بی‎شک برای شما هم پیش آمده که گاهی درد یا بیماری به سراغمان می‎آید و ناخودآگاه آن را به گردن سبک زندگی امروز و آسیب‎های تکنولوژی مربوط به آن می‎اندازیم. البته این اتفاق معمولا در مواقعی رخ می‎دهد که زندگی خود را با زندگی گذشته پدربزرگ و مادربزرگ مقایسه می‎کنیم.

تغذیه و سلامت | خوراکی ها و غذاهای مضر از نظر طب سنتی
در دوره و زمانه حال، تنوع مواد غذایی در طعم و ظاهری وسوسه برانگیز به حدی زیاد است که برخی اوقات این جذابیت‎ها ما را به خوردن آنها تحریک می‎کند، بدون آنکه به کیفیت این مواد غذایی توجه کنیم.بنابراین بر آن شدیم تا برخی مواد غذایی مضر و خطرناک را به شما معرفی کنیم:روغن‎ها
امروزه روغن‎های نباتی، روغن مایع و کره گیاهی از منظر طب سنتی بسیار مضر هستند و هیچ سودی برای بدن ندارند.

نوشابه
حاوی بنزوات سدیم (ماده نگهدارنده) است که بسیار سمی و سرطان‎زا بوده و موجب آسیب سلول‎های کبدی می‎شود. کافئین و مواد رنگی نوشابه برای قلب مضر است و سبب بی‎قراری و نامنظمی ضربان قلب می‎شود.

همچنین گاز co2 موجود در نوشابه سبب پوکی استخوان می‎شود. فسفر و اسید فسفریک نوشابه‎ها با کلسیم استخوان‎ها رقابت کرده، کلسیم را از سطح استخوانی برداشته و خود جای آن می‎نشینند و بدین ترتیب از طرفی سبب نرمی استخوان شده و از طرف دیگر رسوبات کلسیم وارد شده در خون، ایجاد سنگ کلیه می‎کنند.

همچنین مواد قندی موجود در نوشابه نیز برای دندان‎ها بسیار مضر است.

سس مایونز
سس_مایونز به دلیل داشتن مواد نگهدارنده (سربات پتاسیم و بنزوات اسید) سرطان‎زاست و آسیب زیادی به پوست شما وارد می‎کند.

گوشت گاو و گوساله
بوعلی سینا شانزده بیماری مهلک را به مصرف گوشت گاو و گوساله مرتبط می‎داند که اولین آن سرطان و دوم مالیخولیا (معادل اسکیزوفرنی امروز) و سوم بواسیر (هموروئید) است.

گوشت_گاو بسیار سودازا بوده و خون را غلیظ می‎کند. همچنین این گوشت موجب تیرگی پوست صورت و حالت‎های عصبی و افسردگی و وسواس می‎شود.

سوسیس و کالباس
گوشت پایه آن (البته اگر گوشتی در کار باشد) گوشت گاو است و از زائده‎های گوشتی بسیاری در تهیه آن استفاده می‎شود. ضمن اینکه استفاده از مواد نگهدارنده در تهیه سوسیس و کالباس آسیب زیادی به طبع پایه شما وارد می‎کند.

پیتزا و همبرگر
پنیر پخته در طب سنتی بلغم‎زا و مضر شناخته شده است. بقیه مواد تشکیل دهنده پیتزا هم (اگر تولیدی مادر خانه نباشد) با توجه به دلایل گفته شده مضر هستند.

پفک
پفک هیچ‎گونه سودی برای کودکان ندارد و اختلالات رفتاری و خرابی دندان را در نهایت به همراه خواهد داشت.

برنج
برنج سفید پرمصرف‎ترین اقلام سفره ایرانی است؛ سودازاست و خون را غلیظ می‎کند، البته یبوست‎زا هم می‎باشد. بنابراین توصیه می‎شود مصرف برنج را کم کرده و آن را با مصلحش یعنی زیره استفاده کنید.

چای سیاه
هرچند چای سیاه فوایدی دارد اما کفه مضرات آن سنگین‎تر است. چای_سیاه جاذب سموم محیط بوده و حتی در طب سنتی به عنوان پست‎ترین دم‎کرده گیاهی معرفی شده است. چای سیاه سودازا و بلغم‎زاست.

چیپس
انواع چیپس به دلیل سرخ شدن مکرر روغن آن، سرطان‎زا می‎باشد.

گوشت مرغ
مرغ‎های ماشینی از نور آفتاب محروم هستند و این مسئله باعث پایین آمدن کیفیت گوشت می‎شود. همچنین از لحاظ طب سنتی گوشت_مرغ بلغم بوده و جایگاه چندانی در تغذیه طب سنتی ایرانیان ندارد.

قند و شکر
قند و شکر سفید باقیمانده چغندر و نیشکر است که تمام مواد مفید و ارزشمند آن گرفته شده و به دام‎ها می‎دهند و تفاله آن نصیب انسان‎ها می‎شود. همچنین شکر باعث به هم خوردن متابولیسم سلول‎های کبد می‎شود.

طب سنتی بر این عقیده است که باید از مصرف اکثر اقلام غذایی کارخانه‎ای به دلیل مواد افزودنی، مواد رنگی و مضر باید از مصرف آنها اجتناب شود.

منبع : بانو
http://www.banoo.ir/post/1705
کلید واژه ها :  تنوع مواد غذایی در طعم و ظاهری وسوسه برانگیز کافئین و مواد رنگی نوشابه برای قلب مضر است گاز co2 موجود در نوشابه سبب پوکی استخوان می‎شود فسفریک نوشابه‎ها با کلسیم استخوان‎ها رقابت کرده پنیر پخته در طب سنتی بلغم‎زا و مضر شناخته شد جایگاه چندانی در تغذیه طب سنتی