تغییر شکل ظاهری ناخن ها میتواند نشان دهنده چه بیماری های باشد ؟

 

راههای زیادی هست که بدن ما سعی می‌کند آن چیزی که اتفاق می‌افتد به ما یادآوری کند. گرسنگی و تشنگی معروفترین آنهاست. وقتی انرژی بدن تمام می‌شود احساس گرسنگی می‌کنیم و وقتی بدن کم آب می شود با تشنه شدن این پیام را دریافت می‌کنیم. اما اینها واضحترین پیام‌های ما است که به صورت غریزی می‌فهمیم اما پیام‌هایی است که شاید هر کسی جز آنها که متخصص هستند نفهمند این ۱۰ پیام خطرناک سلامتی از ناخن ها را بشناسید.

ناخن‌های ما مانند زبان که خیلی از بیماریها را نشان می‌دهد (در این لینک بخوانید)پیغامهای زیادی از داخل بدنمان دارند. تنها کافیست نگاهی به ناخن‌های پا و دست بکنیم تا بفهمیم چه مشکلاتی داریم.

یادتان باشد این مطالب به هیچ وجه به شما درمان پزشکی ارائه نمی‌دهد تنها هشداری است برای اینکه با دیدن هرکدام از این پیغام‌ها در ناخن‌هایتان به پزشک مراجعه کنید.

لکه های خونی زیر ناخن

پیام خطرناک سلامتی از روی ناخن

لکه های ریز قرمز یا قهوه‌ای زیر ناخن نشان دهنده پارگی رگ‌های خونی کوچک است که پدیده نادری نیست و زیاد پیش می‌آید. هر چند اگر این اتفاق زیر تمام ناخن‌ها دیده شود نشانه وجود  پسوریازیس (صدفک)، لوپوس  که مربوط به ایمنی بدن است و یا بیماری قلبی خطرناک است.

ناخن‌های شیار شیار و دندانه دار

ناخن های شیار دار

این دندانه ‌های افقی و شیارهای ناخن که گاهی بعد از ضربه خوردن ایجاد می‌شوند وحتی ناخن را دردناک می‌کنند معمولا نشانه کمبود زینک هستند. در شرایطی مثل تب بالا، سرخک، اوریون و دیابت ناخن‌ها شیار شیار شده و دندانه دار می‌شوند.

ناخن‌های زرد و یا تغییر رنگ یافته

ناخن های زرد

به رنگ‌ ناخن‌های خود دقت زیادی کنید. رنگ زرد ناخن نشانه بیماری ریوی است و یا تجمع مایعات لنفاوی است. ناخن‌های سفید نشانه سیروز کبدی (التهاب شدید کبد)است و اگر ناخن به سمت آبی و خاکستری رنگ شود نشانه قرار گرفتن شخص در معرض مواد شیمیایی خطرناک است.

کلابینگ ناخن (چماقی شکل شدن ناخن)

ناخن چماقی شکل

ناخن‌های چماقی شکل نشانه فیبروز ریوی و آزبستوز (التهاب ریه به علت استنشاق طولانی مدت ذرات آزبست که یک بیماری صنعتی است و در دستان کارگران صنعتی بسیار دیده می‌شود)  و دیگر بیماری‌های خطرناک ریوی باشد.

ناخن‌های قاشقی شکل

ناخن قاشقی شکل

ناخن‌های قاشقی شکل به ناخن‌هایی گفته می‌شود که ناخن نرم شده و جمع می‌شود طوری که یک قطره آب داخل آن جای می‌گیرد. این مدل ناخن‌ها می‌تواند نشانه کمبود آهن باشد. یک نوع بیماری کبدی به نام هموکروماتوز، بیماری قلبی و حتی کم کاری تیروئید هم نشانه هایشان در ناخن‌های قاشقی دیده می‌شود.

خط تیره روی ناخن

پیام خطرناک سلامتی که ناخن ها میدهنتند

خط تیره زیر ناخن با یک نوع سرطان بسیار خطرناک پوست به نام ملانوما ارتباط دارد.

ناخن‌های شکننده

ناخن های شکننده نشانه چیست؟

ناخن‌های شکننده معمولا در اثر استفاده دراز مدت از مواد شیمیایی شویده و لاک‌ها واستونهای آرایشی ایجاد می‌شود. در هر حال آنها نشانه اختلالات تیروییدی، عفونت‌های قارچی ویا پسوریازیس هم  می توانند باشند.

ناخن‌های میخی و حفره دار

ناخن های میخی

این مدل ناخن‌ها که گاهی دندانه دندانه هم می‌شوند خیلی نگران کننده نیستند اما در شرایط حاد می‌توانند نشانه ورم وفاصل و حتی کچلی و گاهی پسوریازیس باشند.

ناخن‌های ضخیم و کلفت

پیام خطرناک سلامتی از روی ناخنناخن‌های ضخیم و کلفت لزوما به مفهوم یک شرایط خاص بیماری در بدن نیستند اما عفونت های قارچی عامل اصلی آنهاست که پیدا کردن این عفونت خود نیاز به پیگیری دارد.قارچ ناخن در سنین بالا در اثر افزایش سن، تحت فشار بودن در کفش  و آب آلوده می‌شود و باید برای بیرون کشیدن آنها حتما به پزشک مراجعه شود.

خطوط سفید روی ناخن

تشخیص بیماریها از روی ناخن

خطوط افقی سفید روی ناخن در نتیجه کمبود پروتئین، بیماریهای کلیوی و کبدی و یا در اثر شیمی درمانی ایجاد می‌شوند.

تشخیص بیماریها از روی ناخن هم  تخصص خودش را می‌خواهید اما این کلیات به شما کمک می‌کند که با مشاهده هر کدام از این نشانه ها روی ناخن حتما موضوع را جدی بگیرید و پیشگیری لازم را انجام دهید.

منبع : زنجفیل