار دهند.

۲۰-ممکن است ابتلا به سرطان را کاهش دهد

همان طور که ذکر کردیم، «فلاونول» کاکائو در شکلات تیره هم خواص ضد التهابی و هم آنتی اکسیدانی دارد. این خواص در نگه داشتن اقدامات بدون ریشه ی دافعه، اهمیت دارند. همان طور که می‌دانیم، این موضوع زمانی اهمیت می یابد که سلول سرطانی، شروع به حمله می‌کند.
حالا که شما این لیست را به پایان رسانده‌اید، چرا یک تکه شکلات تیره نمی‌خورید و از آن لذت نمی‌برید؟ به یاد داشته باشید، هر چه تیره تر بهتر!

منبع : مگلی