« چهار شگفت انگیز » احتمالا ضعیف ترین اثر اَبَرقهرمانی سال است

 

نام فیلم: چهار شگفت انگیز (Fantastic Four)
کارگردان : Josh Trank
نویسنده : Simon Kinberg ، Jeremy Slater
بازیگران :
Miles Teller… Reed Richards
Michael B. Jordan … Johnny Storm
Kate Mara … Sue Storm
Jamie Bell … Ben Grimm / The Thing
Toby Kebbell … Victor Von Doom / Dr. Doom
و…
رده سنی : PG ( مناسب برای افراد بالای 7 سال)
ژانر : اکشن
زمان : 100 دقیقه
منتقد : میثم کریمی

 

 

ساخت سری فیلمهای « چهار شگفت انگیز » در سینما از سال 2005 آغاز شد. در این سال جسیکا آلبا، کریس ایوانز ایوان گرافود و مایکل چیکلیس به عنوان 4 بازیگر اصلی فیلم « چهار شگفت انگیز » معرفی شدند و این اثر روانه سینما شد که البته با بازخوردهای منفی فراوانی مواجه شد. با اینحال دومین قسمت از این اثر در سال 2007 با بازیگرانی مشابه به اکران درآمد که میزان انتقادات از آن مشابه قسمت اول بود و عدم رضایت سازندگان از فروش فیلم سبب شد تا ساخت قسمت های بعدی از مرحله پیش تولید خارج شود.

 

حال پس از گذشت 8 سال از اکران آخرین قسمت، بازسازی دیگری از « چهار شفت انگیز » بعمل آمده که اینبار برگرفته از کتاب مصور « چهار شگفت انگیز نهایی » و داستان تلپورت شدن اعضای گروه به مکانی دیگر را روایت می کند. نسخه ای که به راحتی توانایی باطل کردن برگه ساخت دنباله های بعدی این مجموعه را دارد.

 

 

رید ریچاردز ( مایلز تلر ) و بن گریم ( جیمی بل ) از دوران کودکی با یکدیگر دوستانی صمیمی بوده اند. این دو پسربچه جاه طلب، فعالیت خودشان را بر روی پروژه تلپورت متمرکز کردند، پروژه ای که مدتها بعد توجه پروفسور فرانکلین استورم ( رگ ای.کثی ) را جلب می کند و از آنها درخواست می کند تا در یک سازمان تحقیقاتی که افرادی نظیر رید و بن در آن فعال هستند حضور پیدا کنند. آنها پس از ورود به این سازمان با دختر پروفسور استورم به نام سو ( کیت مارا ) ، پسرش جانی ( مایکل بی جردن ) و پژوهشگری پرخاشگر به نام ویکتور ( توبی کبل ) آشنا می شوند و به آنها در به سرانجام رساندن پروژه ای تحت عنوان « دروازه کوانتومی » کمک می کنند که قرار هست پرتالی برای سفر به سیاره ای به نام « سیاره صفر » باشد. آزمایش با موفقیت انجام می شود اما در این سیاره پژوهشگران با اتفاقات وحشتناکی مواجه می شوند که سبب می شود ویکتور در این سیاره گرفتار شود. باقی اعضا در بازگشت به زمین متوجه می شوند که قدرت هایی ماوراء طبیعی بدست آورده اند که…

 

« چهار شگفت انگیز » احتمالا ضعیف ترین اثر اَبَرقهرمانی سال است

 

نسخه بازسازی شده« چهار شگفت انگیز » دارای یکی از ضعیف ترین و پر ایرادترین فیلمنامه های آثار اَبَرقهرمانی می باشد که از مرحله تلپورت شدن اعضای تیم تحقیقاتی به بعد، با سرعتی باورنکردنی به سراشیبی سقوط سوق پیدا می کند. فیلم در مقدمه سعی می کند قهرمانان داستانش را به خوبی به مخاطبینش معرفی کند و نسبتا نیز از عهده انجام اینکار نیز بر می آید. اما مشکل دقیقا از نقطه ای آغاز می شود که دروازه کوانتومی و تلپورت به میان می آید.

 

 

فیلم پس از این مرحله وارد ورطه سقوط و سرگردانی منطق می شود. پس از بحرانی که قهرمانان داستان در سیاره صفر تجربه می کنند، فیلم ما را دعوت به تماشای آینده این قهرمانان می کند که هرکدام از آنها بی آنکه دلیلی داشته باشند، از یک دانشمند به یک فرد در خدمت دولت یا موارد دیگر تغییر کاربری داده اند! به عنوان مثال بن پس از بدست آوردن قدرت هایش، بی آنکه فیلم توضیحی در اینباره بدهد، تصمیم گرفته تا سلاحی نظامی باشد چراکه فکر میکند از این طریق می تواند به زندگی خودش بازگردد! سو و جانی نیز به خدمت دولت درآمده اند چراکه فکر می کنند درمانده هستند و هیچ راهی دیگری برای خارج شدن از شرایط فعلی شان ندارند.

 

« چهار شگفت انگیز » احتمالا اولین فیلم کمپانی مارول است که قهرمانانش تا این حد درمانده و بی خاصیت شده اند و واژه اَبَرقهرمان فانتزی را نیز معنای متفاوتی بخشیده اند. این اَبَرقهرمانان به طرز شگفت انگیزی همانند نسخه های اولیه کتاب های مصور، به خدمت سیاست درآمده اند و به نظر می رسید که رویکرد سازندگان « چهار شگفت انگیز » به این داستان اَبَرقهرمانانه نگاهی کاملا کلاسیک به این مجموعه بوده است.

 

 

شخصیت منفی داستان یعنی Dr.Doom یا دکتر نابودی، که احتمالا یکی از عجیب و غریب ترین نامهای شخصیت منفی سری فیلمهای مارول را به همراه دارد، از کمترین پرداخت ممکن برخوردار می باشد که به فیلمنامه ضعیف « چهار شگفت انگیز » کمک شایانی کرده که بیشتر در این باتلاق عمیق فرو رود. دکتر دوم بی آنکه دلیل مشخصی برای انتقام از زمین و آدمهایش داشته باشد، ناگهان به فکر افتاده که مردم باید از بین بروند و برای این منظور وی تمام تلاش خود را به کار میگیرد. برای اینکه یک شخصیت منفی در یک اثر اَبَرقهرمانی بخواهد علیه بشریت اقدام کند، سازندگان نیازمند ارائه دلایلی قابل توجه به مخاطب هستند اما بطور شگفت انگیزی دکتر دوم انگیزه های قوی و قانع کننده ای برای حمل این نفرت بی انتها به مخاطب ارائه نمی دهد. شاید اصلی ترین دلیل را باید در رفتار پرخاشگرانه و گاها بچه گانه وی در گذشته اش جستجو کرد!

 

جلوه های ویژه فیلم با توجه به گذشت 7 سال از اکران آخرین قسمت این سری، پیشرفت های قابل توجهی را تجربه کرده است اما اوضاع زمانی که اَبَرقهرمانان به سیاره صفر وارد می شوند کمی نگران کننده می شود چراکه عدم کیفیت مناسب افکت های کامپیوتری و پرده های سبز مخصوصا در جنب و جوش شخصیت ها قابل تشخیص است. کیفیت مبارزات فیلم نیز چنگی به دل نمی زند و برازنده نام یک اثر اَبَرقهرمانی نیست.

تیم جدید بازیگران « چهار شگفت انگیز » نیز که گفته می شد نسبت به چهار بازیگر سری قبل به مراتب موفق تر هستند، ابدا نتوانسته اند حتی در حد و اندازه های تیم بازیگران قبلی باشند. مایلز تلر که با فیلم « شلاق » توانسته در هالیوود اسم و رسمی پیدا کند، خیلی پتانسیل بالایی برای انجام شوخی های فیلم ندارد. مایکل بی جردن ، کیت مارا و توبی بل نیز نتوانسته اند شیمی مناسبی در کنار یکدیگر برقرار کنند و انجام شوخی های کلامی آنان نیز اینبار بدتر از هر زمان دیگری در سری فیلمهای « چهار شگفت انگیز » می باشد.

 

« چهار شگفت انگیز » احتمالا ضعیف ترین اثر اَبَرقهرمانی سال است که همانطور که اشاره شد، می تواند مهر باطلی بر ساخت دنباله های دیگر این اثر باشد. « چهار شگفت انگیز » در بخش فیلمنامه ویرانه ای تمام عیار است و در بخش اکشن و جلوه های ویژه کامپیوتری نیز حرف تازه ای برای گفتن ندارد. « چهار شگفت انگیز » در بهترین حالت ممکن چندین مرحله از آخرین قسمت اکران شده از این سری فیلمها به نام « 4: قیام موج سوار نقره » عقب تر است.
اخبار  فرهنگی – مووی مگ